Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Debattör A: Tonspråk är objektivt sett svårare att lära sig än icke-tonspråk. Förekomsten av ton är den enskilt viktigaste faktorn när man ska bedöma hur svårt ett språk är. Detta är min teori.
Debattör B: Jag håller inte med. Jag anser att ungerskans rika morfologi gör den svårare än kantonesiska.
Debattör A: Min teori stämmer fortfarande. Du kan ju bara föreställa dig hur svårt ungerska skulle vara om det dessutom var ett tonspråk med sex toner.
För övrigt mitt sista inlägg i tråden.
Fler variabler gör säkert ett språk svårare att lära sig än ett med färre, alltså svenska vs. litauiska t ex. Ungerska får jag för mig är lättare för att det delar alfabet med indoeuropeiska språk, har lånord från dessa och troligen genom geografisk och kulturell närhet också på något sätt är mer likt svenska än kantonesiska, så just där håller jag inte med Knugen-Skuk men däremot är jag med honom vad gäller slaviska språk vs. latin för att ta ett exempel som bygger på böjningsformer och uttal. Latinets uttal är väldigt lätt för en svensk, särskilt om svensken innan kan italienska eller tyska, då vokalerna är desamma liksom italienskans r och det gamla tyska
Zungenspitzen-r och likaså konsonanterna i de flesta fall. I klassiskt latin är de som i tyska, i nyare som i italienska. ae uttalas "aj" eller "ä/e", oe uttalas "oj" eller "e". Ett fåtal kombinationer uttalas i klassiskt latin precis som på svenska, t ex gn i
magnus. Latin har t o m för det mesta tjockt l liksom svenska dialekter fast reglerna är något annorlunda och dessutom är det egentligen två tjocka l, varav det ena troligen är som det engelska. Dessutom brukar man "fuska" och alltid uttala l tunt på latin, vilket i princip alla svenskar kan utan problem.