Jag tror att jag börjar känna mig ganska färdig med den här tråden, men jag svarar på frågorna ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Hur långt ska man gå för att acceptera vad en beväpnad person gör under vad han (eller hans överordnade) hävdar är en nödvärnssituation? Ska man acceptera ett intygande utan ngn bevisning alls? Räcker det med att ngn har upplevt ett hot för att man ska få döda?
Ja, polisen måste ha den rättigheten att på plats bedöma om det känns motiverat av situationen och hotbilden man står inför att döda. Sen kan man ju absolut få saken prövad i efterhand och det har jag den fulla förståelsen för att en upprörd nära anhörig gör också.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Är det acceptabelt att en hundförare - polis eller ej - skjuter ihjäl en levande varelse och älskad familjemedlem på så lösa boliner?
Tungt kriminella är oftast också älskade av sina familjemedlemmar och definitivt levande varelser, ska det betyda att man inte får lägga ett finger på dem heller om de i en situation beter sig hotfullt? Eller om mammas lilla pojke som aldrig varit kriminell förut plötsligt bestämmer sig för att idag ska han chocka världen genom att gå ut och skjuta en polis. Ska man inte få försvara sig mot honom heller då?
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Dessutom i en oskyldig familjs hem - en familj som aldrig har haft det minsta att göra med det påstådda brottet. Kan du förstå att folk blir upprörda över det?
Jag kan förstå att folk blir upprörda över väldigt mycket, inklusive detta, och jag förstår hur en lynchmobb fungerar också men det betyder inte att jag tycker att det är ett vettigt beteende. För mig handlar det i båda fallen om irrationella känslomänniskor som hatar först och tänker sen, och oftast inte är så bra på att överblicka hela situationen från ett helikopterperspektiv och se logiska sammanhang utan snöar in helt på någon detalj man stör sig på och sedan bara "rasar" blint över det.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Känner du A*ders T*mour personligen?
Nej, känner du Henrietta personligen? Har du klappat Brutus?
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Kan du se hur AT kunde ha löst sin tjänsteuppgift på ett bättre sätt?
Jag måste tyvärr svara att jag skulle behöva se en film eller liknande på hur han faktiskt skötte sig, för att kunna bedöma vad som skulle kunna göras bättre. Hans beteende är ju en reaktion på en upplevd hotbild och jag måste ju självklart kunna se samma hotbild för att kunna uppskatta hur vettig reaktionen var.
Citat:
Ursprungligen postat av
tinaslut
Eller väljer du förnekandets väg och fortfarande hävdar att du inte vet därför att du inte var där? Vi är många som inte satt fängslade i koncentrationsläger i Nazityskland men ändå accepterar att Förintelsen verkligen har ägt rum. För ett antal år sedan förekom uppgifter (förmodligen ironi) om att fotbolls-VM i Sverige 1958 aldrig skulle ha ägt rum. Ja, hur kan vi veta - vi som inte var där?
Jättebra liknelse faktiskt! För samma sak gäller ju där - vi kan veta ATT det ägt rum precis som vi kan veta ATT en hund blivit skjuten av en polisman som påträffade hunden lös i en trädgård. Vi kan inte veta mer om vad som motiverade skjutningen än vi kan veta vad en enskild människa i ett koncentrationsläger tyckte om frukosten personen fick en viss given dag, eller vad som fick målvakten i fotbolls-VM 1958 att hoppa åt vänster istället för höger i ett givet ögonblick (ja, utan att se händelsen inspelad, då).
Jag förnekar ingenting alls, jag drar bara till skillnad från dig inte en massa slutsatser som jag anser bevisade trots att inga bevis finns, utan lämnar de möjligheter öppna som inte täcks av det vi faktiskt kan analysera.
Det du gör är i princip att argumentera för att personen i koncentrationslägret självklart avskydde frukosten för det är ju så självklart att de inte serverar goda frukostar på sådana ställen, utan att veta någonting alls om att den billiga gröten personen fick kanske var favoriträtten från barndomen och en av få saker som fick honom att härda ut under tiden där, trots att alla medfångar avskydde den. Du gör en massa lösa antaganden för att understödja åsikter som i själva verket inte är baserat på något annat än dina högst personliga känslor och ditt hat mot polismannen - och hela poliskåren, vad det verkar på mycket av det du skriver.