2015-03-01, 14:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du tror ju på Gud definiera hen då.

Du måste ju veta vad och vem Gud är annars tror du ju bara på ett tankefoster eller hur?

Vad menar du med tankefoster? Är det något som håller på att utvecklas till en färdig tanke?

När du säger definiera Gud, är det en fysisk bild du vill ha framför dig då?
Vill du att jag ska beskriva hur Han ser ut rent fysiskt?
Citera
2015-03-01, 17:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad menar du med tankefoster? Är det något som håller på att utvecklas till en färdig tanke?

När du säger definiera Gud, är det en fysisk bild du vill ha framför dig då?
Vill du att jag ska beskriva hur Han ser ut rent fysiskt?
Ja utan en fullständig definition är det fortfarande ett foster.

Egenskaper och hur du kan hävda gud har dem.

Är du oförmögen uppgiften så säg det då än att fjanta på med frågor som bara har till syfte att du skall undvika att ge en definition.
Citera
2015-03-01, 17:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ja utan en fullständig definition är det fortfarande ett foster.

Egenskaper och hur du kan hävda gud har dem.

Är du oförmögen uppgiften så säg det då än att fjanta på med frågor som bara har till syfte att du skall undvika att ge en definition.

"hur du kan hävda (att) Gud har dem" är intressant. Du tror alltså att jag som människa ska bevisa något som ingen annan människa har bevisat någonsin tidigare. Tack för att du tror det om mig!

Du skrev tidigare nånstans i en tråd att varken Jesus eller någon annan lyckats definiera Gud.

Det är snarare så att både Jesus och en massa andra människor definierar Gud hela tiden, men att du inte klarar av att acceptera deras definitioner. Det just du vill ha får du inte och därför blir du besviken.

Så vad spelar det för roll om jag eller någon annan ger vår personliga definition?
Du accepterar ju inte den ändå, eftersom du inte tror på den.

Jag kan ändå - återigen - ge dig min definition:
Gud är för det mesta osynlig.
Citera
2015-03-01, 17:41
Medlem
Citat:
"hur du kan hävda (att) Gud har dem" är intressant. Du tror alltså att jag som människa ska bevisa något som ingen annan människa har bevisat någonsin tidigare. Tack för att du tror det om mig!

Du skrev tidigare nånstans i en tråd att varken Jesus eller någon annan lyckats definiera Gud.

Det är snarare så att både Jesus och en massa andra människor definierar Gud hela tiden, men att du inte klarar av att acceptera deras definitioner. Det just du vill ha får du inte och därför blir du besviken.

Så vad spelar det för roll om jag eller någon annan ger vår personliga definition?

Och när är han synlig? Är han bara synlig för en människa åt gången (det vore ju typiskt.....)?
Har du sett Gud?
Citera
2015-03-01, 17:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Har jag sagt att jag trodde du skulle kunna det?
Ville bara höra den.

Nej de definierar inte Gud alls, de tillskriver Gud en massa egenskaper de saknar härledning till, det är väsensskilda aktiviteter. Vem har sagt att jag blir besviken?

Har Gud skapat universum?
Är Gud omnipotent?
Citera
2015-03-01, 17:50
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I dom vetenskapliga och/eller logisk-rationella världsbilder (med tillhörande metodologier) kallas detta för "arbets-hypoteser" och har status som så.
Javisst är det så! Logiken är målet och tron är medlet att i gemenskap få erfara den intelligenta kraft varje medmänniska lär ha sin egen unika förmåga att kunna uttrycka. Faktum är att i troende gemenskap överträffar man sig själv i skapande förmåga. Vår mest rationella världsbild fördjupas på samma gång. Utan gemensam upplevelse kan man bara inte tro att det är sant.
Citera
2015-03-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och när är han synlig? Är han bara synlig för en människa åt gången (det vore ju typiskt.....)?
Har du sett Gud?

om jag får ge mig på en gissning, så är Gud synlig för en människa åt gången. Svar Ja...
Citera
2015-03-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
om jag får ge mig på en gissning, så är Gud synlig för en människa åt gången. Svar Ja...
Så brukar det också vara med spöken,aliens och allt möjligt.....
Citera
2015-03-01, 18:14
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
.........
Är Gud omnipotent?
Denna barnatyp av frågor spelar ingen roll för modernt upplysta troende människor. Vad någon själv vill tro och om det är av betydelse är vars och ens ensak. Inget att bråka om.
Citera
2015-03-01, 18:18
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Har du sett Gud?

När Han så vill.
Inte nödvändigtvis.
Hans representant.

Citat:
Har jag sagt att jag trodde du skulle kunna det?
Ville bara höra den.

Nej de definierar inte Gud alls, de tillskriver Gud en massa egenskaper de saknar härledning till, det är väsensskilda aktiviteter. Vem har sagt att jag blir besviken?

Är Gud omnipotent?

Återigen är det du som anser att de inte definierar Gud samtidigt som flera miljarder människor på jorden har sin definition av Gud. Just egenskaper är väl det som man definierar något på. Om jag skulle definiera en blå badboll så skulle jag skriva att den är blå, att den är rund, att den är uppblåsbar. Hur skulle du förresten definiera dig själv?

Ja, Gud har skapat universum.
Ja, Gud är allsmäktig.

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Om Han så vill.

Citat:
Så brukar det också vara med spöken,aliens och allt möjligt.....

Det är förvisso sant att Gud jobbar inifrån normalt sett.

Om vi använder oss av Wikipedia så hänför jag mig till kategori 1 av de fyra om allsmäktigheten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsm%C3%A4ktighet
Citera
2015-03-01, 18:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Denna barnatyp av frågor spelar ingen roll för modernt upplysta troende människor. Vad någon själv vill tro och om det är av betydelse är vars och ens ensak. Inget att bråka om.
Skit i det du.
Citera
2015-03-01, 19:03
Medlem
Anon2s avatar
En tankeställare till er som tror på tomten (gud): hur kommer det sig att de allra, allra flesta vetenskapsmän, samt de allra, allra flesta högintelligenta är ateister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in