Förmodar att uppgiften är relativt enkel, men är helt ny till linjär algebra så hjälp sitter verkligen på sin plats.
1.2 En silvertärna flyger på hösten med näbben riktad rakt mot sydpolen med en fart som i vindstilla förhållanden skulle vara 40 km/h.
c) Antag att det blåser en kraftig sydvästlig vind som påverkar tärnan med 10 km/h. Vad blir då tärnans fart och hur mycket avviker riktningen från rakt sydlig?
Jag ritade upp tärnans hastighet som en vektor med längden 4 längdenheter, och gjorde det i ett kordinatsystem för att förenkla lite för mig själv. Så vektorn går då från (0,0) till (0,-4), varje längdenhet motsvarar då alltså 10 km/h.
Problemet blir först då jag ska rita in den sydvästliga vinden, jag försökte rita in den vid slutet av den första vektorn, så att dess slutkoordinat är på samma plats som den första vektorns slutkoordinat. Och längden av den andra vektorn skulle ju vara 1, för att det ska stämma som innan.
Då tänkte jag att dess startkoordinater borde vara (sqrt(0,5), -4+sqrt(0,5)), vilket troligen är fel. Tänkte sedan addera vektorerna räkna ut komposantens längd och sedan multiplicera den med 10 för att få den nya hastigheten.
Lyckas förvisso inte riktigt addera ihop dem, så jag gissar på att jag gjort fel vid den andra vektorn och dess koordinater.
Blev jävligt rörigt, men hoppas att någon förstår lite och kan hjälpa mig!