2015-03-02, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
De två inblandade kan fällas för grov allmänfarlig ödeläggelse.

De två inblandade är bekräftat avlidna.
Citera
2015-03-02, 21:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast bomben i gallerian var inte ihopsatt, det var dock äkta sprängmedel.

Okej. Min poäng var att det finns andra kriminella än terrorister som hanterar sprängmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Förvånande att just du inte tror att det ligger muslimer bakom detta.

Jaså det säger du. Jag har dock inte sagt något alls om vad jag tror att de inblandade har för religiös tillhörighet, men menar att även en religiös person som hanterar sprängmedel är inte per automatik terrorist. Det finns som sagt också andra kriminella, eller för den delen också de som legitimt hanterar sprängmedel eller gaser. Brukar det inte antändbara gaser användas i exempelvis restaurangverksamhet?
Citera
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Båda verkar döda nu så det spelar väl ingen större roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så med andra ord lägenhet 1301, 1302 eller 1303?
Om det var en lägenhet under Krister i 1602 så borde det väl vara 1302, dvs Dilj*j (*=a).
Citera
2015-03-02, 21:19
Medlem
Venators avatar
Citat:
Så med andra ord lägenhet 1301, 1302 eller 1303?

Japp, tre lägenheter på varje våningsplan:
Skriven i lägenhet 1301 är en 73 år gammal man med mycket svenskt namn.
Skriven i lägenhet 1302 är de två romska (?) män på 26 respektive 46 år som är omnämnda tidigare i tråden. Far och son? Den 46-årigen mannen jobbar för Landstinget i Sörmland enligt Facebook.
Skrivna i lägenhet 1303 är en man på 23 år och en kvinna på 28 år, han jobbar enligt Facebook på en bilverkstad, hon som personlig assistent.

Ovan omnämnde Krister verkar dock bo på översta våningen så det kan inte ha varit en lägenhet i våningen direkt under honom... Och var det direkt under Krister så är det nog som postaren ovan säger: 1302. Fast det finns kanske fler lägenheter än en med fönster åt det hållet?
Senast redigerad av Venator 2015-03-02 kl. 21:22.
Citera
2015-03-02, 21:19
Medlem
Med tanke på att de kallar en person som bor 3 våningar upp som granne så känns det som det kan vara vilken lägenhet som helst på tredje våningen.
Senast redigerad av mandelkaka 2015-03-02 kl. 21:24.
Citera
2015-03-02, 21:21
Medlem
Nån gång i slutet på 1980-talet var jag och kollade efter en explosion i ett flerfamiljshus i Huddinge. Där hade hela lägenhetens yttervägg blåsts ut. Såg ut som en garageinfart in i kåken fast på 2:a våningen. Där blev förklaringen att man tvättat kläder i bensin i badkaret och därefter slängt in kläderna i tvättmaskinen. Bensinångor och gnistbildning är inte att leka med.
Citera
2015-03-02, 21:22
Medlem
Den Krister som vart intervjuad om smällen verkar bo i lgh 1602 och han sa att det small under honom. Borde det bli lgh 1302 isf? Även fast det är ett par våningar imellan.... Isf är det S*fet och Sen*d Dilj*j *=a

Känns som det kan stämma bra.
Citera
2015-03-02, 21:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helloafrica
Om det var en lägenhet under Krister i 1602 så borde det väl vara 1302, dvs Dilj*j (*=a).

1302 är ju några våningar under 1602, och han verkar ha tummat lite på begreppet "lägenheten under mig", då det väl rimligen bör vara lägenhet 1502. Eller så är han felciterad, han kan ha sagt "en lägenhet under mig". Så vet inte om Krister uttalande direkt ger stöd för att det skulle röra sig om lägenhet 1302.

Lägenhet 1302 känns dock som troligast oavsett vilket.
Citera
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Okej. Min poäng var att det finns andra kriminella än terrorister som hanterar sprängmedel.

Jaså det säger du. Jag har dock inte sagt något alls om vad jag tror att de inblandade har för religiös tillhörighet, men menar att även en religiös person som hanterar sprängmedel är inte per automatik terrorist. Det finns som sagt också andra kriminella, eller för den delen också de som legitimt hanterar sprängmedel eller gaser. Brukar det inte antändbara gaser användas i exempelvis restaurangverksamhet?
Jo visst gör det det. Men jag förstår inte vilken typ av restaurangverksamhet du tror det bedrevs i den utsprängda lägenheten? Eller vad det nu överhuvudtaget har med saken att göra.
Citera
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaghetti
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3008727

Lägenheten under Krister?
"Stank svavel".

Det bor ju en Andersson på femte vån. Men ingen Krister. Isf skulle det vara 14-nr. Och där har vi ju helt andra namn.....(om man kopplar till somaliska Englands-turister)
Citera
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Tror dom redan fått dödsstraff, så nog svårt att fälla dom för allmänfarlig ödeläggelse..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in