2015-02-27, 22:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan inte din ärliga frågeställning vara en början på vägen mot tro?

Ibland kan jag förstå viss innebörd i religiösa texter, som för stunden verkar helt obegripliga, lång tid efter att jag läst dem. Som att vissa pusselbitar faller på plats.

Tror inte man ska se saker så materialistiskt som vissa gärna gör då det gäller Gudsbeskrivningen.

Men sen, vad vet jag?

Frågeställningen leder snarare bort från tron eftersom den inte går att svara på med ett vettigt svar.
Iaf har ingen kommit med nåt hittills.
Citera
2015-02-27, 22:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
I nuet kan du välja att förlita dig på Gud med säkerhet som i sin allsmäktighet och allvetande kunskap sköter om framtiden.
Hur?
Citera
2015-02-27, 22:29
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Frågeställningen leder snarare bort från tron eftersom den inte går att svara på med ett vettigt svar.
Iaf har ingen kommit med nåt hittills.
Vad vill du ha?
Citera
2015-02-27, 22:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Hur skulle du kunna lura honom? Han ser ju dina innersta tankar.
ja jag utryckte det fel: om jag visste vad Gud tänkte så skulle jag lura mig själv( ljuga för mig själv alltså)
Försöka bli det Gud tänker för att visa att jag är det han vill ha utan att jag är redo och klar inom mig själv.
Jag lurar mig själv alltså.
Citera
2015-02-27, 22:31
Medlem
Citat:
Nej, jag blir inte klokare. Många svarar välmenande och ger mig tips på hur jag ska kunna tro, även om jag har förklarat att jag inte kan det. Min fråga är ju istället hur gud tänker när han skapar människor som inte kan tro och sedan vägrar dem en plats i paradiset.

1Jh 2:1 Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig.
1Jh 2:2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
1Jh 2:3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.

Denna passage uttrycker att Gud är försoningen för alla människors synder och det inkluderar dina. Det vi behöver göra är att omvända oss och tro precis som du säger. Gud förvägrar inte dig en plats i paradiset om du vill komma in. Men tänk på Jesu ord till sina lärjungar att om ni inte omvänder er och blir som barn så kommer ni inte in i himmelriket (mat 18:3). Det handlar inte om kunskap utan om ödmjukhet. Ödmjukar er inför Gud och han ska upphöja er. (Jak 4:10)

Jag har skrivit indirekt till dig genom en konversation med iSlash där jag menat att du bör ta nya testamentet mer allvarsamt då det är en biografi på vem Jesus är av fyra olika personer, alla fyra berättar lite olika nyanser av vem han är, vem han menade sig vara och vad han gjorde. Nya testamentet är en guldgruva för historiker då man får veta exakt vad han lärde ut. Ännu bättre är det skrivet så nära inpå (30-100 år)

Om nu Gud finns så är det väl inte mer orimligt att tro om honom att han kan göra under... Han som skapat världen? Inte sant?

Förlåt mig att jag hoppar in såhär i din konversation med någon annan men ville gärna svara på denna. Det är inte en inbjudan till debatt men om du vill svara så gör gärna det
Citera
2015-02-27, 22:33
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
ja jag utryckte det fel: om jag visste vad Gud tänkte så skulle jag lura mig själv( ljuga för mig själv alltså)
Försöka bli det Gud tänker för att visa att jag är det han vill ha utan att jag är redo och klar inom mig själv.
Dina innersta tankar är vackra.
Proconsul lider av tankar han tror att han är jagad av.
Citera
2015-02-27, 22:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Citat:

No worries. Du kan lura dig själv så mycket du vill.

Problemet är att du också försökar lura andra.
Citera
2015-02-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy

Det skulle inte kosta mig något. Jag ändrar gärna på min världsbild, men jag vill ha ett hållbart skäl till det. En anledning som tillfredsställer mitt intellekt, min känsla och min moral.
Religionen ligger långt från detta.

Att vänstra är något oerhört kränkande om man ser till sveket man lurar på en annan människa man faktiskt bryr sig om.

Kan man se sin fru när hon är ett barn, kämpande efter att klara sig i den här världen. Vill man vältra sig i sina egna djuriska drifter och förnedra en annan själ man älskar?

Vad är det för känslor som vill skada de vi älskar? Är de sunda och riktiga?

Det du citerade av mig var inte någonting jag skrev, det var någonting jag citerade av en annan och hade tänkt att svara på men som hamnade på fel plats. Jag tog bort detta så fort jag såg det.
Citera
2015-02-27, 22:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Det är mer av en monolog, men jag tror att Gud talar både genom att man kan få en tanke, t.e.x att han älskar oss, eller ett bibelord typ. Sedan är jag öppen för att det finns en profetians gåva där Gud kan använda människor för att tala direkt till andra. Man kan uppleva kanske stor frid och glädje i bön eller i stunder som är mentalt svåra och ångestladdade.

Jag hade en väldigt intressant händelse en gång där jag var ute och promenerade i mitt tidiga kristna liv. Då var tron ny och man gick på bokstavligen att Gud kunde tala med oss, jag var också väldigt ivrig i min strävan att vittna för folk om det jag funnit vara härligt och sant. Mitt i promenaden kände jag en stark känsla av att jag skulle gå in i ett fabriksområde, tyckte det var märkligt men gjorde det, sedan kändes det som att jag skulle gå bakom byggnaderna där det var lite kusligt, tänkte faktiskt vända om och gå tillbaka men gjorde ändå så att jag fortsatte. Får en tanke där jag tänker "titta höger" och precis när jag gör det så kommer det ut två tjejer ut ur mörkret (från ängen) som jag upplevde att jag skulle tala med om Jesus.

Jag hade inte riktigt gått in där annars. Där kan jag mycket väl tänka var Gud.

Jag svarade angående detta att Guds vilja är exempelvis inte att någon ska gå förlorad. Att lida är inte någonting främmande för bibeln dock. Men utöver detta. Om någon skulle lida och Gud visste att dennes lidande skulle bringa större lycka och glädje för denne själv och/eller många andra så är väl det befogat lidande?
Det finns många kristna som lider för sin tro och de glädjer sig för sitt lidande då de faktiskt upplever att Gud är närmare dem i de situationerna (som jag skrev ovan)

Sedan kommer vi till detta med Jesus död. Orsaken till döden var nödvändig på grund av att Gud ska stå som rättfärdig. och det är just detta som är grejen att Gud stryker synd problemet för oss så vad är problemet? Gud offrar sin son? Ja... syndproblemet är nog ett större problem än vad du anar.

Min poäng är att rätt och fel är absolut sanning om Gud existerar, annars relativ om han inte gör det. Det innebär att vi ytterst sett inte kan kräva av andra att handla på ett visst sätt. Exempelvis så kan det vara rätt för en mördare att mörda (enligt honom) och du har inte något ord med i det hela utom att du kanske säger "jag tycker att det är fel att mörda". Precis som du säger. Det är rätt och fel för dig och ingen kan hålla dig ansvarig för vad du gjord.

Att vänstra är någonting ont för hela familjen och moraliskt fel som skadar alla inblandade oavsett om frugan vet om det eller inte. Mannen har ju brutit sina löften och hela familjens förtroende och till skillnad från din bild tror jag att sexlivet de parterna emellan snarare förvärras än förbättras.

Bibeln menar att vi hade denna inlevelseförmåga från början men på grund av att vi ville bli någonting mer än vad vi var (människor skapade av Gud och under Gud) kom synden in och ondskan i samma paket.
Inlevelsen kom då vi hade gemenskap med Gud och denna inlevelse kan vi få tillbaka då vi blir frälsta. Det tycker jag är en bra bild. Bra, kom med fler sådana.

Tack för ditt inlägg men du svarar inte på frågan. Den lyder; varför skapar gud människor som han i förväg vet inte kommer att tro på hans existens? Med tanke på att de som inte tror på hans existens kommer att bli otrevligt behandlade i evighet efter sin död? Det är som om jag skulle skapa en defekt maskin och sedan skylla på maskinen. Som jag skulle skapa en maskin som jag visste var defekt och sedan skylla på maskinen.
Citera
2015-02-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
No worries. Du kan lura dig själv så mycket du vill.

Problemet är att du också försökar lura andra.

Å här kommer sanningen..
Citera
2015-02-27, 22:38
Moderator
pbos avatar
Citat:
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?
Om du verkligen vill tro så gör så här:

1. Försök få en stund med stillhet varje morgon och kväll. 5 minuter kan räcka men gärna längre.
2. Inled och avsluta stunden med denna korta bön: "Gud om Du finns gör så att jag tror på Dig. Amen".
3. Sitt i övrigt tyst och lyssna på tystnaden. Försök tränga bort tankar som dyker upp.
4. Gör så här minst en månad i sträck.
5. Bryt inte ihop om du missar en dag.

Sedan är det upp till Gud. Men stäng inte till sinnet när Han börjar knacka på och vill bli insläppt!
Citera
2015-02-27, 22:39
Medlem
Citat:

Den lyder; varför skapar gud människor som han i förväg vet inte kommer att tro på hans existens? .

ja men några miljoner gör det ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in