2015-03-03, 10:28
Medlem
killen30s avatar
Körde du 100-110 på 60-väg lär kortet ryka samt dryga böter att betala, om ditt ansikte går att identifiera. Men har de ingen bra bild lär det bli svårt att bevisa vem som körde bilen och de kommer lägga ner ärendet troligtvis. Men om det nu blir böter samt indraget kort så var glad för det. Pengar får du mer av och kortet kommer tillbaka. Men att döda eller skada sig svårt eller andra blir svårt att ändra på. Den sträcka du glodde ner i mobilen rulla du säkert många meter utan att ha någon koll. Så var glad att du bara missa en trafikkamera denna gång, nästa gång missar du kanske att bromsa för någon gående vid vägkanten eller för annat plötsligt hinder på vägen. Lär det bli en annan trådstart om du överlever, hur du ska stå ut med dig själv kanske..
Senast redigerad av killen30 2015-03-03 kl. 10:34.
Citera
2015-03-03, 10:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Känner du till några prejudikat på detta? Trots allt är det inte direkt ovanligt att man tar ögonen från vägen en sekund eller så, oavsett om det är mobilen eller radion eller något annat.

Det finns några fällande domar i tingsrätten. Om någon av dessa har överklagats vet jag inte. Sök på mobil + böter så hittar du några fungerande länkar.
Citera
2015-03-03, 12:22
Medlem
Höll på hända mig också i lördags (inte p g a att jag satt och fipplade med mobilen när jag körde, men p g a en "slarvigt planerad" inbromsning).
Jag kom åkandes på natten och hade släp (vilket var tur här för då körde man ju lite lugnare - körde grejer vid en flytt).
Jag hade 95 km/h och motorbromsade bara lite lätt mot 60-skylten.

Jag brukar sikta på att ligga på max +25 km/h när jag passerar övergång till lägre hastighet (d v s 85 km/h i det här fallet) - då förlorar man ju inte körkortet eller får varning ifall man skulle ha otur att snuten gör en manuell fartkontroll just där (dom älskar ju att stå på såna där ställen där folk lätt glömmer sänka farten och det förekommer även på "kamera-sträckor") och kamerorna brukar ju sen sitta en bit efter så då får man gott om tid på sig att sänka farten ytterligare.

Men den här gången var det direkt övergång från 80 km/h till 60 och kameran satt mindre än 100 m efter 60-skylten - då måste man ju i princip va helt nere i laglig fart direkt när man passerat skylten. Eftersom det var mörkt så syntes den dåligt - så jag såg inte kameran förrän jag var kanske 20-30 m från 60-skylten då hade jag fortfarande typ 90 km/h
Enl uppgifter jag sett sker ju mätning redan 75 m innan man kommer fram till kameran, så det var ju bara bromsa för fullt (man kände verkligen knycken när släpets bromsar slog till också). Jag klarade mig precis Men vet ju inte om den var igång heller.

Till det ska ju tilläggas att jag nästan alltid mäter farten med GPS då jag vill se min korrekta fart (och så även denna gång) - så det fanns inga bonusar p g a felvisning. Allt man hade "till godo" var ju det avdrag kameran gör på sin mätning - vilket är typ 1-2 km/h.
Vad jag vet så gäller ju samma regler vid kameror som vid dom manuella fartkontrollerna - över 30 km/h för fort så förlorar man oftast körkortet.
Senast redigerad av C20 2015-03-03 kl. 13:06.
Citera
2015-03-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det gjorde han inte.

Men skicka skämtförslaget till Stefan & Krister. De brukar ligga på den nivån.
Jag kan inte motbevisa hans ord. Men du är välkommen att lägga framdina bevis.
Citera
2015-03-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Ja de gör alltid en sån basic check. Det är ju väldigt vanligt att folk i familjen lånar bilen till varandra.

Min pappa bor i Stockholm och jag bor i en liten ort i Dalarna, så att dom skulle kunna hitta mig på det sättet har jag svårt att tro iaf!
Citera
2015-03-03, 15:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns några fällande domar i tingsrätten. Om någon av dessa har överklagats vet jag inte. Sök på mobil + böter så hittar du några fungerande länkar.
Tja, jag hittade dessa:
http://teknikensvarld.se/prat-i-mobil-gav-1-500-kronor-i-boter-117227/
Två fall. I det ena fallet blev färden vinglig. I det andra var det i samband med en sväng.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2967859-fick-boter-for-mobilprat-i-bilen
"Mannen väckte vår uppmärksamhet vid rondellen i Skee, söder om Strömstad. Han körde ut på motorvägen utan att blinka och körde ryckigt i varierad hastighet. Vi trodde först att mannen var påverkad"
Citera
2015-03-03, 17:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsagaheterjag
Min pappa bor i Stockholm och jag bor i en liten ort i Dalarna, så att dom skulle kunna hitta mig på det sättet har jag svårt att tro iaf!
Då ska jag berätta en historia ur verkliga livet för att tala om att det kan de visst! Min fästmö lånade ut sin bil till sin son, de har olika efternamn och bor på olika adresser i olika län/landskap. Sonen körde lite för fort förbi en kamera och några veckor senare så fick han en fin bild på sig själv i den lånade bilen.

Du ska bara vara glad att det var en fartkamera och inte en unge på cykel, hoppas att du tar någon form av lärdom av detta och ger fan i att pyssla med annat när du sitter bakom ratten. Vill du spela spel, äta, skriva SMS under färd så rekommenderar jag kollektivtrafik.
Citera
2015-03-03, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Jag kan inte motbevisa hans ord. Men du är välkommen att lägga framdina bevis.

Nej, det är du som har bevisbördan.
Citera
2015-03-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är du som har bevisbördan.
Inte alls. Jag har bara återberättat vad jag hört. Jag kan inte bevisa något. Men den som säger emot bör också kunna ha belägg för det.
Citera
2015-03-04, 09:02
Medlem
Åtminstone i Norrbotten så blir du inte av med kortet p.g.a fastnat på bild på en fartkamera.
Min förra granne körde 104 på en 70-sträcka, det blev 4000:- i böter men lappen fick han behålla.
Dom måste mäta manuellt för att kunna rycka lappen.
Läste brevet själv så det är inget "min kompis brorsas kusin sa..."
Citera
2015-03-04, 09:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixpelle
Åtminstone i Norrbotten så blir du inte av med kortet p.g.a fastnat på bild på en fartkamera.
Min förra granne körde 104 på en 70-sträcka, det blev 4000:- i böter men lappen fick han behålla.
Dom måste mäta manuellt för att kunna rycka lappen.
Läste brevet själv så det är inget "min kompis brorsas kusin sa..."

Självklart kan man bli av med körkortet om man blir fotograferad av en fartkamera. Vilken sten har du sovit under dom senaste 20 åren?
Citera
2015-03-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Självklart kan man bli av med körkortet om man blir fotograferad av en fartkamera. Vilken sten har du sovit under dom senaste 20 åren?
Har du fakta på det? När första generationens skåp kom upp så skulle de inte dra kort via kamerorna. Nu är tredje generationen på gång och visst kan de ändrat reglerna då säkerhetesmarginalerna blir bättre och bättre.
Du om någon brukar kunna hitta har jag märkt. Själv hittar jag bara porr samt hittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in