2015-02-28, 20:43
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du glömmer att LP hävdar att hon såg Christer Pettersson stå där. Och att han sågs av flera personer vid Grand. Vad du eller någon annan anser vara "utredningsmässigt fastslaget" väger ganska lätt ur ett historiskt perspektiv.

Verkliga förhållanden, i detta fall ett antal vittnens påståenden, trumfar alla proklamationer.

Konspirationsteorier som negligerar CP är korthus.

Jag har varit tydlig vad gäller vilket värde jag tillskriver LP:s vittnesmål samt tanken på C.P. som gärningsman. Sammantaget med övriga vittnesmål som pekar ut C.P. på Sveavägen har jag dock ibland grunnat lite på följande.

Ponera att det fanns krafter inom ex. poliskåren eller "Barbrogrupperingar" som genom hållhakar eller med löften om framtida belöningar så att säga satte revolvern i handen på C.P. och såg till att han kom undan. Är det någon som snuddat vid liknande funderingar?
Senast redigerad av riskybizzy 2015-02-28 kl. 21:24.
Citera
2015-02-28, 21:03
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Skelleftehamnstippset tycker jag tyder på en syksjuk eller ostabil person.

Anledning; 1 ingenting stödjer utsagan 2 radiocom är i en öppen eter och flera tjogtals personer borde ha hört det tex radioamatörer. 3 Ingen klev fram när belöningen gjordes gällande.
Kan nån "översätta" detta?
Fattar fan inte ett skit.
Senast redigerad av styrlund 2015-02-28 kl. 21:07.
Citera
2015-02-28, 21:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Detta var helt uppenbart från början och likaså att både Näss och Wedin spelade en avgörande roll för villospåret redan ett halvår i förväg. Frågan var varför misstankarna ett par veckor före mordet plötsligt skulle riktas mot Baresic och hans kompis Durei som fick Magnumrevolvrar levererade till hotellet i Täby.
Inget av dessa vapen användes vid mordet vilket HH förstod men då måste det vara fråga om ett trippelspel. Då gällde att spela med och hålla god min inför Näss för att inte också CIA skulle misstänkas för medhjälp i annat än övningssyfte.

Jag undrar om inte HH utöver sin roll som Länspolismästare och spaningsledare även hade roll i nån sorts ljusskygg hemlig organisation. Därav HHs synnerligen goda, och svårförklarliga relation med "Ö".
En "normal" polischef borde redan på 80-talet gjort sig av med en sådan som "Ö", särskilt som att HH hade klart för sig vilka åsikter "Ö" hade.
Istället har de nån sorts " win win" buisness med rent olagliga metoder som ingen gör nåt åt.

Sen om man ska kalla det SB eller AGAG eller nåt annat, men helt klart ligger nåt annat under den synliga ytan.
Citera
2015-02-28, 21:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Teckningen förbryllar också och kan kanske ge ledtrådar kring dennes identitet.

Är den teckningen skickad i original eller är det en kopia av sin egen teckning?
Citera
2015-02-28, 21:18
Medlem
Intressant vad nya vittnet Eva Larsson uppger.
Hon konstaterar hur HH hittat på i sin bok.

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/en-historia-med-markliga-drag?_ga=1.214373905.749016061.1396028717
Citera
2015-02-28, 21:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du glömmer att LP hävdar att hon såg Christer Pettersson stå där. Och att han sågs av flera personer vid Grand. Vad du eller någon annan anser vara "utredningsmässigt fastslaget" väger ganska lätt ur ett historiskt perspektiv.

Verkliga förhållanden, i detta fall ett antal vittnens påståenden, trumfar alla proklamationer.

Konspirationsteorier som negligerar CP är korthus.

Var finns de säkra bevis för att CP var där?

Jag anser att han högst troligt var där, men vad hjälper det?

Det måste finnas bevis om man ska kunna jobba vidare med CP.
Citera
2015-02-28, 21:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag har varit tydlig vad gäller vilket värde jag tillskriver LP:s vittnesmål samt tanken på C.P. som gärningsman. Sammantaget med övriga vittnesmål som pekar ut C.P. på Sveavägen har jag ibland grunnat lite på följande.

Ponera att det fanns krafter inom ex. poliskåren eller "Barbrogrupperingar" som genom hållhakar eller med löften om framtida belöningar så att säga satte revolvern i handen på C.P. och såg till att han kom undan. Är det någon som snuddat vid liknande funderingar?
Någonting sådant! Om CP var en erfaren torped var han ganska lämpad för att stå där och vänta på sitt pass vid Dekorima. Hans kumpaner har uttalat att han hade dödat bakifrån tidigare, som torped, för att statuera exempel.

Men i det här fallet stämmer inte skottordningen och det fanns ett flertal personer alldeles bakom som kunde ha agerat mer dolt.
Citera
2015-02-28, 21:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Var finns de säkra bevis för att CP var där?

Jag anser att han högst troligt var där, men vad hjälper det?

Det måste finnas bevis om man ska kunna jobba vidare med CP.
Om det är fri bevispröving som gäller i domstol så behöver man inte vara mer stringent på Flashback.
Citera
2015-02-28, 21:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Intressant vad nya vittnet Eva Larsson uppger.
Hon konstaterar hur HH hittat på i sin bok.

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/en-historia-med-markliga-drag?_ga=1.214373905.749016061.1396028717

Citat:
– Jag började känna mig väldigt utsatt och när jag såg kommissarien som hade eskorterat mig ta av sig kavajen blev jag riktigt rädd. Under hade han fem pistoler mot kroppen, berättar hon.

5 pistoler, ja. Verkar som att fantasin skenade iväg lite väl mycket där, va...

Att HH skulle skicka en helikopter låter dock mera rimligt. Särskilt om vittnet faktiskt sett någon som på något sett var inblandad. Låter lite panik om det där. Och ja, att HH hade en egen utredningsfil låter också helt rimligt.
Citera
2015-02-28, 21:36
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Någonting sådant! Om CP var en erfaren torped var han ganska lämpad för att stå där och vänta på sitt pass vid Dekorima. Hans kumpaner har uttalat att han hade dödat bakifrån tidigare, som torped, för att statuera exempel.

Men i det här fallet stämmer inte skottordningen och det fanns ett flertal personer alldeles bakom som kunde ha agerat mer dolt.

Hur menar du med att skottordningen inte stämmer?

Edit: menar du att han fanns med som presumtiv skytt men att det var någon annan som sköt?
Citera
2015-02-28, 21:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hur menar du med att skottordningen inte stämmer?

Edit: menar du att han fanns med som presumtiv skytt men att det var någon annan som sköt?
Jag har förklarat det på min blogg
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html:
Several witnesses heard two shots. One witness is certain that she heard three shots. Some witnesses heard bangs with about a two-second interval, while others heard the bangs with less than one second interval. Several witnesses heard a bang, turned around and saw three persons standing up, heard an other bang and saw a person falling headlong.

Olof Palme was hit by one bullet in the back that broke the spine, ripped through the esophagus and aorta and passed out from the chest.

Lisbet Palme heard bangs and saw her husband fall. A few seconds later, she heard a bang and felt how it burned on the back. Lisbet Palme's overcoat was hit by a bullet that touched her: in through the left shoulder and out through the right.
Man kan inte stå upp ens en tiondels sekund med en sådan skada. Första skottet träffade därför inte OP och LP kände sig beskjuten efter att hon sett OP falla.
Citera
2015-02-28, 21:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Jag har förklarat det på min blogg
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html:
Several witnesses heard two shots. One witness is certain that she heard three shots. Some witnesses heard bangs with about a two-second interval, while others heard the bangs with less than one second interval. Several witnesses heard a bang, turned around and saw three persons standing up, heard an other bang and saw a person falling headlong.

Olof Palme was hit by one bullet in the back that broke the spine, ripped through the esophagus and aorta and passed out from the chest.

Lisbet Palme heard bangs and saw her husband fall. A few seconds later, she heard a bang and felt how it burned on the back. Lisbet Palme's overcoat was hit by a bullet that touched her: in through the left shoulder and out through the right.
Man kan inte stå upp ens en tiondels sekund med en sådan skada. Första skottet träffade därför inte OP och LP kände sig beskjuten efter att hon sett OP falla.

Fast detta är ju en annan diskussion än vem som höll i vapnet? Jag känner till detta med skottordningen men väljer än så länge att tro på den officiella versionen där Palme skjuts förts.
Jag kan en del socialpsykologi och vet hur vår perception och kognition kan få oss att tolka saker på ett visst sätt. Det gäller bland annat händelseförlopp där vi har ett på förhand inbyggt "schema" för hur ett visst skeende går till - hjärnan redigerar så att säga händelsen så att den passar detta "schema". Jag tycker detta är tillämpbart vad gäller hur vittnen hör skottet och ser Palme falla/ligga på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in