2015-02-28, 16:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du missförstod nog vad jag skrev. Min ursprungliga invändning gällde påståendet att:

För det andra är existens inget attribut som kan appliceras på Gud.

Vår brist på kunskap utgör självfallet inget bevis för Guds existens, men inte heller något bevis mot hans existens. Någots existens som attribut är inte beroende av vår kunskap.
Det köper jag.

De schackrutiga trädtutingarna på Xyos är där oavsätt om vi vet om dem eller ej.
Citera
2015-02-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det köper jag.

De schackrutiga trädtutingarna på Xyos är där oavsätt om vi vet om dem eller ej.

Det finns väldigt få som har påstått sig se eller höra de schackrutiga trädtutingarna, och har beskrivit dem i sånger, texter och muntliga berättelser.
Citera
2015-02-28, 17:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Små detaljer i hur du presenterar din livsupplevelse.
Något jag inte kan förbise vare sig jag vill eller inte. Du svarar emellanåt "rätt" på frågor jag ställer osv..
Då är jag glad att jag kan bidra med något.

Och du har tom mycket rätt i dina existentiella frågor ibland/ofta/väldigt ofta, de har en stor relevans för reflekterande människor. Tycker du fyller din plats väl i detta forum med dina frågor.
Du verkar söka på ett äkta sätt till skillnad mot många andra som jag uppfattat det.

I stället för att söka i texten söker du i objektet efter svaret.
Tror man nu människan är en avbild av Gud.
Då får jag nog säga att det sätt som du valt att hitta svaren, för mig ter sig som den enda rätta för en kristen och troligen den enda väg där kristna kan om finna sin sanning. För enligt mig finns den sanningen bara att finna där.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Den som är utan synd kastar...
Så:
Vad hjärtat är fullt av, det talar ju munnen.

De viktigaste passagerna i bibeln imho ger ju att svaret på de allra relevantaste frågorna om livet finns inom oss. Men det är bara min anspråkslösa analys av kristet sökande som utomstående jäkla ateist.
Senast redigerad av MeanME 2015-02-28 kl. 17:26.
Citera
2015-02-28, 17:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Det finns väldigt få som har påstått sig se eller höra de schackrutiga trädtutingarna, och har beskrivit dem i sånger, texter och muntliga berättelser.
Väldigt få är det
Citera
2015-02-28, 21:22
Medlem
-Muhammed-s avatar
Hej!

Det finns en fråga som fortfarande är obesvarad. För att bevisa Guds existens krävs en beskrivning som tydligt redogör för exakt vad det är som observatören vill se/känna/ mäta empiriskt för att övergå till övertygelsen att Gud existerar.

Forma denna beskrivning och sen kan vi alla gå vidare till nästa steg. Jag är med er och anser mig själv inte besitta en absolut sanning. Absoluta sanningar är endast för dårar (detta har jag fått lära mig av en mycket erfaren fb-medlem som jag hyser stor respekt för).

bästa hälsningar,
Muhammed
Citera
2015-02-28, 23:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-
Hej!

Det finns en fråga som fortfarande är obesvarad. För att bevisa Guds existens krävs en beskrivning som tydligt redogör för exakt vad det är som observatören vill se/känna/ mäta empiriskt för att övergå till övertygelsen att Gud existerar.

Forma denna beskrivning och sen kan vi alla gå vidare till nästa steg. Jag är med er och anser mig själv inte besitta en absolut sanning. Absoluta sanningar är endast för dårar (detta har jag fått lära mig av en mycket erfaren fb-medlem som jag hyser stor respekt för).

bästa hälsningar,
Muhammed
Varför gör du det inte själv, du troende?
Vi ateister har ju ingen aning vad ni tror på
Citera
2015-03-01, 00:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Och ändå, bland alla dessa som beskrivit och berättat om Abrahams gud, så finns det ingen som tydligt kan definiera de egenskaper som leder till kunskapen om denna entitets existens. Det är nästan som om man utgår enbart ifrån hörsägen och en lång linje av upprepad myt...
Citera
2015-03-01, 01:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Muhammed-

Det råder förmodligen stor diskrepans mellan vad en icke troende och en troende anser att de - som du skriver - vill se/känna/mäta empiriskt, för att hänge sig till övertygelsen om Guds existens.
Citera
2015-03-01, 01:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det råder förmodligen stor diskrepans mellan vad en icke troende och en troende anser att de - som du skriver - vill se/känna/mäta empiriskt, för att hänge sig till övertygelsen om Guds existens.
Varför skulle det behöva göra det?

Ni troende brukar ju vara de första som hävdar ni är minst lika smarta som ateister minsann,
så här har du ju ett ypperligt tillfälle att visa det.

Så kom till skott.
Citera
2015-03-01, 01:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varför skulle det behöva göra det?

Ni troende brukar ju vara de första som hävdar ni är minst lika smarta som ateister minsann,
så här har du ju ett ypperligt tillfälle att visa det.

Så kom till skott.

Vad vill du veta?
Citera
2015-03-01, 04:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad vill du veta?
Du tror ju på Gud definiera hen då.

Du måste ju veta vad och vem Gud är annars tror du ju bara på ett tankefoster eller hur?
Citera
2015-03-01, 06:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Däremot är den pastafarianska magkänslan mycket, mycket vanlig och pekar ju ... om man som du åberopar argumentum ad populum ... direkt på existensen av DFSM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in