Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nej, jag blir inte klokare. Många svarar välmenande och ger mig tips på hur jag ska kunna tro, även om jag har förklarat att jag inte kan det. Min fråga är ju istället hur gud tänker när han skapar människor som inte kan tro och sedan vägrar dem en plats i paradiset.
1Jh 2:1 Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.
1Jh 2:2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
1Jh 2:3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.
Denna passage uttrycker att Gud är försoningen för alla människors synder och det inkluderar dina. Det vi behöver göra är att omvända oss och tro precis som du säger. Gud förvägrar inte dig en plats i paradiset om du vill komma in. Men tänk på Jesu ord till sina lärjungar att om ni inte omvänder er och blir som barn så kommer ni inte in i himmelriket (mat 18:3). Det handlar inte om kunskap utan om ödmjukhet. Ödmjukar er inför Gud och han ska upphöja er. (Jak 4:10)
Jag har skrivit indirekt till dig genom en konversation med iSlash där jag menat att du bör ta nya testamentet mer allvarsamt då det är en biografi på vem Jesus är av fyra olika personer, alla fyra berättar lite olika nyanser av vem han är, vem han menade sig vara och vad han gjorde. Nya testamentet är en guldgruva för historiker då man får veta exakt vad han lärde ut. Ännu bättre är det skrivet så nära inpå (30-100 år)
Om nu Gud finns så är det väl inte mer orimligt att tro om honom att han kan göra under... Han som skapat världen? Inte sant?
Förlåt mig att jag hoppar in såhär i din konversation med någon annan men ville gärna svara på denna. Det är inte en inbjudan till debatt men om du vill svara så gör gärna det