Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
En synpunkt kom upp i en annan tråd, det kanske diskuterats tidigare här men iallafall:
Om det är ett proffs som sköt, varför då välja en revolver?
En ljuddämpad pistol hade varit mycket mer diskret.
Hur går detta ihop med teorier om personer med stort säkerhets- och militärt kunnande som GM?
1: Amunition. Det finns kanske lämplig amunition till t.ex. kaliber 45. Det vet jag inte, men jag gissar att man valt amunition först, för att göra jobbet. Sedan tagit ett lämplig vapen för att avlossa amunitionen. Kaliber 45 är väl vanligare som pisloter, men det är rejäla pickor. Stora och tunga. Inte alls lämpliga för lönnmord. Klenare amunition är knappast aktuell eftersom man vill ha jobbet gjort, garanterat.
2: Vad jag vet så fanns det vid den här tiden bara en tillverkare av pistoler med kaliber .357. Dessa verkar dessutom ha varit ovanliga. Revolvrar fanns det massor av. + att man med lite knep och knåp kan avlossa amunitionen från en lätt modefierad 38-special. Alltså, en revolver är mycket enklare att skaffa fram och den stora mängden vapen gör eventuell spårning för snuten mer besvärlig.
3: Handhavande. En .357 revolver med 6" pipa är stor som en A4 sida, ungefär. En pistol är inte mindre och skall man dessutom ha på en ljuddämpare som faktiskt dämpar ljudet i någon meningsfull grad så kommer det på ytterligare ca 3 dm. Man kan lika gärna ta med ett gevär. Ungefär lika diskret. En revolver går med lite god vilja att gömma innanför rocken. Det går inte med med pistol och ljuddämpare, hela saken blir typ en halvmeter lång eller mer.