2015-03-01, 18:34
Medlem
Har en Chevrolet cruze 2011 2.0d och den är underbar men kostar en del. Kostnaden är inte något problem men är ändå inne på att byta till en billigare för att ha annat sköj med pengarna

Så min Fråga är hur det fungerar när man bytar in sin bil. Sätter dom ett pris som dom är villiga att ge i inbyte? Om de överstiger priset på den bilen jag är ute efter, får jag de då på kontot?

När jag ändå är på tråden här, vad tror ni bilhandlare hade kunnat ge för min bil? Där är en extremt liten parkerings skada bak som kostar(för mig) 5000kr i självrisk att laga. (detta skedde när den stod parkerad och när jag jobba och personen hade bara stuckit)
Citera
2015-03-01, 23:49
Medlem
Dom försöker alltid ge så lite som möjligt så stå på dig.
Dom brukar ungefär erbjuda 15-20 mindre än va du får om du säljer privat på blocket.
Bara för dom ska få sin marginal
Citera
2015-03-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Dom försöker alltid ge så lite som möjligt så stå på dig.
Dom brukar ungefär erbjuda 15-20 mindre än va du får om du säljer privat på blocket.
Bara för dom ska få sin marginal
Exakt. Jag sålde min bil i dag och efter prut så fick jag 35-40% mer än jag blev bjuden i inbyte.
Tyvärr är jag hårt hållen så nu står jag utan bil och en som bestämmer som börjar vackla om vad jag vill ha.
Fördelen med inbyte är att du slipper stå utan bil.
Citera
2015-03-02, 01:19
Medlem
Jag har dock alltid vart lat och tagit deras låga bud bara pga ja orkar inte med massa tjat med folk som bjuder dittan och dattan på blocket, 90 tusen jag hämtar ikväll osv haha.
De som lockar hos bilfirman är att det är väldigt smidigt och behagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Exakt. Jag sålde min bil i dag och efter prut så fick jag 35-40% mer än jag blev bjuden i inbyte.
Tyvärr är jag hårt hållen så nu står jag utan bil och en som bestämmer som börjar vackla om vad jag vill ha.
Fördelen med inbyte är att du slipper stå utan bil.
Citera
2015-03-02, 09:33
Medlem
zoombos avatar
En bilfirma lever ju på att byta och sälja bilar, alltså ska den mellanskillnad som dom betalar för ett inbyte och en försäljning täcka alla deras utgifter med hyror, annonser, löner, rekond och förbättringar eller reparationer som behöver göras. Med mera.

Många gör jämförelser mellan vad privatpersoner säljer bilar för på Blocket jämfört med vad en bilfirma tar och glömmer då bort detta. Bilfirman har också ett tyngre juridiskt ansvar för att bilen är korrekt deklarerad och ska lämna en garanti på att bilen fungerar och ska sen även betala skatt på vinsten vilket inte är fallet för privatpersoner. Det vanligaste är nog att man byter in en bil och lägger en mellanskillnad till en dyrare men visst förekommer det att man får mer för den man byter in än den man köper. Då överför bilfirman mellanskillnaden direkt till ditt konto.

Att en bilfirma bjuder lägre för ett inbyte är därför helt logiskt så den som orkar/vill/kan får oftast bättre utväxling om man säjer bilen privat. Det man betalar för är smidigheten och tidsvinsten, du kör in din bil och kommer ut med hans. Klart.

Då en bilfirma vill ha hög lageromsättning så brukar det finnas goda möjligheter att få bra pris på bilar som stått ett tag. Det kostar inget att testa att lägga ett lågt bud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in