Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Ja, och om du iakttar detta medvetande så kommer du själv se att besluten/valen/viljan kommer av sig självt, att det inte finns någon "fri vilja" att hitta.
På vilket sätt då?
Citat:
Då kan du gå på erfarenhet istället, och slipper förlita dig på varken teori eller intuition.
Hur menar du`? Är du full?
Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Att anse att något ska existera påverkar givetvis inte huruvida det sedan faktiskt existerar.
Vad är vilja om den inte är fri?

Vad är skillnad mellan vilja och fri vilja? Om jag vill något så är det något jag vill, om denna vilja är enbart en fråga om orsak-verkan i kosmos delar så är det ju heller ingenting jag egentligen vill, och således är det varken en vilja eller fri (enligt vissas resonemang).
Och visst existerar fri vilja, vilka skäl har vi att tro att fri vilja inte finns mer än att det inte passar in i vår teoretiska kunskaps förståelse för hurdan världen är? Huruvida den existerar i någon form av gudomligt absolut objektiv mening har ingen betydelse för mig, det är som sagt en fenomenologisk fråga i husserliansk anda.
Citat:
Och att lura sig själv eller någon annan har aldrig visat på någon långsiktig pragmatiskt fördel.
Vilka belägg har du för att jag lurar mig själv och andra mer än att du vill definiera det så?