2015-02-28, 21:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om det är fri bevispröving som gäller i domstol så behöver man inte vara mer stringent på Flashback.

Det finns ju inget konstruktivt i att diskutera CP om inte har en klar utgångspunkt. Annars faller man i samma grop som PU som letar efter lösningen utefter ett påhittat scenario. du kan ju bara hamna snett.
Citera
2015-02-28, 21:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
5 pistoler, ja. Verkar som att fantasin skenade iväg lite väl mycket där, va...

Att HH skulle skicka en helikopter låter dock mera rimligt. Särskilt om vittnet faktiskt sett någon som på något sett var inblandad. Låter lite panik om det där. Och ja, att HH hade en egen utredningsfil låter också helt rimligt.
Ja, jag reagerade lite på det jag också. Två skulle jag köpa rakt av. Finns nog en del poliser som har behov av ett backup-vapen förutom det ordinarie. Men fem? Det jag skulle kunna tänka mig är att hon i den situation hon befinner sig tagit fel på extramagasin som polismannen skulle kunna ha haft i bältet eller i axelhölstret. Dessa, vapnet i axelhölster plus ett i midjebälte/svanken kan hon ha slagit ihop till summa summarum fem. För vem säger att vittnet skall vara expert på polisens beväpning? Hon är tillräckligt uppjagad efter helikopterhämtning, bilfärd genom tunnlar och kulvertar.
Citera
2015-02-28, 21:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har förklarat det på min blogg
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html:
Several witnesses heard two shots. One witness is certain that she heard three shots. Some witnesses heard bangs with about a two-second interval, while others heard the bangs with less than one second interval. Several witnesses heard a bang, turned around and saw three persons standing up, heard an other bang and saw a person falling headlong.

Olof Palme was hit by one bullet in the back that broke the spine, ripped through the esophagus and aorta and passed out from the chest.

Lisbet Palme heard bangs and saw her husband fall. A few seconds later, she heard a bang and felt how it burned on the back. Lisbet Palme's overcoat was hit by a bullet that touched her: in through the left shoulder and out through the right.
Man kan inte stå upp ens en tiondels sekund med en sådan skada. Första skottet träffade därför inte OP och LP kände sig beskjuten efter att hon sett OP falla.

Jag tror inte att GM hade för avsikt att skjuta LP. Jag tycker det är rent skitsnack det där att GM sköt OP först för att sen skjuta LP. Han ska då enligt vissa tyckare ha varit säker på att ha träffat LP på samma sätt som OP och att LP är döende när han springer iväg. Jag tycker nog att OP och LP beter sig lite olika för att vara skjutna på samma sätt. Det är bullshit.
Citera
2015-02-28, 21:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Intressant vad nya vittnet Eva Larsson uppger.
Hon konstaterar hur HH hittat på i sin bok.

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/en-historia-med-markliga-drag?_ga=1.214373905.749016061.1396028717
Ja det är märkligt. Han hittar på alias på t ex VG men skriver ut det här vittnets riktiga namn medan däremot personen hon beskrivit beskrivs helt fel när HH fattar pennan. Det verkar som att han mycket hellre vill mörka signalementet än hålla vittnet hemligt. HH borde varit mycket mer konsekvent med alias om han nu tyckte det var viktigt för att inte röja något. Märkligt.
Citera
2015-02-28, 22:33
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja, jag reagerade lite på det jag också. Två skulle jag köpa rakt av. Finns nog en del poliser som har behov av ett backup-vapen förutom det ordinarie. Men fem? Det jag skulle kunna tänka mig är att hon i den situation hon befinner sig tagit fel på extramagasin som polismannen skulle kunna ha haft i bältet eller i axelhölstret. Dessa, vapnet i axelhölster plus ett i midjebälte/svanken kan hon ha slagit ihop till summa summarum fem. För vem säger att vittnet skall vara expert på polisens beväpning? Hon är tillräckligt uppjagad efter helikopterhämtning, bilfärd genom tunnlar och kulvertar.

Första gången blev hon förhörd av SÄPO. Dagen efter får HH nys om detta men har av någon anledning inte tillgång till förhöret och vill då förhöra henne själv. Hittar då på detta om inspelningens kvalite och att förhöret måste tas om. När hon kommit hem ringer den vanliga polisen och vill förhöra henne.
Min teori.
Citera
2015-02-28, 22:39
Medlem
Citat:

Nja det är nog ganska uppenbart exempel på bristande verklighetsförankring snarare än något annat.
Citera
2015-02-28, 22:44
Medlem
En synpunkt kom upp i en annan tråd, det kanske diskuterats tidigare här men iallafall:

Om det är ett proffs som sköt, varför då välja en revolver?
En ljuddämpad pistol hade varit mycket mer diskret.

Hur går detta ihop med teorier om personer med stort säkerhets- och militärt kunnande som GM?
Citera
2015-02-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
En synpunkt kom upp i en annan tråd, det kanske diskuterats tidigare här men iallafall:

Hur går detta ihop med teorier om personer med stort säkerhets- och militärt kunnande som GM?

Nej det är nog tycke och smak det. Ljuddämpade pistoler hör nog mest fictionen till inte verkligheten. Nämn ett mord i Sverige som utförts med ljuddämpare!
Citera
2015-02-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är nog tycke och smak det. Ljuddämpade pistoler hör nog mest fictionen till inte verkligheten. Nämn ett mord i Sverige som utförts med ljuddämpare!
Tycke och smak torde ju vara underordnat risken med att använda ett vapen som avslöjar vad som hänt bortanför den omedelbara närheten av gärningen.
Det är ologiskt att inte använda ljuddämpat vapen.

Hur många mord som begåtts med ljuddämpande vapen i Sverige torde vara irrelevant.
Citera
2015-02-28, 23:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Tycke och smak torde ju vara underordnat risken med att använda ett vapen som avslöjar vad som hänt bortanför den omedelbara närheten av gärningen.
Det är ologiskt att inte använda ljuddämpat vapen.

Hur många mord som begåtts med ljuddämpande vapen i Sverige torde vara irrelevant.
Ologiskt eller inte. Mord tenderar att utföras med de vapen som står till buds. Kanske var det så enkelt att detta var det som mördaren hade. Eller så prioriterade han det faktum att en revolver inte lämnar hylsor ifrån sig på gatan. Sådana som går att spåra till ett vapen och eventuellt ha spår efter skytten.

Men jag tror helt enkelt att det var detta vapen han hade tillgång till och använde. Ingen märkvärdigare än så.
Citera
2015-02-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ologiskt eller inte. Mord tenderar att utföras med de vapen som står till buds. Kanske var det så enkelt att detta var det som mördaren hade. Eller så prioriterade han det faktum att en revolver inte lämnar hylsor ifrån sig på gatan. Sådana som går att spåra till ett vapen och eventuellt ha spår efter skytten.

Men jag tror helt enkelt att det var detta vapen han hade tillgång till och använde. Ingen märkvärdigare än så.
Om han endast hade tillgång till detta vapen torde det alltså inte röra sig om ett proffs.
Hylsorna har du rätt i, men sannolikheten att upptäcka kulorna torde ju också vara ganska stor; att detta hanterades klantigt av polisen som det gjordes kan GM rimligtvis inte ha räknat med.
Citera
2015-02-28, 23:16
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

1: Amunition. Det finns kanske lämplig amunition till t.ex. kaliber 45. Det vet jag inte, men jag gissar att man valt amunition först, för att göra jobbet. Sedan tagit ett lämplig vapen för att avlossa amunitionen. Kaliber 45 är väl vanligare som pisloter, men det är rejäla pickor. Stora och tunga. Inte alls lämpliga för lönnmord. Klenare amunition är knappast aktuell eftersom man vill ha jobbet gjort, garanterat.

2: Vad jag vet så fanns det vid den här tiden bara en tillverkare av pistoler med kaliber .357. Dessa verkar dessutom ha varit ovanliga. Revolvrar fanns det massor av. + att man med lite knep och knåp kan avlossa amunitionen från en lätt modefierad 38-special. Alltså, en revolver är mycket enklare att skaffa fram och den stora mängden vapen gör eventuell spårning för snuten mer besvärlig.

3: Handhavande. En .357 revolver med 6" pipa är stor som en A4 sida, ungefär. En pistol är inte mindre och skall man dessutom ha på en ljuddämpare som faktiskt dämpar ljudet i någon meningsfull grad så kommer det på ytterligare ca 3 dm. Man kan lika gärna ta med ett gevär. Ungefär lika diskret. En revolver går med lite god vilja att gömma innanför rocken. Det går inte med med pistol och ljuddämpare, hela saken blir typ en halvmeter lång eller mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in