2015-02-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du tror????? Glöm det.

de som tror kan inte komma med bevis även om jag har talat om hur de ska göra.
Citera
2015-02-28, 00:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
de som tror kan inte komma med bevis även om jag har talat om hur de ska göra.
Du är inte troende. Gud känner de sina.............
Citera
2015-02-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du är inte troende. Gud känner de sina.............

Ogräset gror.
Citera
2015-02-28, 00:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ogräset gror.
Ja jag märker det hörru och har vetat hela tiden. Mina ögon och öron är väldigt öppna.
Du är ett av stråna som skapar mögel i gräset.
Kan du bevisa motsatsen??
Men om den dagen och timmen vet ingen inte något, inte ens himlens änglar,inte ens sonen, utan bara Fadern.
Vet du vad det betyder?
Senast redigerad av goran744 2015-02-28 kl. 01:13.
Citera
2015-02-28, 00:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du såg min signatur. Det faktum att vi inte vet något om vissa saker - och därför inte kan uttala oss om dem enligt Wittgenstein - betyder dock inte att de inte kan existera, bara att vår kunskap har luckor.
Detta är mycket fel.

Om du hävdar Gud som ett reellt objekt, var vänlig och bevisa det innan du använder Gud som ett reellt objekt i din argumentation, tack.

Existens knyts till en definition.
Var då vänlig att ge den och förklara hur du kan ge Gud egenskaper utan att kunna påvisa Gud och kunnat utföra empiriska undersökningar.

Kunskapsluckor ger att det finns en reell kunskap om Gud att hämta, visa det.
Ger även att Guds existens påvisas minst göras möjlig och förklaras varför, om du skall hävda det.
Citera
2015-02-28, 00:54
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Detta är mycket fel.

Om du hävdar Gud som ett reellt objekt, var vänlig och bevisa det innan du använder Gud som ett reellt objekt i din argumentation, tack.

Existens knyts till en definition.
Var då vänlig att ge den och förklara hur du kan ge Gud egenskaper utan att kunna påvisa Gud och kunnat utföra empiriska undersökningar.

Kunskapsluckor ger att det finns en reell kunskap om Gud att hämta, visa det.
Ger även att Guds existens påvisas minst göras möjlig och förklaras varför, om du skall hävda det.
Men vi är ju ändå här, hur vi än vill se det.
Citera
2015-02-28, 01:02
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Men vi är ju ändå här, hur vi än vill se det.
Hej på dig.

Jo det är ju sant.
Citera
2015-02-28, 05:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Hej på dig.

Jo det är ju sant.
Jag svingar ju mig uppåt genom din upplevelse av livet.
Tänk på det.
Citera
2015-02-28, 05:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Jag svingar ju mig uppåt genom din upplevelse av livet.
Tänk på det.
Förstår inte vad du menar.
Du får gärna förtydliga dig om du orkar.
Citera
2015-02-28, 11:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Detta är mycket fel.

Existens knyts till en definition. Var då vänlig att ge den och förklara hur du kan ge Gud egenskaper utan att kunna påvisa Gud och kunnat utföra empiriska undersökningar.

Kunskapsluckor ger att det finns en reell kunskap om Gud att hämta, visa det. Ger även att Guds existens påvisas minst göras möjlig och förklaras varför, om du skall hävda det.

Du missförstod nog vad jag skrev. Min ursprungliga invändning gällde påståendet att:

För det andra är existens inget attribut som kan appliceras på Gud.

Vår brist på kunskap utgör självfallet inget bevis för Guds existens, men inte heller något bevis mot hans existens. Någots existens som attribut är inte beroende av vår kunskap.
Citera
2015-02-28, 12:15
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har du öht nån aning om FBs regler och policy?

Citat:
vi har ställt frågor som leder till bevis av Gud, det har inte framkommit kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast det där stämmer ju inte riktigt. Det stämmer i att det inte går att bevisa att någonting inte existerar vilket innefattar Gud. Men om det verkligen hade funnits någon Gud så hade det självklart även funnits bevis för det. Allt som existerar finns det bevis för, det hade även gällt Herr Gud.
Tråden är ju en halmdocka från början. Att bevisa en oförklarlig men påtagligt upplevd känsla för någon som lever i en annan begreppsvärld är som vi gång på gång konstaterat en omöjlighet.
Varför har tråden då fortsattatt att istället handla om vilken logik troende stöder sig på? Inte ens i de mest religiösa kretsar jag har erfarenhet av talar man någonsin om hur man föreställer sig Gud som väsen. Det räcker att man vågar lita på någon slags övernaturlig intelligent kraft för att förklara den gemensamma känslan. Varför måste ateister först ha konkreta bevis för att våga uppleva något?
Upplevelsen av sällsam visdom och god vilja är fakta. Vad ska vi tro?
Citera
2015-02-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Tråden är ju en halmdocka från början. Att bevisa en oförklarlig men påtagligt upplevd känsla för någon som lever i en annan begreppsvärld är som vi gång på gång konstaterat en omöjlighet.
Varför har tråden då fortsattatt att istället handla om vilken logik troende stöder sig på? Inte ens i de mest religiösa kretsar jag har erfarenhet av talar man någonsin om hur man föreställer sig Gud som väsen. Det räcker att man vågar lita på någon slags övernaturlig intelligent kraft för att förklara den gemensamma känslan. Varför måste ateister först ha konkreta bevis för att våga uppleva något?
Upplevelsen av sällsam visdom och god vilja är fakta. Vad ska vi tro?
Vi kan tro att visdom och god vilja kommer från oss själva! Vi behöver inte blanda in övernaturliga ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in