Citat:
Jo, per definition är en nedsatt funktion (i fortplantningen) som beror på en orsak som har med psyket att göra, en psykisk sjukdom. Dvs. homosexualitet är en psykisk sjukdom.
Jag skulle nog vilja säga att det är avsevärt svårare, inte bara eftersom man i en heterosexuell situation inte behöver förlita sig på teknologi alls (och inte behöver betala för sig etc.), utan även för att det bokstavligt talat händer av sig självt medans man gör väldigt angenäma saker.
Oavsett detta gör inte våra teknologiska möjligheter varken från eller till. Jag ser alldeles utmärkt just nu, men det är för att jag la lite pengar och spenderade lite tid med att införskaffa ett par glasögon. De gör att jag ser bra, men botar inte min närsynthet. Du påstår då att jag inte längre har ett synfel. Så är inte fallet, och även om det vore det så skulle närsynthet i sig ändå vara en nedsättning av synförmågan!
Så "nemmen vi kan fixa på ett annat sätt" hör inte till diskussionen över huvud taget.
Jag skulle nog vilja säga att det är avsevärt svårare, inte bara eftersom man i en heterosexuell situation inte behöver förlita sig på teknologi alls (och inte behöver betala för sig etc.), utan även för att det bokstavligt talat händer av sig självt medans man gör väldigt angenäma saker.
Oavsett detta gör inte våra teknologiska möjligheter varken från eller till. Jag ser alldeles utmärkt just nu, men det är för att jag la lite pengar och spenderade lite tid med att införskaffa ett par glasögon. De gör att jag ser bra, men botar inte min närsynthet. Du påstår då att jag inte längre har ett synfel. Så är inte fallet, och även om det vore det så skulle närsynthet i sig ändå vara en nedsättning av synförmågan!
Så "nemmen vi kan fixa på ett annat sätt" hör inte till diskussionen över huvud taget.
Bara för att sexualdriften hjälper fortplantningen så blir det inte en psykisk sjukdom. Ser inte du hur du drar felaktiga slutsatser? Du utgår från grundaxiom som möjligtvis (det är omöjligt att att slå fast något) inte stämmer. Det är som att försöka att bevisa en religon med en hittepåbok (bibeln).
Dessutom, teknik? Jag pratar inte om provrörsbefrukning. Det är ju som att ha sex mellan en man och en kvinna utan att mannen för upp penisen i vaginan (pipett antar jag). Vidare, om du ska jämföra det med glasögon så får du ta debatten ifall homosexualitet är ett handikapp, inte en psykisk störning.
)
Man kan naturligtvis göra så, men IVF har betydligt högre chans att lyckas än IUI. Å andra sidan är det ju billigt, så man kan ju göra om när det misslyckas. Det är ändå en teknologisk lösning. Och ja, den korrekta benämningen på "handikapp" är funktionsnedsättning, och jag har hela tiden hävdat att homosexualitet är en störning i sexualdriften som innebär en funktionsnedsättning i fortplantningen.
Men det har har varit en väldigt givande diskussion!