2015-02-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du tycker inte att det ser trevligare ut i trådarna om man ger varandra respekt i stället för att förstöra trådarna för alla de andra genom ett omoget och mycket ovårdat språk och kalla någon dumhuvud istället för att hålla sig till ämnet?
Jag kan jag också bara så att du vet. MEN jag föredrar respektfullt och intelligenta diskussioner vilket jag visat väldigt tydligt under min tid här inne.

Håll dig till trådarna i fortsättningen.

Personangrepp !
håll dig till tråden, ingen är intresserad av vad du tycker om andra användare OM inte kan du sända ett PM till de.
Citera
2015-02-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är det mest den användaren jag blir uttråkad på.
Hen har inget vettigt att tillföra mig så jag föredrar att tala med andra i forumet.
Men hens felaktiga argument kan man ju alltid påtala...

Tror mänskligheten kommer att fixa sig själv tids nog.
Och tycker du jag fängslas av min ateism?
Det får du tycka om du vill.

ignorera den användaren - ge inget svar. Ge ingen bränsle, brasan dör ut.

Det är som med tro - den ska ha luft - och då blir det brasa.
Citera
2015-02-28, 08:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Personangrepp !
håll dig till tråden, ingen är intresserad av vad du tycker om andra användare OM inte kan du sända ett PM till de.
Är du helt dum i skallen?
Läs det jag skrev en gång till så kanske du förstår vad som står.
Annars är min rekommendation till dig: Håll dig till tråden DUMSKALLE!
Citera
2015-02-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Är du helt dum i skallen?
Läs det jag skrev en gång till så kanske du förstår vad som står.
Annars är min rekommendation till dig: Håll dig till tråden DUMSKALLE!

Igen !
Citera
2015-02-28, 09:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Igen !
Exakt igen
Jag kommer att bemöta användare med samma mynt om det är så bland annat du vill ha det Dumskalle!
Vilket jag skrev i inlägget du bevisligen inte förstod.
Varför skall jag respektera andra dumskallar som bemöter mig utan respekt? Har gjort men slut på det nu... jag kan snacka på samma låga nivå som dig om det är så du vill det.
kan du inte hålla dig till tråden så............kan jag kommunicera på samma låga nivå.
Annars föredrar jag att hålla mig till trådämnena , det är det jag är inne i forumet för att göra.
men, men ok!
Nu vet du bland annat vart du har mig i ointelligenta diskussioner du för med mig.
Citera
2015-02-28, 10:14
Medlem
Vill tro men kan inte - hur kan man tro på en Gud är frågan ?

Det beror på vilken syn man har på sin Gud som man dyrkar och lever efter och synen på andra människor - hur man dömer de efter sin religion.
Citera
2015-02-28, 10:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vad vill du ha?
En förklaring.
Citera
2015-02-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En förklaring.

Är inte den som begär att du ska tro på ett visst sätt ute efter att styra dig och dominera dig?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-02-28 kl. 11:20.
Citera
2015-02-28, 11:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
1Jh 2:1 Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.
1Jh 2:2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
1Jh 2:3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.

Denna passage uttrycker att Gud är försoningen för alla människors synder och det inkluderar dina. Det vi behöver göra är att omvända oss och tro precis som du säger. Gud förvägrar inte dig en plats i paradiset om du vill komma in. Men tänk på Jesu ord till sina lärjungar att om ni inte omvänder er och blir som barn så kommer ni inte in i himmelriket (mat 18:3). Det handlar inte om kunskap utan om ödmjukhet. Ödmjukar er inför Gud och han ska upphöja er. (Jak 4:10)

Jag har skrivit indirekt till dig genom en konversation med iSlash där jag menat att du bör ta nya testamentet mer allvarsamt då det är en biografi på vem Jesus är av fyra olika personer, alla fyra berättar lite olika nyanser av vem han är, vem han menade sig vara och vad han gjorde. Nya testamentet är en guldgruva för historiker då man får veta exakt vad han lärde ut. Ännu bättre är det skrivet så nära inpå (30-100 år)

Om nu Gud finns så är det väl inte mer orimligt att tro om honom att han kan göra under... Han som skapat världen? Inte sant?

Förlåt mig att jag hoppar in såhär i din konversation med någon annan men ville gärna svara på denna. Det är inte en inbjudan till debatt men om du vill svara så gör gärna det
Gör hellre ett försök att svara på frågan.
Citera
2015-02-28, 11:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Om du verkligen vill tro så gör så här:

1. Försök få en stund med stillhet varje morgon och kväll. 5 minuter kan räcka men gärna längre.
2. Inled och avsluta stunden med denna korta bön: "Gud om Du finns gör så att jag tror på Dig. Amen".
3. Sitt i övrigt tyst och lyssna på tystnaden. Försök tränga bort tankar som dyker upp.
4. Gör så här minst en månad i sträck.
5. Bryt inte ihop om du missar en dag.

Sedan är det upp till Gud. Men stäng inte till sinnet när Han börjar knacka på och vill bli insläppt!
Det handlar inte om att vilja tro utan om att kunna. Framgår av rubriken. En tro på något kommer naturligt och självmant och baseras på hur sannolik man tycker att frågeställningen är. För att man ska kunna tro på något så får det inte strida mot ens förnuft eftersom det då blir orimligt och alltså o-troligt. Så oavsett hur mycket jag lyssnar på tystnaden så gör det inte gud mer rimlig eller trolig.
Citera
2015-02-28, 11:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
ja men några miljoner gör det ju.
Det är inte dem det handlar om.
Citera
2015-02-28, 11:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Vill du ha det rationella (teistiska) perspektivet eller det kristna perspektivet?

Det teistiska perspektivet utgår från Gud som gemensam skapare till allt levande. Att närma sig Gud genom ett rationellt tankesätt kan inte tillämpas på en personlig nivå då Guds definitionen är icke bestämd vilket leder till att hjärtats tomma rum icke blir fylld och strömmar med Guds fullkomliga kärlek, syfte och mening.

Det Kristna perspektivet är simpel, personlig och levande. Bibeln säger att endast genom Sonen kan du närma dig Fadern och Helig Ande får du som arvsigill, medhjälparen och vägledare om du släpper in Jesus i ditt hjärta.

Mose skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen: "Den människa som håller lagen skall leva genom den". Men den rättfärdighet som kommer av tron säger: "Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall fara upp till himlen?" - det vill säga för att hämta ner Kristus - eller: "Vem skall fara ner i avgrunden?" - det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Vad säger den då? "Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta", nämligen trons ord som vi predikar. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger:"Ingen som tror på honom skall stå där med skam". Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty"var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst". Men hur skulle de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur skulle de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur skulle de kunna höra, om ingen predikar? Och hur skulle några kunna predika, om de inte blev utsända? Det står skrivet:"Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet". Men alla ville inte lyda evangeliet. Jesaja säger:"Herre, vem trodde vår predikan?" Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Men nu frågar jag: Har de kanske inte hört? Jo, mer än så:"Deras röst har gått ut över hela jorden och deras ord till världens ändar". (‭Romarbrevet‬ ‭10‬:‭5-18‬ SFB98)

Rundgång. Jag frågar hur man ska kunna tro på bibeln och du svarar med att man ska tro på bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in