2015-03-01, 00:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
I det här fallet har IHESO helt rätt! Dessutom är skottet mot LP avfyrat från strax över höfthöjd något uppåtriktat medan Palmeskottet skjuts från axelhöjd snett nedåtriktat. Om GM hade höjt vapnet och skjutit ihjäl Palme först hade också skottet mot LP hamnat i den höjden. Var första skottet avsett för OP men missade av någon anledning medn GM var dels i rörelse dels höjde vapnet... (t ex att hanen var spänd eller att vapnet hakade i skyttens kläder tex) stämmer förloppet med den skottordningen och dessutom bli det mera logiskt. Varför skulle GM först släcka OP med ett välriktat skott för att sedan sänka vapnet och slänga av ett höftskott mot LP?

Man vet att det dödande skottet tog så att OP stöp rakt ned direkt. Av flera vittnesmål framgår att de hör första skottet och ser andra skottet och att OP först efter det faller.

Allt detta har diskuterats ordentligt i tråden och numera tror jag att alla som satt sig in finner det trovärdigt.
Jag håller mig till den officiella versionen tills jag blivit överbevisad och det har jag inte blivit ännu.
Varför skulle skottet mot Lisbeth med nödvändighet ha hamnat i samma höjd endast för att han sköt Palme först? Därför att han sänker vapnet när han ser att L.P. sjunker ner mot marken.
I övrigt ser jag gärna fram emot de vittnesmål som jag efterfrågar i förra posten.
Citera
2015-03-01, 00:57
Medlem
För att komplettera bilden i länken här...

http://www2.picturepush.com/photo/a/10361940/img/10361940.png

Vilka observationer kan vara kopplande till knarkspan och vilka till andra grupperingar??

Jag tycker att bilen på tomgång uppe på åsen 2310 och männen som observeras 23.10 i närheten kan vara aktuella som knarkspan. Kanske också dekorimaman/män! Bilen kan vara den som hämtar spanaren vid Tunnelgatan kanske när man brytrer spaningen precis innan Sigge passerar den vägen.

Detta är ju inom den gyllene triangel där Sigge misstänktes ha sina gömställen för knark och som hans löpare använde för överlämnanden till kunder där det krävdes fotfolk.

WT testerna innan mordet kanske hade med en ev kuppförsvarsövning att göra (den utrustning de hade tillgång till hade vissa täckningsproblem)???
Citera
2015-03-01, 00:58
Medlem
Citat:
Som sagt verkar du basera dina informationer på rena fiktionen det är enda vansinnet här.

Nej man skjuter aldrig mot huvudet utan där man har största effekt i målet på största möjliga träffyta. Där överkroppen är som bredast finns fler livsuppehållande system, kroppspulsåder ryggrad andningsvägar, lungor och hjärta. Det räcker om du slåt ut ett av dessa för att döda. Dvs i praktiken har du minst 5-10 ggr större yta att träffa för säker effekt än om du siktar i huvudet. Just skottet mot OP dödade flera gånger om på grand av att det satt där det satt. Och om nu LP-skottet var avsett för henne så är till och med ett sådant skott med ett så kraftigt vapen möjligt att misslyckas med. Det är faktiskt vanligare än man tror att folk som skjuts "i huvudet" överlever. Träffytan för ett dödande skott i huvudet är mycket liten och för att använda den metoden bör man nog ha full kontroll över offret.

Skottet son dödade OP var nog så optimalt man i bästa fall kan tänka sig.
Givetvis var skottet mot OP optimalt givet den ammunition som användes.
Men tänk dig att OP hade haft skyddsväst, vilket får anses som att GM antog givet ammunitionstypen, så är ett huvudskott med 9mm blyspets likvärdigt.
Citera
2015-03-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag håller mig till den officiella versionen tills jag blivit överbevisad och det har jag inte blivit ännu.
Varför skulle skottet mot Lisbeth med nödvändighet ha hamnat i samma höjd endast för att han sköt Palme först? Därför att han sänker vapnet när han ser att L.P. sjunker ner mot marken.
I övrigt ser jag gärna fram emot de vittnesmål som jag efterfrågar i förra posten.

Jag börjar läsa av dig nu min vän. Detta är som sagt avhandlat ordentligt i tråden förut och du vill dra det en vända till. Nej du du har gjort sådana här glidningar lite för många gånger nu för att jag skall tro på dig ....

Vet man det mista kring hur rekyler etc fungerar och om man gjort ett försök till rekonstruktion för att testa saken hade man kommit till denna slutsats för länge sedan. Jag som skjutit en del med sådana vapen har inte minsta problem att förstå hur orimligt scenariot med skott mot en dubbelvikt LP är. Inte ett enda vittne har sett något sådant skott heller vilket de borde ha sett eftersom många såg när andra skottet föll så vad baserar du och andra den teorin på????

Problemet är att man inte gör en rekonstruktion som det skall göras utan att man anpassar förloppet till LP:s vittnesmål som är orimiligt på flera sätt till åtalet mot CP.

Det finns en orsak till till att i vart fall Sonny B har hållit fast vid den skottordningen. Värmeutvidgningsteorien han lanserade för att förklara bort tecknen på base expansion (dvs pipa 3 " eller kortare) hos kulorna kan inte inträffa om inte Palme skjuts först.

Han hade många märkliga påståenden kring möjliga vapen. Bland annat när det gällde att ladda om och modifiera 38r till 357 trots att han sköt tillsammans med folk som hade just sådana vapen pch kanske till och med själv hade ett.
Citera
2015-03-01, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Givetvis var skottet mot OP optimalt givet den ammunition som användes.
Men tänk dig att OP hade haft skyddsväst, vilket får anses som att GM antog givet ammunitionstypen, så är ett huvudskott med 9mm blyspets likvärdigt.

Nej jag lovar att så inte var fallet. Du kan inte ha mera fel! Palme sköts med sk copkillers som penetrerar både bilplåt och skyddsvästar effektivt. Det är därför ammon heter "metal piercing" Orsaken att den togs ur produktion var just den att amerikanska polisens västar inte klarade den.

Du baserar fortfarande dina åsikter på filmer och tv serier och inte på verkligheten.
Citera
2015-03-01, 01:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Lisbeth kan du inte ens med god vilja säga stödja dit scenario utan det är ju det som den officiella versionen bygger på.
Lars J faller också ifrån. Han har ingen tydlig uppfattning som är så specifik att det går att säga att han står och ser mannen falla efter andra skottet.
Detsamma gäller Jan A - han säger att han vänder sig om efter första skottet och ser en man falla
Du citerar Björkman fel. Han är dessutom full och ser allting väldigt hastigt och diffust
Anne-Charlotte H uppger att hon "ser en man falla ihop i samband med skottlossningen"
Hans J stämmer inte heller anser jag
Morelius stämmer inte heller så nu stannar jag genomgången för tillfället och lämnar istället över bevisbördan så att du får citera aktuellt vittne så att det visar att det tydligt framgår att de ser Palme falla efter det andra skottet.
Eftersom jag inte kan kopiera från förhörsprotokollen så tar det lite tid att sitta och skriva av dem. Men det är en intressant fråga och jag återkommer med citat från protokollen. Bara LJ (sid 16-17) resten "i morgon":

J. Ja, (ohörbart) -, jag ser då någon falla ihop strax efter skotten och så hör jag steg springande och -.
...
J. Nehej, för jag tittar mot restaurang Bohemia då jag hör sko-, smällarna.
...
J. Jag ser att han faller ...........
Citera
2015-03-01, 01:31
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag börjar läsa av dig nu min vän. Detta är som sagt avhandlat ordentligt i tråden förut och du vill dra det en vända till. Nej du du har gjort sådana här glidningar lite för många gånger nu för att jag skall tro på dig ....

Vet man det mista kring hur rekyler etc fungerar och om man gjort ett försök till rekonstruktion för att testa saken hade man kommit till denna slutsats för länge sedan. Jag som skjutit en del med sådana vapen har inte minsta problem att förstå hur orimligt scenariot med skott mot en dubbelvikt LP är. Inte ett enda vittne har sett något sådant skott heller vilket de borde ha sett eftersom många såg när andra skottet föll så vad baserar du och andra den teorin på????

Problemet är att man inte gör en rekonstruktion som det skall göras utan att man anpassar förloppet till LP:s vittnesmål som är orimiligt på flera sätt till åtalet mot CP.

Det finns en orsak till till att i vart fall Sonny B har hållit fast vid den skottordningen. Värmeutvidgningsteorien han lanserade för att förklara bort tecknen på base expansion (dvs pipa 3 " eller kortare) hos kulorna kan inte inträffa om inte Palme skjuts först.

Han hade många märkliga påståenden kring möjliga vapen. Bland annat när det gällde att ladda om och modifiera 38r till 357 trots att han sköt tillsammans med folk som hade just sådana vapen pch kanske till och med själv hade ett.

Du är för skön! Jag tycker din misstänksamhet och dina periodvisa psykbryt på meningsmotståndare gör tråden mer underhållande.
Som jag tidigare sagt hyser jag också stor respekt för din kunskap om MOP.
Med det sagt så är inte det liktydigt med att alltid ha ett öppet sinnelag
Jag har ingen dold agenda utan söker bara efter sanningen och är ständigt beredd att ompröva mina ställningstaganden vilket jag tror är en nödvändighet för att komma framåt i sökandet efter
sanningen.

Du svarar heller inte på mina frågor eller anför de vittnesmål jag frågade IEHSO om utan tar till ett retoriskt grepp genom att ställa en motfråga.

Essensen i det andra fetade stycket är att du hävdar att ingen sett att mördaren siktat och avfyrat ett skott mot en "dubbelvikt" L.P. Det är dock en feltolkning av det officiella scenariot som bygger på att mördaren avfyrar sitt skott i anslutning till att L.P. vrider sig/sänker sig mot marken.
Det finns inget i vittnesmålen som motsäger det.

Det är lite symtomatiskt och samtidigt tragiskt att det skapas konspirationer av sådana händelser som det inte finns någon anledning till att konspirera om. Vad fyller det för syfte att fara med osanning om skottordningen? Vem skulle tjäna på det?
Senast redigerad av riskybizzy 2015-03-01 kl. 01:34.
Citera
2015-03-01, 01:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad fyller det för syfte att fara med osanning om skottordningen? Vem skulle tjäna på det?
Mördaren tjänar på att aldrig ens ha varit jagad. Om AB dolde en person i prånget som sköt och försvann in på Dekorima, så måste man säga att skytten blev minimalt exponerad. Om AB verkligen var ensam i sitt strategiska prång så finns andra liknande möjligheter.
Citera
2015-03-01, 01:47
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:

Nu kan jag ingenting om skjutvapen och vågar därför inte uttala mig i frågan, men hur förklarar man att den minst sagt skjutvane Leif GW Persson dragit andra slutsatser än dig på den här punkten? Hamnar man i ungefär samma bedömning av gärningsmannens skjutförmåga och karaktär blir det kanske i slutändan bara hårklyverier med själva skottordningen, men det är inte betydelselöst huruvida ena skottet var avsett för Lisbeth Palme eller ej. Wilhelm Agrell påpekade en gång det anmärkningsvärda i att mördaren var en hårsmån från att bli dubbelmördare, vilket i sig reser ytterligare frågor.
Citera
2015-03-01, 02:46
Medlem
Citat:
Nej jag lovar att så inte var fallet. Du kan inte ha mera fel! Palme sköts med sk copkillers som penetrerar både bilplåt och skyddsvästar effektivt. Det är därför ammon heter "metal piercing" Orsaken att den togs ur produktion var just den att amerikanska polisens västar inte klarade den.

Du baserar fortfarande dina åsikter på filmer och tv serier och inte på verkligheten.
Jamen läs vad jag skriver.
En 9 mm blyspets dödar lika effektivt mot huvudet som den ammunition som OP sköts med.
Citera
2015-03-01, 05:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
För att komplettera bilden i länken här...

http://www2.picturepush.com/photo/a/10361940/img/10361940.png

Vilka observationer kan vara kopplande till knarkspan och vilka till andra grupperingar??

Jag tycker att bilen på tomgång uppe på åsen 2310 och männen som observeras 23.10 i närheten kan vara aktuella som knarkspan. Kanske också dekorimaman/män! Bilen kan vara den som hämtar spanaren vid Tunnelgatan kanske när man brytrer spaningen precis innan Sigge passerar den vägen.

Detta är ju inom den gyllene triangel där Sigge misstänktes ha sina gömställen för knark och som hans löpare använde för överlämnanden till kunder där det krävdes fotfolk.

WT testerna innan mordet kanske hade med en ev kuppförsvarsövning att göra (den utrustning de hade tillgång till hade vissa täckningsproblem)???

Har en känsla av att alla WT iakttagelser är av personer som deltar i någon verksamhet som inramar mordet. Rentav flera verksamheter. Vars förklaring av någon anledning inte kan hittas......Och måste döljas än idag.

Vem vill erkänna att man var på plats i ett annat syfte än mord utan att bli misstänkt. Eller att man då måste erkänna en verksamhet som inte får komma fram. Rentav skulle drabba de som sitter med den yttersta politiska makten. Här finns iakttagare helt klart. Som inte har med mordet att göra.

I det sammanhanget är det märkligt att HH ville ha fler iakttagelser än de två första. Och att Skelleftehamnsmannens iakttagelse fick så stor plats i hans bok. Och som diskuteras än idag.

Ölvebro var inne på en intressant tankegång. Varför enbart WT iakttagelser just här. Men ingen någon annanstans. Varför inte åt andra hållet från Grand sett. Wall har utvecklat detta resonemang i sina böcker. Min förklaring är att övningen eller verksamheten skulle ske just här. Med eventuell koppling till Palmes rörelser.

Det som är väldigt viktigt att inse enligt mig är. Man är enbart en taxiresa eller en annan hemväg ifrån att mordet förmodligen inte skett denna kvällen. Därför ska man vara väldigt försiktig med att läsa in för mycket i själva mordplatsens betydelse.

Har varit inne på detta i tidigare inlägg. Palme var ingen dumbom i säkerhetstänkande och hotbilder. Han var välinformerad. Var det kanske detta faktum att han kände till vad som försiggick här som fick honom att välja denna vägen hem utan att känna oro. Vem eller vilka gav då i så fall honom informationen.

Spekulation, javisst. Men lägger man till HHs ev. närvaro här i City så är det inte otroligt för mig. Vilket också kan förklara att det troligtvis var några som fångade tillfället i flykten. När man fick honom serverad nästan utan ansträngning.

En konspiration måste utgå från när var hur. Med andra ord. Varför skedde mordet just denna kvällen. Men inte i en situation där man kunde förutse hans placering långt i förväg. Eller där man lätt kunde konstatera att han rörde sig utan livvakter i andra sammanhang. Var det just biobesöket som utlöste mordet. Eftersom man redan fanns på plats. Och saknade möjlighet att utföra det i ett annat sammanhang. Kan det vara så enkelt tro.

Om man då går vidare och tänker sig ett övningsscenario där ev. mord på statschefen ingår förklarar det en massa fakta. Bristen på engagemang. Fördröjande av åtgärder. Bristen på inkallande av kompetent folk. ÖBs beslut att somna om. Tydlig brist på ledarskap som Tage G punkt gav uttryck för. HHs egna tillsättning och ICs stöd av honom. m.m. m.m.

Och ja. Jag tål kritik, ironi och invektiv.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 06:15.
Citera
2015-03-01, 06:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag undrar om inte HH utöver sin roll som Länspolismästare och spaningsledare även hade roll i nån sorts ljusskygg hemlig organisation. Därav HHs synnerligen goda, och svårförklarliga relation med "Ö".
En "normal" polischef borde redan på 80-talet gjort sig av med en sådan som "Ö", särskilt som att HH hade klart för sig vilka åsikter "Ö" hade.
Istället har de nån sorts " win win" buisness med rent olagliga metoder som ingen gör nåt åt.

Sen om man ska kalla det SB eller AGAG eller nåt annat, men helt klart ligger nåt annat under den synliga ytan.

Tankar som jag själv delar.

Kopplingen mellan HH och CGÖ är väldokumenterad. Det är ingen tillfällighet att Holmer gynnade Östling med miljonbelopp. Och att hans livvakter hämtades i kretsen runt Ö. Det är ingen tillfällighet att EC senare använde sig av hans tjänster. Som han själv sade. Man kanske handlar av en person som man vet inte läcker.

För mig är det uppenbart att dessa herrar har en historia ihop utanför tjänsten. Där A turen infördes av HH. Det skulle inte förvåna mig om det var i samarbete med Ö. Eller att det rentav av var på CGÖs initiativ.

Frågan är enbart var kontaktpunkten fanns. Där politisk hemvist saknar betydelse. I en miljö där alla kan mötas i ett syfte med ett gemensamt mål. HH struntade i faktumet att Östling ingick i utredningar om politisk extremism inom kåren.

Det finns de som bestämt hävdar att EC och HH fanns med i AGAG. Skulle inte just polisen ingå där. Något som regeringen Palme ville stoppa med ett förslag. Något som senare aldrig genomdrevs.

CGÖ lämnade sjukhuset innan någon med säkerhet visste om Palmes biobesök senare på kvällen. Man kan spekulera om att han inte villa missa något. Eller att hans medverkan behövdes. Utan att för den skull påstå att han deltog i en komplott. Snarare en deltagare i det som Holmer ledde. Som tyvärr ännu fortfarande inte kan bevisas. Men jag lutar mer och mer åt att chaufför Dahlgren läckte sanningen. Därför att hans berättelse passar in i det stora pusslet. Något som Martinger fick lida av.

En sak som är slående. Efter EC affären försvann denne person bokstavligen. Polisspåret försvann som genom ett trollslag. Ytterst lite är känt om vad han därefter gjorde innan han dog i Tyskland. Som jag kan hitta i.a.f.

Finns det någon här som känner till när skytteklubbens verksamhet upphörde. Eller dog den sotdöden utan att någon uppmärksammade. Eller var det när CGÖ utvandrade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-03-01 kl. 07:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in