Citat:
Ursprungligen postat av
G0ldfinger
Otippat att man inte fick ett svar.
Du ville ha en förklaring på vad en normal nivå på reporäntan är. Du ska få den något tydligare;
Det finns ingen tid som är exakt lik en annan tid. Det finns bara en sak som är säker och det är att världen och även ekonomin är föränderlig. Det som gällde för tre år sedan gäller inte idag och det som gäller idag kommer inte heller gälla om tre år.
Det man dock kan ta till är att titta på historiska nivåer. Vi kan då i den graf jag hänvisade till se att räntan legat på allt mellan 9% och dagens minusränta. Det vi kan konstatera är att vi idag har extremt låga nivåer, ja till och med minus. Medan vi de senaste 10 åren oftast legat över 3 %.
Det vi också kan konstatera är att vi inte kommer ha en minusränta i all oändlighet.
Det är också det jag skrivit om, att börsen alltid ligger ett steg före. När diskussionerna kommer igång om något och man ser att något finns inom räckhåll, t ex ränteökningar, reagerar marknaden. Tillgången på pengar och risk ser då ut att bli mindre framöver.
Det är som sagt bara en av många, många varningsklockor som ringer just nu. Men då har jag i alla fall förtydligat på en så tydlig och enkel nivå som går.
Så för att hålla oss till topic har jag presenterat min portfölj som nu är tom, eftersom jag på 12 månaders sikt inte ser att vi ökar härifrån, medan jag ser en rad varningsklockor för det motsatta.