2014-12-19, 22:20
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, och om du iakttar detta medvetande så kommer du själv se att besluten/valen/viljan kommer av sig självt, att det inte finns någon "fri vilja" att hitta.

På vilket sätt då?

Citat:
Då kan du gå på erfarenhet istället, och slipper förlita dig på varken teori eller intuition.

Hur menar du`? Är du full?

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Att anse att något ska existera påverkar givetvis inte huruvida det sedan faktiskt existerar.

Vad är vilja om den inte är fri?
Vad är skillnad mellan vilja och fri vilja? Om jag vill något så är det något jag vill, om denna vilja är enbart en fråga om orsak-verkan i kosmos delar så är det ju heller ingenting jag egentligen vill, och således är det varken en vilja eller fri (enligt vissas resonemang).

Och visst existerar fri vilja, vilka skäl har vi att tro att fri vilja inte finns mer än att det inte passar in i vår teoretiska kunskaps förståelse för hurdan världen är? Huruvida den existerar i någon form av gudomligt absolut objektiv mening har ingen betydelse för mig, det är som sagt en fenomenologisk fråga i husserliansk anda.

Citat:
Och att lura sig själv eller någon annan har aldrig visat på någon långsiktig pragmatiskt fördel.

Vilka belägg har du för att jag lurar mig själv och andra mer än att du vill definiera det så?
Citera
2014-12-19, 23:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Den fria viljan existerar inte enligt modern forskning. Vi är alla förutbestämda.
Citera
2015-03-01, 02:03
Medlem
Du kan inte döma någon människa

Alla människor är slavar för de gener och förutsättningar de har. Seriemördarna gör det som känns rätt för dem i det känslotillstånd de är i, vilket är skapat ur de förutsättningar de haft.

Vi kan dra detta längre. Varför ska jag sympatisera med en enligt samhällets normer godhjärtad person mer än en ensam seriemördare? Den godhjärtade personer har mer fördelaktiga förutsättningar som passar in i samhällets normer, vilket leder till att han har ökad chans för lycka i form av att han har ökad chans att få tjej och jobb exempelvis. Förmodligen är seriemördaren mer ensam och olycklig. Jag tror att många seriemördare, hade valt att få möjligheten att få mycket empati och att detta skulle leda till mer lycka, tjejer och vänner, om gud kom ner och gav honom möjligheten.

Nästan alla människor hatar och förpestar seriemördarna, utan noll förståelse och empati för dom.

Jag personligen umgås gärna med alla samhällsklasser, jag dömer ingen. Men jag hade nyligen skjorta på mig och gick till ett vänsterhak, och fick kommenterar om att jag inte var tjejens smak eftersom jag hade skjorta på mig. Folk, dömer och accepterar inte andra. Det enda folk accepterar är någon som har värderingar som dom själva. Är inte det lite väl osympatiskt? Jag kan inte låta bli att dessa människor som inte accepterar andras värderingar är så trångsynta.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 02:06.
Citera
2015-03-01, 02:13
Medlem
Napis avatar
Gå umgås med ett par seriemördare då.
Citera
2015-03-01, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Gå umgås med ett par seriemördare då.

Att inte döma någon betyder inte att man vill umgås med personen.
Citera
2015-03-01, 02:24
Medlem
Varför i hela friden ska man ha empati för en människa som har förstört livet för en annan?!
Citera
2015-03-01, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowslayer
Varför i hela friden ska man ha empati för en människa som har förstört livet för en annan?!

Du kan ha förståelse acceptans och inte döma personen. Det betyder inte att du har empati för denne.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 02:39.
Citera
2015-03-01, 02:38
Medlem
Antivalents avatar
Tyvärr dömer man folk hela hela hela tiden, utan att man oftast är medveten om det.

Människor föds med gener som kan påverka tankegångar. Trots det är det upp till var och en om man ska följa de handlingarna. Jag är inte determinist och säger därför att man har valet att utagera sina tankar eller inte.
Citera
2015-03-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Tyvärr dömer man folk hela hela hela tiden, utan att man oftast är medveten om det.

Människor föds med gener som kan påverka tankegångar. Trots det är det upp till var och en om man ska följa de handlingarna. Jag är inte determinist och säger därför att man har valet att utagera sina tankar eller inte.

Du har rätt att man alltid utvärderar andra, oftast omedvetet. Med döma menar jag att man ser ner eller ogillar.
Senast redigerad av tesaurus 2015-03-01 kl. 02:43.
Citera
2015-03-01, 04:00
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Att inte döma någon betyder inte att man vill umgås med personen.
Varför vill du inte det, det är väl att döma någon på förhand?
Citera
2015-03-01, 04:59
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowslayer

Instämmer. Och klart som fan man kan döma andra människor, jag anser redan att TS är en idiot och jag misstänker att h*n upptäckt cannabis nyligen.
Citera
2015-03-01, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Alla människor är slavar för de gener och förutsättningar de har. Seriemördarna gör det som känns rätt för dem i det känslotillstånd de är i, vilket är skapat ur de förutsättningar de haft.
Som jag ser det innehåller den här inledningen två grova fel. För det första lever vi inte i en deterministisk verklighet. För det andra är det inte generna som bestämmer våra tankar utan en växelverkan mellan miljö och gener, där miljön kan överrösta DNA'et, och miljön står det oss fritt att välja. Detta kallas epigenetik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in