2015-03-01, 11:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det handlar inte om att tro utan om sunt förnuft. Bevisa att det inte finns en ko på mars? Fattar du?
Man kan inte hålla på att motbevisa saker som inte är bevisade. Bevisa att gud inte finns är en sådan sak.
Det handlar varken om sunt förnuft eller tro. Det handlar enbart om premisser, fattar du?
Är Gabrielle en hund eller en katt? Vad svarar du på den frågan? Självklart är jag varken det ena eller det andra.
Citera
2015-03-01, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det handlar varken om sunt förnuft eller tro. Det handlar enbart om premisser, fattar du?
Är Gabrielle en hund eller en katt? Vad svarar du på den frågan? Självklart är jag varken det ena eller det andra.
Nja,snarare är Gabrielle en hund eller inte en hund? Då är du det ena eller det andra.
Citera
2015-03-01, 12:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nja,snarare är Gabrielle en hund eller inte en hund? Då är du det ena eller det andra.

+1
Citera
2015-03-01, 12:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
+1
Eller varken det ena eller det andra
Eller en katthund.
Citera
2015-03-01, 13:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Eller varken det ena eller det andra
Eller en katthund.

Svaret är ju avhängigt frågan. Finns ju frågor där premisserna är givna, typ "har du slutat slå dina barn?" Svara på den.

Naturligtvis finns det givna svar på rätt ställda frågor.
Citera
2015-03-01, 13:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Svaret är ju avhängigt frågan. Finns ju frågor där premisserna är givna, typ "har du slutat slå dina barn?" Svara på den.

Naturligtvis finns det givna svar på rätt ställda frågor.
Naturligtvis. Allt är relativt......
Citera
2015-03-01, 19:14
Medlem
Citat:
Nej, P1 är valid bara om universum har en början, har inget med expansion att göra. P2 är valid endast om universum har en början, vilket vi alltså inte vet nåt om. BB förklarar expansionen, inget annat.

P1 talar inte om universum utan för ett orsakssamband gällande allt som börjar existera. Det är P2 som talar att universum började existera, vilket om stämmer, så gäller P1 för universum då universum har en kosmisk begynnelse vilket följer logisk med att en orsak ligger bakom. Om du inför BB inom ekvationen, kan du inte kringgå att tidsrummet började från en finit början genom expansionen.

Om Rummet expanderar, så är det logiskt att rummet har varit mindre för varje tidsenhet som passerar i det förflutna. Detta pekar logisk mot att rummet haft en början. Om rummet däremot är evig, så förhåller sig rummets förflutna tillstånd evigt med rummets framtida tillstånd, oavsett en expansionsprocess vilket logisk eliminerar att en expansion har ägt rum och rummets nödvändiga behov av en sådan process. D.v.s. Per tidsenhet som passerar, förhåller sig rummet fortfarande i evig proportionell relation då expansionen inte ändrar förhållandet mellan ett förflutet och ett framtids tillstånd.

Om tid är evig, får du förklara hur man kringgår evig regress? D.v.s. Om vi skulle färdas evigt bak i tid, när skulle vi kunna färdas fram i tid och nå nuet? Om vi inte kan börja från ett ursprung, hur ska vi då nå fram till en början? Om orsakssambanden vore eviga, skulle vi endast kunna nå evig regress.

En kosmisk begynnelse stärks ytterligare genom termodynamikens andra lag vilket säger oss att universums användbara energi lutar mot jämvikt och med tiden, kommer all användbar energi att förloras. Universum är oundvikligen dömd till att förgås och om det vore evig, skulle all användbar energi redan ha tagit slut. Lagen pekar mot att cykliska processer inte kan fortsätta i en evighet vilket leder till den logiska slutsatsen att universum haft en definitiv början.

Varför BB-teorin säger att universum orsakades från ingenting är just därför att orsaken måste vara utanför det den själv har orsakat. Det vill säga utanför tid, rum och materia. Orsakens natur måste alltså vara rumlös, tidlös och immateriell. Vi har ingen empirisk erfarenhet av något som kan passa en sådan beskrivning förutom abstrakta objekt. Abstrakta objekt innefattar tal, tankar, idéer och medvetande. Tal kan ju inte orsaka någonting, därför anser jag att orsaken är ett medvetande som är oerhört mäktig.

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_model
http://physics.princeton.edu/~steinh/vaasrev.pdf
http://edge.org/conversation/the-cyclic-universe-paul-steinhardt

Ja, det är möjligt att universum kan vara evigt. Det framgår av länkarna ovan.

Du får förklara hur en cyklisk modell kan kringgå termodynamikens andra lag? Om modellen utgår från ett oändligt antal universum som har bildats, accepterar du alltså att våran universum har en finit begynnelse och en orsak. Om du accepterar att vår universum har en orsak men att orsaken är universum, så begår du en cirkelargumentation!

Inte att nämna de absurda möjligheterna om tiden vore cyklisk. Om tiden vore cyklisk, skulle det vara möjligt att vi har existerat förut! Ett evigt antal gånger genom evigt antal processer!

Evighet är en tankekonstruktion och en fysisk omöjlighet då jag kan nämna ett antal filosofiska resonemang kring dess absurditet i praktiken.

Planet 1 cirkulerar sin sol
Planet 2 ("månen" för planet 1) cirkulerar planet 1, 2ggr för varje gång planet 1 har cirkulerat sin sol.

Om planet 1 har cirkulerat oändligt antal gånger runt sin sol, hur många gånger har planet 2 cirkulerat planet 1?

Distansen från punkt A till punkt B är 10meter. Hur lång tid tar det för en person som måste minska sina steg med hälften för varje steg han tar? Man kan alltså dela ett ändlig avstånd med hälften, sedan i fjärdedelar, sedan i åttondelar, sedan i sextondelar och så vidare i all oändlighet.

Du har ett oändligt antal siffror (0,1,2,3..). Om du subtraherar alla dina udda tal, hur många siffror har du kvar?

Här ser vi att evighet-evighet = evighet

Om du har oändligt många siffror men tar bort alla förutom talet 3, hur många siffror har subtraherat?

Evighet-evighet = vilket tal du än begär efter.

Finns många andra bra exempel som är absurda.

Evighetens absurditet är alltså en praktisk omöjlighet inom det fysiska då allting blir möjligt. Att formulera en hypotes kring evighet, är det inte längre en vetenskaplig teori då evighet är icke falsifierbar! Man kan formulera vad som helst kring evigheten utan möjligheten att faktiskt kunna falsifiera hypotesen. Inte längre är hypotesen vetenskaplig utan den har skiftat till en religiös övertygelse.

Citat:
Det tror inte jag. Hypotesen håller bara om premisserna är sanna och det vet vi som sagt inte om de är.

BB är den mest vedertagna teorin inom vetenskap för en anledning. Alla de mätningar och värden vi har, pekar starkast mot att universum haft en finit begynnelse. P1 utan tvekan är den mest koherenta premissen genom induktiv bevisföring. D.v.s. Det finns ingen anledning genom empirisk erfarenhet för oss att anta att något kan börja existera utan någon orsak!

Citat:
Det här resonemanget är helt baklänges. Så här är det, om man gör anspråk på att något utöver (det bevisbara) universum existerar så har man att bevisa det.
Man kan naturligtvis inte börja bevisa negationer eller obevisade antaganden. Isf kan du ju motbevisa russels teapot.

Om du hävdar bestämt att verkligheten endast omfattar universum, så ligger bevisbördan på dig att bevisa ateism som sann. Det jag hävdar är religiöst och har inte något med min filosofiska ståndpunkt att göra. Jag tror mig veta att Jesus vet utan tvekan. Sedan bygger man på utifrån våra mänskliga erfarenheter vi har utifrån livet. Där kommer objektiv moral och objektiv syfte in i bilden.
Citera
2015-03-01, 20:40
Medlem
miffomiffys avatar
Jag tycker det är väldigt märkligt - vi kan konstatera att vi inte riktigt förstår universums början eller beskaffenhet, vi kan konstatera att det säkert finns mycket vi inte kan se, mäta eller veta. Men att därifrån dra slutsatsen att den gud som beskrivs i bibeln eller koranen är alltings förklaring - hur kommer man fram till den slutsatsen?
Citera
2015-03-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Jag tycker det är väldigt märkligt - vi kan konstatera att vi inte riktigt förstår universums början eller beskaffenhet, vi kan konstatera att det säkert finns mycket vi inte kan se, mäta eller veta. Men att därifrån dra slutsatsen att den gud som beskrivs i bibeln eller koranen är alltings förklaring - hur kommer man fram till den slutsatsen?

Först och främst måste personen vara öppen för Guds Existens att denne icke vet om Gud existerar eller inte existerar.

En övergång från ateism till agnosticism är det första steget. Det vore en hederlig och progressiv övergång.

Ateisten håller sin ståndpunkt i stark motpol gentemot Guds Existens.

Sen får vi definiera kunskap och här måste personen fråga sig själv. Skulle människan kunna söka efter kunskap om kunskap icke existerade? Frågan är retorisk.

Den näst följande fråga är avgörande för dig som person och definierar dig som helhet. Tror du, om Gud existerar, skulle också kunskap om Gud existera? Tror du att sökande endast kan leda till kännande om kunskap existerar?

Jag kan ge dig ett perspektiv från min sida genom att reflektera från dessa bibelcitat:

Och HERREN Gud lät alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda att äta av växa upp ur marken. Livets träd liksom trädet med kunskap om gott och ont satte han mitt i lustgården.

Och HERREN Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."
(‭Första Moseboken‬ ‭2‬:‭9, 16-17‬ SFB98)

Enligt bibeln åt människan från kunskapens träd som ger kunskap om Gott och Ont. Jag tror personligen att vi kan lära känna Gud genom denna kunskap och kan fördjupa mitt perspektiv på saken om du vill.
Citera
2015-03-01, 21:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Först och främst måste personen vara öppen för Guds Existens att denne icke vet om Gud existerar eller inte existerar.

En övergång från ateism till agnosticism är det första steget. Det vore en hederlig och progressiv övergång.

Sen får vi definiera kunskap och här måste personen fråga sig själv. Skulle människan kunna söka efter kunskap om kunskap icke existerade? Frågan är retorisk.

Den näst följande fråga är avgörande för dig som person och definierar dig som helhet. Tror du, om Gud existerar, skulle också kunskap om Gud existera? Tror du att sökande endast kan leda till kännande om kunskap existerar?

Jag kan ge dig ett perspektiv från min sida genom att reflektera från dessa bibelcitat:

Och HERREN Gud lät alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda att äta av växa upp ur marken. Livets träd liksom trädet med kunskap om gott och ont satte han mitt i lustgården.

Och HERREN Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."

Enligt bibeln åt människan från kunskapens träd som ger kunskap om Gott och Ont. Jag tror personligen att vi kan lära känna Gud genom denna kunskap och kan fördjupa mitt perspektiv på saken om du vill.
Jag skulle gärna vilja att du fördjupade dig och visade hur du tänker i sakfrågan( kunskapens träd)Om du vill det.
Det är viktigt att saker de som tror kommer fram i olika perspektiv av olika individer.
Min egen reflektion har att göra med att just kunskapen är ond och att det är just den som stoppar tro, att man tror sig veta allt och vara superklok. Då kan man säga: Gud???? vem pratar du om? bevisa.
Hur tänker du scout?
Citera
2015-03-01, 21:43
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29

Jag har läst ditt inlägg ett par gånger, och jag vet inte riktigt om jag förstår dig rätt. När du skriver att "tror du att sökande endast kan leda till kännande om kunskap existerar" - vad betyder det? Är det känslan som är slutmålet, det närmsta kunskap vi kommer?

Jag förstår fortfarande inte hur man kommer fram till att den ena eller andra guden är sann - är det känslan? Vad är det som gör att du håller bibeln för sann, och inte till exempel Bhagavad Gita?

Om man nu tänker sig att det finns något mer än det vi ser och vet om världen, något mer, någon mening, kanske att man känner att allt måste ha skapats av någon - hur landar man i att det är bibelns gud?
Citera
2015-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna vilja att du fördjupade dig och visade hur du tänker i sakfrågan( kunskapens träd)Om du vill det.
Det är viktigt att saker de som tror kommer fram i olika perspektiv av olika individer.
Min egen reflektion har att göra med att just kunskapen är ond och att det är just den som stoppar tro, att man tror sig veta allt och vara superklok. Då kan man säga: Gud???? vem pratar du om? bevisa.
Hur tänker du scout?

Jag tror att nihilisterna känner till argumentet vilket kallas Objektiv Moral.

Innan jag går in på argumentet måste vi först vara överens om hur vår verklighet ser ut och vad vår verklighet består av genom induktiv bevisföring.

Vi vet att livet består av en ytlig observerbar erfarenhet.
Vi vet också att vårt liv består av en innerlig moralisk erfarenhet.

Från ett filosofisk perspektiv kan man argumentera om den objektiva verkligheten, verkligen är som den ser ut. D.v.s. Verkligheten från ett mänsklig perspektiv skulle kunna variera från människa till människa och även djuren! Alltifrån de färger och objekt vi observerar behöver inte vara en gemensam faktor men ett sådant tänk kan också leda till solipsistiska tankar (matrix filmen är ett konkret exempel). Jag kommer inte lägga stor tonvikt på ett sådant perspektiv då allting anses relativ! Och visst skulle allting vara relativ, vilket inkluderar vår moral om Gud inte existerar! Objektiv Relativism är alltså en biprodukt från ett ateistisk världsperspektiv!

Argumentet lyder:

P1. Om Gud icke existerar, existerar inte Objektiva moraliska värden och skyldigheter.
P2. Objektiva Moraliska värden och skyldigheter existerar.
S. Alltså existerar Gud.

Innan jag ger ett konkret exempel, vill jag påpeka att förpliktelser och skyldigheter skiljer sig ifrån varandra. T.ex. Det skulle vara bra att bli en Läkare men man är inte skyldig till att bli en läkare. Förpliktelser är alltså inte skyldigheter men någonting som skulle vara bra men alla plikter kan man ju inte uppfylla!

Låt oss utgå från värdet Gott.

Det skulle vara gott om en Man håller sig till sin Fru och Frun håller sig till sin Man, men de har ingen skyldighet till att vara trogna!

Det skulle vara gott om en Moder ammar och livnär sitt barn, men Modern har ingen skyldighet till att göra det!

Närmare sagt finns det ingenting som påtvingar en moders skyldighet att agera som en moder om Gud icke existerar! Vår moral förblir subjektiva och relativa utan något objektivt värde!

Själv tror jag att kunskapen om gott och ont vittnar om Guds Existens och inte tvärtom!
Senast redigerad av scout29 2015-03-01 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in