2015-02-26, 21:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Det har du fått om bakfoten. För det första finns det inget som bevisar närvaron av allt som existerar. För det andra är existens inget attribut som kan appliceras på Gud. För det tredje så är Gud, om något sådant existerar, någonting utanför vår värld och därmerd för oss okänt.

Det första håller jag med om. Självfallet kan ting existera utan att vi kan bevisa det.

Däremot ställer jag mig tveksam till fenomen som saknar attributet att de existerar. Vår eventuella brist på kunskap i existensfrågan betyder inte att distinktionen inte finns.

En Gud som existerar behöver inte heller vara någonting utanför vår värld i den meningen att det är något vi inte kan observera och interagera med.
Citera
2015-02-26, 21:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det första håller jag med om. Självfallet kan ting existera utan att vi kan bevisa det.

Däremot ställer jag mig tveksam till fenomen som saknar attributet att de existerar. Vår eventuella brist på kunskap i existensfrågan betyder inte att distinktionen inte finns.

En Gud som existerar behöver inte heller vara någonting utanför vår värld i den meningen att det är något vi inte kan observera och interagera med.

No problems. Var och en tar SIN bevisbörda.
Citera
2015-02-27, 00:56
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:

"Världen är allt som är fallet" (Wittgenstein. Tractatus )
Vad resten är vet vi inget om.
Att existera är ett tillstånd begränsat till denna värld
En omnipotent, omniscient och omnipresent skapare av denna värld kan omöjligen vara en del av samma värld.
Den interaktion/observation som står oss till buds är då av andra ordningen. Via mirakel, profeter , "guds son" eller liknande.
Citera
2015-02-27, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Världen är allt som är fallet" (Wittgenstein. Tractatus )
Vad resten är vet vi inget om.
En omnipotent, omniscient och omnipresent skapare av denna värld kan omöjligen vara en del av samma värld.
Den interaktion/observation som står oss till buds är då av andra ordningen. Via mirakel, profeter , "guds son" eller liknande.

Japp, det var så distinktionen mellan faith och fact igen (ingen ironi, jag brukar själv ofta påpeka den).

Nån som kan fortsätta åt bevishållet från detta
Citera
2015-02-27, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
"Världen är allt som är fallet" (Wittgenstein. Tractatus ) Vad resten är vet vi inget om.

Du såg min signatur. Det faktum att vi inte vet något om vissa saker - och därför inte kan uttala oss om dem enligt Wittgenstein - betyder dock inte att de inte kan existera, bara att vår kunskap har luckor.

Citat:

Det beror iofs på vad du menar med "denna värld". Se diskussionen om multiversumteorierna i den andra tråden:

http://www.flashback.org/p52448380#p52448380

Citat:

Bara om du hakar upp dig på tanken på att det måste finnas en "skapare" som existerat "före" eller "vid sidan av" vårt universum. En suspekt idé i sig med tanke på hur den krökta rumtiden ser ut.

Det är t.ex. fullt möjligt att tänka sig en självorganiserande princip som skapar en omnipotent gudom som en del av det tidiga universum.

Citat:
Den interaktion/observation som står oss till buds är då av andra ordningen. Via mirakel, profeter, "guds son" eller liknande.

Om man antar att det finns en Gud så finns det ju inga principiella hinder mot direkta interaktioner. Det faktum att Bibeln beskriver en Gud som mest talar till profeter behöver inte betyda att det måste gå till så.
Citera
2015-02-27, 23:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du såg min signatur. Det faktum att vi inte vet något om vissa saker - och därför inte kan uttala oss om dem enligt Wittgenstein - betyder dock inte att de inte kan existera, bara att vår kunskap har luckor.

Du kunne ju börja med bevisbörda-konceptet istället för att insinuera validiteten av "arguments from ignorance".

Citat:
Det beror iofs på vad du menar med "denna värld". Se diskussionen om multiversumteorierna i den andra tråden:

http://www.flashback.org/p52448380#p52448380

Nix. Multiversum-HYPOTESERNA.

Citat:
Bara om du hakar upp dig på tanken på att det måste finnas en "skapare" som existerat "före" eller "vid sidan av" vårt universum. En suspekt idé i sig med tanke på hur den krökta rumtiden ser ut.

Japp, lika ovaliderat som dina hypoteser.

Citat:
Det är t.ex. fullt möjligt att tänka sig en självorganiserande princip som skapar en omnipotent gudom som en del av det tidiga universum.

Specifikation, tack.

Citat:
Om man antar att det finns en Gud så finns det ju inga principiella hinder mot direkta interaktioner. Det faktum att Bibeln beskriver en Gud som mest talar till profeter behöver inte betyda att det måste gå till så.

Beror på 'guden' ifråga.
Citera
2015-02-28, 00:16
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kunne ju börja med bevisbörda-konceptet istället för att insinuera validiteten av "arguments from ignorance".

Nix. Multiversum-HYPOTESERNA.

Japp, lika ovaliderat som dina hypoteser.

Specifikation, tack.

Beror på 'guden' ifråga.

Varför bryr du dig så mycket om att man ska bevisa Guds existens för? Gud kan ej bevisas. Du får svar när du dör.
Citera
2015-02-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Varför bryr du dig så mycket om att man ska bevisa Guds existens för? Gud kan ej bevisas. Du får svar när du dör.

du menar att man kan inte för bevis för Guds existens i detta liv ?
Citera
2015-02-28, 00:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ge bevis då Mitthopp!
Citera
2015-02-28, 00:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Var har du bevisen?
Citera
2015-02-28, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Var har du bevisen?

Nu ska de som tror på Gud & Jesus bevisa...
Citera
2015-02-28, 00:32
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nu ska de som tror på Gud & Jesus bevisa...
Du tror????? Glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in