2015-03-01, 07:54
Medlem
ieshos avatar
Någon eller några som ville mörda OP kunde bara ha låtsas vara fiskare på Riksbron eller väntat vid något skyltfönster på Västerlånggatan. Så varför vid Tunnelgatan efter ett biobesök?
Citera
2015-03-01, 08:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Någon eller några som ville mörda OP kunde bara ha låtsas vara fiskare på Riksbron eller väntat vid något skyltfönster på Västerlånggatan. Så varför vid Tunnelgatan efter ett biobesök?

Jag tror att platsen har större betydelse än vad de flesta andra anser. Jag anser att det inte behövde vara särskilt avancerat att få OP dit vid någon speciellt tidpunkt. Ordna det och sen ställa sig där och vänta in. Det behöver inte vara många personer inblandade i en sån operation om man har diverse hjälpmedel att tillgå.
Citera
2015-03-01, 08:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Möjligheterna fanns där bevisligen. Precis som du beskriver.

Ska jag se ditt inlägg som en konsekvens av eller ett svar på mina 2 inlägg ovan.

Är det inte just mordets Modus Operandi som sätter fingret på dess ursprung i viss mån.

En grupp som inser en situations möjligheter men som samtidigt inte kan skapa möjligheter ur en annan situation som kan anas långt i förväg.

Även fast man ska hata slumpen så tror jag att den ingår här.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 08:37.
Citera
2015-03-01, 08:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tankar som jag själv delar.

Kopplingen mellan HH och CGÖ är väldokumenterad. Det är ingen tillfällighet att Holmer gynnade Östling med miljonbelopp. Och att hans livvakter hämtades i kretsen runt Ö. Det är ingen tillfällighet att EC senare använde sig av hans tjänster. Som han själv sade. Man kanske handlar av en person som man vet inte läcker.

För mig är det uppenbart att dessa herrar har en historia ihop utanför tjänsten. Där A turen infördes av HH. Det skulle inte förvåna mig om det var i samarbete med Ö. Eller att det rentav av var på CGÖs initiativ.

Frågan är enbart var kontaktpunkten fanns. Där politisk hemvist saknar betydelse. I en miljö där alla kan mötas i ett syfte med ett gemensamt mål. HH struntade i faktumet att Östling ingick i utredningar om politisk extremism inom kåren.

Det finns de som bestämt hävdar att EC och HH fanns med i AGAG. Skulle inte just polisen ingå där. Något som regeringen Palme ville stoppa med ett förslag. Något som senare aldrig genomdrevs.

CGÖ lämnade sjukhuset innan någon med säkerhet visste om Palmes biobesök senare på kvällen. Man kan spekulera om att han inte villa missa något. Eller att hans medverkan behövdes. Utan att för den skull påstå att han deltog i en komplott. Snarare en deltagare i det som Holmer ledde. Som tyvärr ännu fortfarande inte kan bevisas. Men jag lutar mer och mer åt att chaufför Dahlgren läckte sanningen. Därför att hans berättelse passar in i det stora pusslet. Något som Martinger fick lida av.

En sak som är slående. Efter EC affären försvann denne person bokstavligen. Polisspåret försvann som genom ett trollslag. Ytterst lite är känt om vad han därefter gjorde innan han dog i Tyskland. Som jag kan hitta i.a.f.

Finns det någon här som känner till när skytteklubbens verksamhet upphörde. Eller dog den sotdöden utan att någon uppmärksammade. Eller var det när CGÖ utvandrade.

Ö gjorde affärer med stockholmpolisen fram till 92, efter det hittar inte jag någonting om honom över huvud taget.

EC är en mycket besynnerlig person som hade oförklarligt fria händer inom polisen, SÄPO och regeringsmedlemmar gick i god för honom. En fd pressekreterare och bokförläggare. Jo tjena...
Här finns uppenbarligen något annat.

Jag tror att det inom Norrmalmspolisen fanns det som polser som hade dubbla agendor. Trots att några hade ett mycket våldsamt beteende som var rätt uppmärksammat fick det pågå utan direkta åtgärder. M Lund berättar att han fick ett 20-tal anmälningar emot sig men borde ha fått 200 och då var det lågt räknat.

De här ingick ju då som man vet idag att vid händelse av invasion skulle Norrmalmspolisen bla övergå till stridande förband, (därav skytteklubben?).

Kan det vara så att en mindre grupp inom Norrmalmspolisen hade än mer djupgående uppgifter där den ansågs vara så viktig att man lät dem hållas med sitt våldsamma beteende.

Sen var flera av de poliser rätt uppmärksammade och jag har svårt att tro att de har något som helst med MOP att göra, men de kan möjligtvis ha tillhört samma typ av organisation. Det verkar ju vara uppbyggt på sådant sätt att en grupp inte hade nån insyn i en annan.

De flesta som ligger bakom MOP finns inte nämnda i PU.

Däremot anser jag att man med ganska stor säkerhet skulle kunna peka ut "Ö" som inblandad.
Citera
2015-03-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror att platsen har större betydelse än vad de flesta andra anser. Jag anser att det inte behövde vara särskilt avancerat att få OP dit vid någon speciellt tidpunkt. Ordna det och sen ställa sig där och vänta in. Det behöver inte vara många personer inblandade i en sån operation om man har diverse hjälpmedel att tillgå.

Men då uppstår massa frågor och problem.

Vem eller vilka kunde locka honom att komma hit. Man hade uppenbarligen inte mycket tid att spela på. Redan innan man visste om Lisbet tyckte detta var en bra ide som skulle styra biobesöket.

Dessutom gillade inte Lisbet att Olof i privata sammanhang blandade in jobbet. För mig är det ologiskt.

Efterspelet till bion inbegriper ett förslag om ett besök hos sonen som Palme gillade. Men som röstades ned av Lisbet och Ingrid. Ljuger 3 personer om detta har vi genast fler personer som ingår i en konspiration.
Citera
2015-03-01, 08:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Möjligheterna fanns där bevisligen. Precis som du beskriver.

Ska jag se ditt inlägg som en konsekvens av eller ett svar på mina 2 inlägg ovan.

Är det inte just mordets Modus Operandi som sätter fingret på dess ursprung i viss mån.

En grupp som inser en situations möjligheter men som samtidigt inte kan skapa möjligheter ur en annan situations som kan anas långt i förväg.

Även fast man ska hata slumpen så tror jag att den ingår här.

Du hatar inte slumpen tillräckligt mycket.
Citera
2015-03-01, 08:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Men då uppstår massa frågor och problem.

Vem eller vilka kunde locka honom att komma hit. Man hade uppenbarligen inte mycket tid att spela på. Redan innan man visste om Lisbet tyckte detta var en bra ide som skulle styra biobesöket.

Dessutom gillade inte Lisbet att Olof i privata sammanhang blandade in jobbet. För mig är det ologiskt.

Efterspelet till bion inbegriper ett förslag om ett besök hos sonen som Palme gillade. Men som röstades ned av Lisbet och Ingrid. Ljuger 3 personer om detta har vi genast fler personer som ingår i en konspiration.

Enligt Borgnäs var det OP som ville promenera hem. Har du en person som står OP relativt nära så kan ju den styra OP till en bestämd punkt. Nära kan ju i detta fall vara både personligt men kanske mer i detta fall arbetsmässigt. Kan vara fråga om ett informationsutbyte utanför de vanliga kanalerna.

Det behöver inte alls vara avancerat.

Men naturligtvis kan jag ju inte påstå att det var så det gick till, men det passar in i ett större sammanhang. En typ av spel under ytan som "Svenssons" inte ens i sin vildaste fantasi kunde tänka sig pågick i Sverige.
Citera
2015-03-01, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ö gjorde affärer med stockholmpolisen fram till 92, efter det hittar inte jag någonting om honom över huvud taget.

Ok. Fram till 92. Det har jag missat. Tack för det. Vad var det då som fick honom att inse att hans framtid i Sverige var körd. Politiska eller ekonomiska skäl. Eller andra skäl. Han kanske flyttade på uppmaning. Rentav med ekonomiskt stöd.

EC är en mycket besynnerlig person som hade oförklarligt fria händer inom polisen, SÄPO och regeringsmedlemmar gick i god för honom. En fd pressekreterare och bokförläggare. Jo tjena...
Här finns uppenbarligen något annat.

Jag tror att det inom Norrmalmspolisen fanns det som polser som hade dubbla agendor. Trots att några hade ett mycket våldsamt beteende som var rätt uppmärksammat fick det pågå utan direkta åtgärder. M Lund berättar att han fick ett 20-tal anmälningar emot sig men borde ha fått 200 och då var det lågt räknat.

De här ingick ju då som man vet idag att vid händelse av invasion skulle Norrmalmspolisen bla övergå till stridande förband, (därav skytteklubben?).

Kan det vara så att en mindre grupp inom Norrmalmspolisen hade än mer djupgående uppgifter där den ansågs vara så viktig att man lät dem hållas med sitt våldsamma beteende.

Sen var flera av de poliser rätt uppmärksammade och jag har svårt att tro att de har något som helst med MOP att göra, men de kan möjligtvis ha tillhört samma typ av organisation. Det verkar ju vara uppbyggt på sådant sätt att en grupp inte hade nån insyn i en annan.

De flesta som ligger bakom MOP finns inte nämnda i PU.

Däremot anser jag att man med ganska stor säkerhet skulle kunna peka ut "Ö" som inblandad.

ECs affär tror jag emanerar från något som hände långt tidigare. Det var inte PKK som var målet. Det var ändamålet som helgade medlen. Men en bra anledning till att man kunde slå 2 flugor i en smäll. Därav slutsatsen att ingen egentligen förstod affären. Men av en anledning fick en av affärens anställda utreda SÄPO med rätt att läsa alla dokument.

Alla i denna världen ljuger sade EC. Underförstått även han själv. Jag tror faktiskt han talade sanning. Är det inte just denna sanning som är den yttersta konsekvensen av att vi idag sitter här och spekulerar.

De som inte är nämnda i PU är de som inte snackar frivilligt. De som inte omnämns frivilligt officiellet. De som är motsatsen till SE. De som i en förlängning måste döljas än idag.

Gåtans lösning finns här. Tillsammans med Holmers insats.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 09:14.
Citera
2015-03-01, 09:16
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jamen läs vad jag skriver.
En 9 mm blyspets dödar lika effektivt mot huvudet som den ammunition som OP sköts med.
Huvudet är det sista stället man väljer.
Huvudet är en rörlig och är en förhållandevis liten träffyta som är direkt dödade.
Bålet är större yta där vitala organ trängs.
Skytten kom ju såpass nära att han kunde placera sitt skott på ett ställe att den släckte ljuset hos OP innan ens nått backen. Hade kulan missat ryggraden hade den trasat söder bålet ändå.
Militärer siktar alltid på bålet i första hand.
Headshots är bara Hollywood och CS som kör med.
Citera
2015-03-01, 09:23
Medlem
[quote=PeoFallmo|52474736]Du hatar inte slumpen tillräckligt mycket.[/QUOT

Förstår din intention.

Men uppenbarligen finns den där i viss mening.

Scenariot kunde inte förutses dagar i förväg.

Knappast i timmar om man ska bena ut det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 09:26.
Citera
2015-03-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Du är för skön! Jag tycker din misstänksamhet och dina periodvisa psykbryt på meningsmotståndare gör tråden mer underhållande.
Som jag tidigare sagt hyser jag också stor respekt för din kunskap om MOP.
Med det sagt så är inte det liktydigt med att alltid ha ett öppet sinnelag
Jag har ingen dold agenda utan söker bara efter sanningen och är ständigt beredd att ompröva mina ställningstaganden vilket jag tror är en nödvändighet för att komma framåt i sökandet efter
sanningen.

Essensen i det andra fetade stycket är att du hävdar att ingen sett att mördaren siktat och avfyrat ett skott mot en "dubbelvikt" L.P. Det är dock en feltolkning av det officiella scenariot som bygger på att mördaren avfyrar sitt skott i anslutning till att L.P. vrider sig/sänker sig mot marken.
Det finns inget i vittnesmålen som motsäger det.

Men det är ju precis det som sker. Om vittnen ser OP falla måste de därefter se skottet mot LP. Eftersom skottet mot OP är högt placerat och snett nedåtriktat och GM därefter skall hämta hem rekylen för att sedan sedan sänka vapnet och bränna av ett skott mot LP nästan från höften hade vittnena sett skottet mot LP tydligt men ingen gör det.

Därför måste du ange minst ett vittne som ser LP bli påskjuten från höften istället för att kräva den motsatts bevisningen att din tes är sann om inte vi kör de bevis som redan angetts i tråden i repris.

I din variant och den som Björk inympat i utredningen rör vi oss i den fria spekulationens värd inte i den av vetenskaplig analys där sker analyseras och rekonstrueras. Glöm inte att Sonny B hör till en gruppering där det nog firades och skålades bland medlemmar över Palmes död.

För övrigt är det svårt att inte avslöja sig med sina formuleringar när man skall driva som i ditt fall.

Psykbryt och Öppet sinne är ganska tydlig tells som vi hört förut liksom förmågan att gärna rikta argument mot person istället för sak och att ställa upp påståenden som man kräver att andra skall motbevisa istället för att man själv skall bygga under sin ståndpunkt.

Ett antal gånger nu har du inlett långa skendiskussioner med dem som vi alla här vet är troll och jag gav dig chanser att det var tillfälligheter och att du var newbie men nu går det inte att blunda längre.

OK nu tycker jag att du skall leda dina teser i bevis kring hur skotten föll. Normalt är det så man jobbar med Öppet sinne. Inte det öppna sinne som innebär att man är beredd att utan saklig argumentation är beredd att acceptera vilka hutlösa slutsatser som helst.
Citera
2015-03-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men det är ju precis det som sker. Om vittnen ser OP falla måste de därefter se skottet mot LP. Eftersom skottet mot OP är högt placerat och snett nedåtriktat och GM därefter skall hämta hem rekylen för att sedan sedan sänka vapnet och bränna av ett skott mot LP nästan från höften hade vittnena sett skottet mot LP tydligt men ingen gör det.

Därför måste du ange minst ett vittne som ser LP bli påskjuten från höften istället för att kräva den motsatts bevisningen att din tes är sann om inte vi kör de bevis som redan angetts i tråden i repris.

I din variant och den som Björk inympat i utredningen rör vi oss i den fria spekulationens värd inte i den av vetenskaplig analys där sker analyseras och rekonstrueras. Glöm inte att Sonny B hör till en gruppering där det nog firades och skålades bland medlemmar över Palmes död.

För övrigt är det svårt att inte avslöja sig med sina formuleringar när man skall driva som i ditt fall.

Psykbryt och Öppet sinne är ganska tydlig tells som vi hört förut liksom förmågan att gärna rikta argument mot person istället för sak och att ställa upp påståenden som man kräver att andra skall motbevisa istället för att man själv skall bygga under sin ståndpunkt.

Ett antal gånger nu har du inlett långa skendiskussioner med dem som vi alla här vet är troll och jag gav dig chanser att det var tillfälligheter och att du var newbie men nu går det inte att blunda längre.

OK nu tycker jag att du skall leda dina teser i bevis kring hur skotten föll. Normalt är det så man jobbar med Öppet sinne. Inte det öppna sinne som innebär att man är beredd att utan saklig argumentation är beredd att acceptera vilka hutlösa slutsatser som helst.

Jag erkänner. Jag har inga kunskaper om detta.

Men då har jag en fråga.

Kan förstaskottat vara en miss på grund av mördarens ovana vid vapnet. Eller att skjuta över huvud taget. Han ville sätta 2 skott i offret. Men missade det uppenbara.

Av rent amatörmässiga okunskaper.

En mördare som fick chansen. Inte på grund av kunskaper men av viljemässiga skäl. Som sköt första gången och sista gången. Som hört av andra hur man skulle göra.

LGWP utesluter en sådan person.

Men åtalet mot CP förutsätter en sådan person.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in