2015-03-02, 19:45
Medlem
Doktordonkas avatar
Mycket spekulationer i tråden, är det bekräftat att det verkligen är sprängmedel och inte gasläcka eller liknande?
Därefter kan man fundera över om det är någon som har skickat en sprängladdning till andra eller om det är nån klåpare som försökt göra det hemma. Någon företagare skriven på adressen? Nån hotbild?
Citera
2015-03-02, 19:45
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Polisen har startat en förundersökning som just nu rubriceras allmänfarlig ödeläggelse.

Låter inte som en krånglande gasspis. Misslyckade bombmakare sprängde sig själva, verkar ligga nära till hands.
Citera
2015-03-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Låter inte som en krånglande gasspis. Misslyckade bombmakare sprängde sig själva, verkar ligga nära till hands.

Ja allmänfarlig ödeläggelse lär det ju bli oavsett eftersom det var en fara för allmänheten ....
Citera
2015-03-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamspace
Hur skulle konstgödsel te sej? Om vi går på bombteorin....

Skulle finna teorin troligast, men allt är relativt. Allt som håller hög "brinntid" är troligast. Allt handlar om mängd, med jag tycker mig kunna utesluta gas eller naturlig anledning.
Något med hög detonationskraft har briserat i huset\lägenheten.
Citera
2015-03-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanPike
Av allt synbart på bilden, att döma. Verkar det handla om något sprängämne som har snabb brinntid.
gas "brinner" förhållande vis sakta och lämna mycket sot efter sig. Detta liknar mer en "urblåsning" där själva källan är kompakt och koncentrerad till något rum snarare än gas som ofta kräver stora volymer för att skapa sådan styrka.

Av alla de gasexplotioner i fastigheter man sett så lämnar de betydligt större förödelse efter sig än detta. Då hade förmodligen hela väggen mot balkongen varit borta och ytterdörren suttit i lägenheten mitt emot. De är sjukt kraftiga. Dessutom ska det till en mer eller mindre perfekt blandning för att så ska ske och då hade båda varit döda av gasförgiftning långt innan explosionen ägde rum.
Citera
Medlem
Det är inte helt ovanligt att folk (invandrare) hyr ut sina av svenska folket betalda lägenheter i andra, tredje, fjärde osv hand för att dryga ut bidragen.
Att zigenare inte skulle ta chansen, om det nu är zigenare som nämnts tidigare, skulle jag bli förvånad.
Givetvis bara spekulation men det kan mycket väl bo andra människor i lägenheten än vad som anges på dörren!
Citera
Medlem
Citat:
Skulle finna teorin troligast, men allt är relativt. Allt som håller hög "brinntid" är troligast. Allt handlar om mängd, med jag tycker mig kunna utesluta gas eller naturlig anledning.
Något med hög detonationskraft har briserat i huset\lägenheten.

Men dom flesta typ av bomber har väl hög sprängkraft?
Dom som tex MC gäng tillverkar brukar ju inte smälla så dåligt heller. skulle lätt kunna ödelägga en lägenhet känns det som.
Citera
2015-03-02, 19:50
Medlem
itsmesillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Googla gärna. Duktig boxare.

Intressant profilbild
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Citera
2015-03-02, 19:51
Medlem
Lawlines avatar
Dom provade kanske att göra en hemmagjord bomb "IED" av gasolflaskor eller något internet hopkok inför ett terrordåd. Frågan är vad dom tänkte bomba i så fall? Buss eller större sammankomst? Självsanering skall uppmuntras
Citera
2015-03-02, 19:51
Medlem
Citat:
Av allt synbart på bilden, att döma. Verkar det handla om något sprängämne som har snabb brinntid.
gas "brinner" förhållande vis sakta och lämna mycket sot efter sig. Detta liknar mer en "urblåsning" där själva källan är kompakt och koncentrerad till något rum snarare än gas som ofta kräver stora volymer för att skapa sådan styrka.

Fetat: ja, och som kräver rätt balans med syre för att det faktiskt ska hända något och som kanske borde ha fyllt större delen av lägenheten. Men kanske inte helt otänkbart om explosionen också gjorde slut på all luft och därmed också kvävde ev. eld.

Tänker på en post i början (FB) Två döda vid stor explosion i lägenhet - Brandkärr, Nyköping 2015-03-02 och passusen "Den andra personen dog på plats och man har ännu inte kunnat bestämma kön."

Något som inte "brinner" a la gas men med tillräcklig styrka att skada ordentligt(?) (den som var närmst?) och som samtidigt kan skapa ett redigt tryck nog för detta och som kanske samtidigt slog hål i väggen och ett tänkbart, men obekräftat, element på insidan?
Citera
2015-03-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsmesilly
Intressant profilbild
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Fast det är ju dock inget bevis på att man är en islamist kan jag tycka, sådana där finns säkert köpa lite varstans
Citera
2015-03-02, 19:52
Medlem
MrAndress avatar
Citat:

Krut? Jag arbetar med krut och FyfAn va det är drag i det. Prova att skjuta av 500gram krut i en tryckkammare så fattar ni. Eller bara slänga i ca 100 gram i en brinnande tunna. Det blir en skaplig eldpelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in