2015-02-28, 11:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Ja, det är nog en av de svårare frågorna i Bibeln. Min sammanfattade uppfattning är att Gud skapade oss goda, men sedan vi hamnade under syndens välde som det så fint heter, har vi gjort det onda.
Jag tror att det är så att vi inte kan komma inför Gud hur som helst utan Gud måste dra oss, detta tror jag däremot att Gud gör med alla människor. Vi blir ansvariga för hur vi responderar på honom.

Men det handlar inte om hur mycket gott eller ont vi gör, och har egentligen inte gjort det heller. Det handlar om att lita på Gud. Med den lilla kunskap du har just nu, Om Gud existerar och du ber till honom om tro, så ger han detta. Tänk på liknelsen om senapskornet, om tron är såpass liten så kan det bli ett stort träd. Men först måste det dö i jorden. Tro är inte "tro på en Gud" utan tilltro, förtröstan, tillit... Sådant man har till sådana människor man känner eller har lärt känna. Tilltro till Guds ord är tro exempelvis.

Kryptisk skrift?

Kompletterande skrift: Jag tror att Gud vill ha fria varelser och inte robotar, de som inte vill ha Gud väljer att gå bort från Gud. Det är detta som är helvetet eftersom himmelriket är där Gud är. Guds härlighet var i edens lustgård och Guds härlighet försvann från människorna när de syndade. Det är där Gud är som verklig lycka, glädje, frid och nåd är. Om man inte vill ha Gud så får man inte del av detta heller eftersom det inte finns någon annan stans.

har du kikat på C.S Lewis skrifter?

"Vi blir ansvariga för hur vi responderar på honom." Det är ju detta som är problemet. Jag blir ansvarig och kommer att bli straffad för något jag inte kan rå för. Det är inte mig det är fel på utan det är ju gud. Som har skapat mig sådan. Om man köper en bil som har defekter vem ska man skylla på då; bilen eller tillverkaren?
Citera
2015-02-28, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har du kommit på ännu vad GUDS agenda kan tänkas vara

Nej, ingen aning. Det verkar som om ingen annan vet det heller.
Citera
2015-02-28, 11:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
hur besvaras annars tankar om universums uppkomst, meningen med livet, hur du ska leva och vad som sker när du dör, om du inte tänkt välja en särskild inriktning?
Nej det är ju sant. Men med tusentals olika inriktningar, hur vet man ens var man ska börja? Det kommer ju att ta ett helt liv att bara sätta sig in i hur de olika sekterna tänker.

Citat:
Om jag tror men saknar svaren på frågorna och inte ens söker dem, är det konstigare än att universum uppstod ur ingenting och nästa sekvens big bang. Att jag kan tolerera tanken utan att personligen utforska det ursprungliga ingenting, är normalare än att jag kan tro utan att välja riktlinjer med svar på stora frågor. Och att anse frågorna vara viktigare för människan än eventuella svar, det är obegåvat?
Ursäkta men det här förstår jag inte.
Citera
2015-02-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Vi blir ansvariga för hur vi responderar på honom." Det är ju detta som är problemet. Jag blir ansvarig och kommer att bli straffad för något jag inte kan rå för. Det är inte mig det är fel på utan det är ju gud. Som har skapat mig sådan. Om man köper en bil som har defekter vem ska man skylla på då; bilen eller tillverkaren?

Jag tror att Gud gör det möjligt för alla att respondera. Men som sagt, en svår fråga som jag själv går och tänker på ganska ofta.

Vad lägger du själv för vikt i ordet tro? Vad menar du med detta när du säger att du inte kan tro? Du vet ju vad jag har skrivit, jag kanske borde frågat detta tidigare?

Edit: Har hunnit läsa lite av det du skrivit och tror jag fått svar på frågan.
Men om du vill titta in i nya testamentet som en mer historisk bok så tror jag du skulle få ett gott studium om du är intresserad och mer kött på benen.
Även i tidig grekisk litteratur så skrev de ibland om händelser som om en gudomlig makt hade varit bakom det, ändå tar vi deras skrifter på allvar.

Tron är ju det man har till det man upptäcker vara sant, som marken under fötterna eller våran närmastes kärlek. Vi kan inte veta med hundra procent att marken inte kommer rämna eller att kärleken är falsk men man sett tillräckligt för att bli övertygad om att så inte är fallet.
Senast redigerad av Voddy 2015-02-28 kl. 12:41.
Citera
2015-02-28, 11:59
Medlem
Citat:
"Vi blir ansvariga för hur vi responderar på honom." Det är ju detta som är problemet.

Det är den guden som är problemet, inte du. Den kristna läran försöker ta kontroll över hur du tänker och hur du känner och bestämma vad du inte får tänka och känna, den vill kuva dig och även få dig att sprida den vidare och på så sätt dra in fler.

För att göra detta används metoder för att undertrycka; övertalning, intimidering, hot och löften, inget baseras på fakta eller kan bevisas, allt är riktat mot dina känslor. Ett problem och lösnings-paket erbjuds, tar du det blir du under en annans kontroll, tar du det inte är du fördömd.
Citera
2015-02-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ett problem och lösnings-paket erbjuds, tar du det blir du under en annans kontroll, tar du det inte är du fördömd.

Det "problem och lösnings-paketet" går ut på att du är dålig och felaktig av naturen och det finns en syndakatalog (av en Gud som inte är mänsklig) som förklarar din natur ond. Som botemedel har han straffat en annan i ditt ställe (honom själv) och om du tror på och lyder denne så är allt bra, annars är du offer av din egen förskyllan och ska "med rätta" förkastas och inte få del av det eviga livet.

Men allt är ett bedrägeri såklart. Vi är alla födda och inte skapade och vi är (i regel) bra som vi är. Men bättre utan det religiösa nitet och den medföljande fördömelsen mot människorna omkring oss.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-02-28 kl. 12:37.
Citera
2015-02-28, 13:18
Medlem
Det är bättre att inte tro på någon gud alls än att tro på en gud som inte är en människa. Ideal som utgår från omänsklighet passar inte för mänsklighet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-02-28 kl. 13:22.
Citera
2015-02-28, 13:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror att Gud gör det möjligt för alla att respondera.

Med hjälp av självförstärkande metoder ... som inte ledar till éntydiga resultat?
Citera
2015-02-28, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaaah, pop-psykologen talar.

Citat:
AAAAAAH pop-psykopaten talar.

Nu skenar din retorik ...igen.
Citera
2015-02-28, 14:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du tycker inte att det ser trevligare ut i trådarna om man ger varandra respekt i stället för att förstöra trådarna för alla de andra genom ett omoget och mycket ovårdat språk och kalla någon dumhuvud istället för att hålla sig till ämnet?
Jag kan jag också bara så att du vet. MEN jag föredrar respektfullt och intelligenta diskussioner vilket jag visat väldigt tydligt under min tid här inne.

Respekt gör man sig förtjänad till.
Citera
2015-02-28, 16:14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Nej, de tror nog högst sannolikt på det de gör och att det är rätt och att de kommer få belöning.

Och då blir det sant, eller vad menar du?

Citat:
Orsaken till att jag tar upp detta med att stjäla kroppen är för att det då var det som var på tal. Dåtidens politiker och religiösa som inte ville ta Jesus på allvar beskyllde lärjungarna för att göra detta då Jesu kropp verkligen var borta.

Fast nu var ju varken du eller jag där, och de som påstås ha varit där bemödade sig inte skriva ner något, så särskilt viktigt verkar det inte ha varit då. Inte förrän någon verkligen skrev ner det. Så skapas en myt.

Citat:
Missade helt att du svarade, när du skrev det så tänkte jag inte ens på vad jag frågade. Ber om ursäkt. Men till din fråga. "ponera att en gud begår folkmord, etnisk rensning, djurplågeri och godkänner avrättningar för skitbrott. Är det en gud som någonsin är värd att dyrka? Är det inte mer moraliskt att ta avstånd från en sådan gud?"

Nej, jag tror inte att det är en Gud värd att dyrka eftersom det skulle innebära till att börja med att man gjort en människa till Gud. Exempelvis skulle inte Gud begå folkmord då han som ensam i universum har den enda rätten att ge och ta liv.

Förstår jag dig rätt så kan det inte heta folkmord därför att det inte var en människa som stod bakom bibelns masslakter?

Citat:
Jag tror inte att bibelns Gud står för etnisk rensning då det har sin grund i rasism och bibelns Gud håller alla för lika.

Likväl ska både det ena efter det andra folket rensas och förslavas i bibeln.

Citat:
Gud bryr sig mycket om djuren i bibeln och det du kallar skitbrott tror jag inte är skitbrott.

Är det därför han befaller sina präster att slakta djur till höger och vänster? För att han tycker om dem? Jag får inte det att gå ihop.

Citat:
Men jag tror inte heller att vi ska utöva dödsstraff som kristna heller längre då det inte gäller oss utan Israeliterna under detta förbund. De som tror på Jesus Kristus står under ett annat förbund än det som Israeliterna ingick med Gud vid Sinai berg.

Var det före eller efter Jesus sa att han inte kommit för att upphäva lagen?

Du ville att jag skulle svara på om jag var ateist innan du svarade, varför?
Citera
2015-02-28, 16:52
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Nej det är ju sant. Men med tusentals olika inriktningar, hur vet man ens var man ska börja? Det kommer ju att ta ett helt liv att bara sätta sig in i hur de olika sekterna tänker.

Ursäkta men det här förstår jag inte.
Menar att människor missförstår mycket med religion. Exempelvis bibeln kan påstås ha en betydelse per läsare. Dvs att texterna inte bara ska läsas och följas som folk tror utan tolkas. När folk uttalar sig om tro missar de aspekten av analysen och tolkningen, de utgår från att var religions anhängare blint följer eller ämnar följa ord för ord vad som står skrivet utan att ifrågasätta och tänka själva, eller att alla religiösa följer en annans tolkning utan att tänka själva. Någon säger att så här är det och då är det som så. Punkt slut. Måhända blir det som så när man själv blott är skolbokssmart utan självständigt tänkande, nödvändigtvis behöver inte resten av världen vara utformad på samma vis eller alla andra människor efter samma princip. Det är ju några miljarder människor man påstår fungera just som så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in