2015-03-03, 01:36
Medlem
Halloj, ikv runt 10 tiden när jag i var ute och åkte råkade det hända något jävligt jobbigt. Satt i min egna lilla värld och letade låt på spotify då det helt plötsligt blixtrar till och jag inser att jag åkt förbi en fartkamera, 60 väg och jag åkte 100-110. Bilen står på min pappa och jag är så jäääääääkla skrajjsen nu, vet inte om dom kommer kunna identifiera mig då jag satt och tittade ner på min mobil... Vad händer om min pappa skulle säga att han inte vet vem det var som körde då han förmodligen får hem ett brev? Någon som har tidigare erfarenhet av liknande???
Citera
2015-03-03, 01:55
Medlem
BAB7s avatar
Du ska hålla ögonen på vägen när du kör!
Du vet väl att det är förbjudet att hålla på och mixtra med mobilen vid bilkörning?

Bortsett från det så tror jag inte att bilägaren får hem något brev, detta pga att du tittade ner och troligtvis har kameran då inte fått någon bra bild, och då läggs ärendet ner direkt.

Bilägaren behöver aldrig ange vem som kört bilen.
Däremot kan dom ju kolla körkortsbilder via registret.

Som sagt, det blir nog inget mer av detta men skulle nu så vara fallet då är det ju intressant att veta om du får cykla nån månad eller så..

Hur stor avvikelse din hastighetsmätare har vet jag inte men i 100-110 km/h brukar det vara mellan 3-10 km/h beroende på bilmodell.
Därtill får du minst 2 km/h i rabatt på din hastighet.

Höll du 100-102 km/h på mätaren så kan du med lite flyt hamna på 89-90 km/h inkl rabatt, då slipper du cykla och får endast betala 3.200 kronor i böter.
Citera
2015-03-03, 02:11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du vet väl att det är förbjudet att hålla på och mixtra med mobilen vid bilkörning?
Det är det inte. Bara om det sker på ett trafikfarligt sätt.
Citera
2015-03-03, 02:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är det inte. Bara om det sker på ett trafikfarligt sätt.

Läs ts inlägg, där skriver han klart och tydligt att han inte har ögonen på vägen utan att han kladdar med sin mobil, det är ett trafikfarligt beteende, punkt slut.
Citera
2015-03-03, 02:21
Medlem
Citat:
Läs ts inlägg, där skriver han klart och tydligt att han inte har ögonen på vägen utan att han kladdar med sin mobil, det är ett trafikfarligt beteende, punkt slut.

Han? tjejer kan också gasa!

Skämt åsido, självklart vet jag att det är olagligt och brukar inte sitta med mobilen när jag kör. Fick körkortet för lite mindre än ett år sedan så har jag otur så får jag cykla ja. Vart jävligt chockad efter och det gick inte speciellt fort resten av kvällen heller. Känns som att jag hädan efter kommer ligga 10 km under hastighetsgränsen.
Citera
2015-03-03, 02:23
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Känner du till några prejudikat på detta? Trots allt är det inte direkt ovanligt att man tar ögonen från vägen en sekund eller så, oavsett om det är mobilen eller radion eller något annat.
Citera
2015-03-03, 03:40
Medlem
SexSexSexs avatar
du kan vafra lugn som en jäsningsdeg i kylskåpet

den enda som åker fast i farsans bil är din farsa

dom får inte skicka ut bilder på någon annan till hans hem, eftersom det kan vara t ex fruns älskare som blivit fortad i hans bil!

baraq 25% av dem som blir fotade får böter...resten makuleras

och lever du på den glömska sidan av livet tillfälligt eller permanent och kör egen bil:

sätt på dej ett par feta solglasögon eller någon form av mask (kan ge mej fan på att det finns masker just för detta ändamål att köpa på nätet, som både ser coola eller inte helt åt helvete ut och fyller sin juridiska funktion,,,,kanske en med "fuck big brother" i fet stil ovanför ögonen!

appropå detta ämne,, hur länge har jag unte undrat hur det ser ut på väggarna i fikarummet på departementet där folk jobbar med att titta igenom bilderna

måste finnas en miljon underbara bilder av alla möjliga slag och tänkbara kategorier vid det här laget!!!

en sista sista sak bara...vafan du kan inte sitta och skita ner dej för en sån här liten sak,,,du är större än så...knulla terapeutpedofilerna i röven med deras ord om känslor och ångest och allt sånt bajs: MAN UP you are allowed to do that! och behöver inte någons tillstånd.
Senast redigerad av SexSexSex 2015-03-03 kl. 03:49.
Citera
2015-03-03, 06:34
Bannlyst
Har dundrat förbi i 100 på 5= väg flera gånger medvetet och blivit fotad. Inget hände. Fällde ner solskyddet bara.

Dock undrar man ju om dom inte börjar bli lite småsur när samma bil kör åt Helvette för fort flera gånger.
Citera
2015-03-03, 06:42
Medlem
sladds avatar
En kompis blev fotad och fick hem ett brev med bilden från fartkameran + en bild på sin morsas körkort(som bilen stod på) och en bild på sitt eget körkort. Då bodde han hemma och förmodligen så fick dom fram hans körkort genom att kolla vilka som bodde på adressen.
Citera
2015-03-03, 06:46
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sladd
En kompis blev fotad och fick hem ett brev med bilden från fartkameran + en bild på sin morsas körkort(som bilen stod på) och en bild på sitt eget körkort. Då bodde han hemma och förmodligen så fick dom fram hans körkort genom att kolla vilka som bodde på adressen.

Ja de gör alltid en sån basic check. Det är ju väldigt vanligt att folk i familjen lånar bilen till varandra.
Citera
2015-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsagaheterjag
Han? tjejer kan också gasa!

Skämt åsido, självklart vet jag att det är olagligt och brukar inte sitta med mobilen när jag kör. Fick körkortet för lite mindre än ett år sedan så har jag otur så får jag cykla ja. Vart jävligt chockad efter och det gick inte speciellt fort resten av kvällen heller. Känns som att jag hädan efter kommer ligga 10 km under hastighetsgränsen.
Jag var ute och långkörde i går och en stor del av landet, även där jag körde hade regn/snö. Körde du i samma väder som mig så är chansen stor att bilden åker ner i runda arkivet pga dålig bild.
Kommer en bild till din pappa kan han göra som min pappa gjorde då det var jag på bilden samt att hans barnbarn syntes fint.
Han kände inte igen föraren med bad om att få en förstoring då han inte hade någon färsk familjebild

Det jag reagerar på och inte är ensammen om är ditt fipplande med mobilen. Inte nog med att du missade kameran utan du missade öven skylten som står några hundra meter före kameran som man ser på långt avstånd. Med andra ord så körde du minst 500m i mörker utan att ens titta på vägen.
Är du medveten om hur mycket som kan hända på 500m i en hastighet av 100knyck?
Citera
2015-03-03, 09:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Han kände inte igen föraren med bad om att få en förstoring då han inte hade någon färsk familjebild

Nej, det gjorde han inte.

Men skicka skämtförslaget till Stefan & Krister. De brukar ligga på den nivån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in