2015-03-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Nu kan jag ingenting om skjutvapen och vågar därför inte uttala mig i frågan, men hur förklarar man att den minst sagt skjutvane Leif GW Persson dragit andra slutsatser än dig på den här punkten? Hamnar man i ungefär samma bedömning av gärningsmannens skjutförmåga och karaktär blir det kanske i slutändan bara hårklyverier med själva skottordningen, men det är inte betydelselöst huruvida ena skottet var avsett för Lisbeth Palme eller ej. Wilhelm Agrell påpekade en gång det anmärkningsvärda i att mördaren var en hårsmån från att bli dubbelmördare, vilket i sig reser ytterligare frågor.

Jag är inte ens säker på att LGWP har skjutit revolver över huvud taget, GW är jägare och en sådan som jägare lägger mest tid att utöva värvet framför brasan med en stadig wiskey eller konja som reflekterar brasans sken.

LGWP väljer demonstrativt (kolla den överdrivna revolvern han visade upp i Veckans brott) och taktiskt att inte utmana den officiella storyn på alla punkter det går att göra det samtidigt eller att anklaga t ex SB (som han jobbat med) för lögner, trots att han ganska säkert har informationen kring detta. Han tar liksom en sak i taget. Avskriva CP och peka mot ett troligare scenario. Nästa gång ifrågasättande av flyktvägen... denna gång aktivera att det förekommit skuggning av gm före mordet utan att direkt påstå att utredningen mörklägger vissa saker. GW är en taktiker som lärt sig hur man tar sig fram och som haft sina stormar.

I nuläget har det kanske mindre betydelse för LGWP med vilket skott Palme blev skjuten.

Vill man göra det hela systematiskt från början så måste man nog ta ett var som vi gjort kring detta och ta resultaten på allvar.

Slutsatsen är att det aldrig medvetet sköts ett skott mot LP och att GM var helt likgiltig för om hon eller andra träffades. Han drag av ett skott mot OP som av någon anledning (det var isigt och alla tre var i rörelse) missar sit mål och råkar stryka LP och fullföljer sedan sitt jobb med ett snudd på perfekt skott enligt instruktionsboken och fösvinner med endast ett diffust signalement som spår.
Citera
2015-03-01, 09:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag erkänner. Jag har inga kunskaper om detta.

Men då har jag en fråga.

Kan andraskottet vara en miss på grund av mördarens ovana vid vapnet. Eller att skjuta över huvud taget. Han ville sätta 2 skott i offret. Men missade det andra.

Av rent amatörmässiga okunskaper.

En mördare som fick chansen. Inte på grund av kunskaper men av viljemässiga skäl. Som sköt första gången och sista gången. Som hört av andra hur man skulle göra.

LGWP utesluter en sådan person.

Men åtalet mot CP förutsätter en sådan person.

Det är nog så att det är det andra skottet som dödar OP.
Citera
2015-03-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jamen läs vad jag skriver.
En 9 mm blyspets dödar lika effektivt mot huvudet som den ammunition som OP sköts med.

Ok nu har jag bara hållit på med handeldvapen sedan tidigt sjuttiotal så vad vet jag.

Du påstod att den ammunition som OP sköts med inte var effektiv om han haft skyddsväst och att ett huvudskott då skulle vara nödvändigt. DU hade FEL på den punkten!

Att träffa med ett huvudskott som dödar innebär att du har högst en femtedel av träffytan som du måste pricka för att få den omedelbara effekten därför lär sig alla yrkesmän att sikta där kroppen är som bredast mellan axlarna medan din lätt förståndshandikappade gatugangsters skjuter som han lärt sig från dåliga gansterfilmer.

Var mördaren siktar säger alltså en hel del om dennes bakgrund och kunnande.
Citera
2015-03-01, 09:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är nog så att det är det andra skottet som dödar OP.

Jag vet. Jag är anhängare av teorin att Palme dog efter andra skottet.

Jag uttryckte mig felaktigt. Tack för rättningen.
Citera
2015-03-01, 10:01
Medlem
Citat:
Har en känsla av att alla WT iakttagelser är av personer som deltar i någon verksamhet som inramar mordet. Rentav flera verksamheter. Vars förklaring av någon anledning inte kan hittas......Och måste döljas än idag.

Ja och vi kan vara ganska säkra på att några av de iakttagelser som "avskrivits" med största säkerhet är knarkspanare kopplade till spaningen mot Sigge som avbröts så obefogat men lägligt (för mördaren) och där det fanns personal vid Tunnelgatan som hämtades upp. Frågan är vilka personer det var och hur det gick till att spaningen avbröts. Att sedan protokoll manipulerats av dem för att peka ut CP är en annan fråga nog så intressant.

Då kan man förstå lite att det mörkades av operativa skäl (man ville ej avslöja hur man jobbade) men de är ju borta för länge sedan så vad döljer sig bakom detta idag och vad har dessa spanare att berätta om det som skedde och vilka de såg?
Citera
2015-03-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Någon eller några som ville mörda OP kunde bara ha låtsas vara fiskare på Riksbron eller väntat vid något skyltfönster på Västerlånggatan. Så varför vid Tunnelgatan efter ett biobesök?

Håller med dig. En hatisk galning utan en tanke på vad som skulle hända honom själv hade snarast agerat som Sirhan Sirhan eller Hinkley. Då finns säkert massor av möjligheter att komma åt OP.

Detta är någon med en organisation och en plan som inte är beredd att offra sig själv i brådrasket.
Senast redigerad av boboslacke 2015-03-01 kl. 10:26.
Citera
2015-03-01, 10:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Håller med dig. En hatisk galning utan en tanke på vad som skulle hända honom själv hade snarast agerat som Sirhan Sirhan eller Hinkley. Då finns säkert massor av möjligheter att koppa åt OP.

Detta är någon med en organisation och en plan som inte är beredd att offra sig själv i brådrasket.

Det kan bara röra sig om en grupp personer som är ytterst lojala mot gärningen, varandra och, i deras ögon, det bästa för riket.
Citera
2015-03-01, 10:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag vet. Jag är anhängare av teorin att Palme dog efter andra skottet.

Jag uttryckte mig felaktigt. Tack för rättningen.

Mig veterligen finns INGET vittnesmål där någon sett OP falla före det andra skottet? De hör ett skott vilket drar blickarna till sig, ser ett skott VARVID en person faller.
Citera
2015-03-01, 10:15
Medlem
Citat:
Har du en person som står OP relativt nära så kan ju den styra OP till en bestämd punkt. Nära kan ju i detta fall vara både personligt men kanske mer i detta fall arbetsmässigt. Kan vara fråga om ett informationsutbyte utanför de vanliga kanalerna.
Det behöver inte alls vara avancerat.

Fast kan man styra på det sättet så hade det funnits lämpligare platser att styra till där man haft ännu färre vittnen och ännu mindre risk att bli tagen under flykten.

Med andra ord är det inte så troligt över huvud taget med det du skissar även om det går att genomföra.

Om man gör en skuggning kompetent kan man t ex placera ut skuggor framför den som skall skuggas. Därmed kan man också hinna improvisera bra platser för ett attentat. Attentatsmannen vid Dekorima... någon som håller uppsikt över flyktvägen ger sig in på tunnelgatan och kanske en observatör på motsatt sida korsningen som kan guida Gm under flykten.
Citera
2015-03-01, 10:16
Medlem
LGWP om HH och EC:

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/fran-rattsstat-till-bananmonarki/

Undrar just vad LGWP menar med att de hade ett "högre syfte" med att undergräva rättsstaten.
Citera
2015-03-01, 10:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Möjligheterna fanns där bevisligen. Precis som du beskriver.

Ska jag se ditt inlägg som en konsekvens av eller ett svar på mina 2 inlägg ovan.

Är det inte just mordets Modus Operandi som sätter fingret på dess ursprung i viss mån.

En grupp som inser en situations möjligheter men som samtidigt inte kan skapa möjligheter ur en annan situation som kan anas långt i förväg.

Även fast man ska hata slumpen så tror jag att den ingår här.
Jo, jag tänkte på det första av dina två inlägg. Kan du förklara vad du skrev om Modus Operandi?
Citera
2015-03-01, 10:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror att platsen har större betydelse än vad de flesta andra anser. Jag anser att det inte behövde vara särskilt avancerat att få OP dit vid någon speciellt tidpunkt. Ordna det och sen ställa sig där och vänta in. Det behöver inte vara många personer inblandade i en sån operation om man har diverse hjälpmedel att tillgå.
Jag håller med dig. Den valda platsen skriker ut sin symboliska betydelse. Alla i släkten Palme måste ha haft den tanken från dag 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in