2015-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombard
Letar efter ett spel som jag fick med när vi köpte vår första dator nångång runt 95-96. Det var en shooter, man började i tunnelbanan. Det fanns vakter som försökte stoppa dig, av någon anledning, kanske poliser. Efter ett tag tog man sig upp på gatunivå och kunde sedan gå till en bank(?). Det är ungefär det jag minns. Hela spelet var rätt mörkt. Har för mig att man kunde få tag i nån slags elpistol och elektrifiera folk.

Kommer att tänka på ett demo jag spelade hos en polare runt den tiden, William Shatner's TekWar.
https://www.youtube.com/watch?v=vho7k1qON_w
Citera
2015-02-27, 13:32
Medlem
Permafloxs avatar
Hjälp mig att hitta spelet!

Jag minns att jag spelade ett spel för kanske 10-13 år sedan, var på en stationär Windows 95 dator.Det enda jag kommer ihåg är att spelet var ett RTS (real time strategi), det var 2D, på gränsen till pixelerad grafik men endån inte.

Förklaring av den enda mappen jag minns: Man startar längst ner i vänstra hörnet på kartan. På en mindre yta upphöjd mark, där fanns en byggnad placerad, längs med denna yta mark var det "berg" som förhindrade andra spelare (AI endast kanske, minns inte om det var multiplayer/LAN) från att se nånting som var på denna mark så vidare man inte var på den. I mitten på den högra sidan av kartan fanns ett mindre hus har jag för mig man kunde upptäcka, minns inte om man kunde göra nåt med detta hus. Tror också det fanns tunnor eller liknande placerade där.

AI'n man körde emot på denna mapp fanns uppe i högra sidan av kartan, fanns 2 vägar upp ditt, antingen via en zig zak väg längs med ett berg som jag antar leder upp till dem. Gick man där med sina trupper blev man oftast beskjuten av fienderna. Sedan fanns det en annan väg där man endast kunde gå med sina trupper, inte tankar, fordon mm.. genom en klunga skog upp i högra sidan av kartan, en bit ovan för huset jag skrev om tidigare. Gick man den vägen däremot och fortsatte framåt efter skogen fanns 3 st turrets som besköt en samt fientliga trupper, dessa turrets var fruktansvärt starka som jag minns det och man behövde ett flertal trupper för att ta ner det!

Tror spelet hette NÅNTING med kkk (inte Khu Kux Klan!)

Detta är tyvärr allting jag minns, skulle verkligen uppskatta om nån berättade för mig vilket spel jag tänker på, har lagt ett antal timmar på Google och YouTube men hittar inte spelet jag söker!
Citera
2015-02-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hearken
Jag söker två spel

Det första är ett turordningsbaserade strategispel. Där man hade 4 st karaktärer som skulle överleva i en stad där zombies/monster hade tagit över. Detta spelet är från sent 90 tal alt tidigt 2000 tal. Spelet har en mörk atmosfär.

Det andra spelet har ett kort namn och jag är nästan hundra det börjar på A. Det är ett strategispel där man har olika sorters fantasi skapelser som krigar mot varandra. Om jag vill minnas rätt påminner det extremt mycket om wc2

Båda spelen är till Windows och är släppta runt 98-2003

På den första frågan så tror jag på Gorky 17

https://www.youtube.com/watch?v=WJL5Wx--d-Q

På den andra frågan så gissar jag på Age of wonders
Citera
2015-02-27, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Hjälp mig att hitta spelet!

Jag minns att jag spelade ett spel för kanske 10-13 år sedan, var på en stationär Windows 95 dator.Det enda jag kommer ihåg är att spelet var ett RTS (real time strategi), det var 2D, på gränsen till pixelerad grafik men endån inte.

Förklaring av den enda mappen jag minns: Man startar längst ner i vänstra hörnet på kartan. På en mindre yta upphöjd mark, där fanns en byggnad placerad, längs med denna yta mark var det "berg" som förhindrade andra spelare (AI endast kanske, minns inte om det var multiplayer/LAN) från att se nånting som var på denna mark så vidare man inte var på den. I mitten på den högra sidan av kartan fanns ett mindre hus har jag för mig man kunde upptäcka, minns inte om man kunde göra nåt med detta hus. Tror också det fanns tunnor eller liknande placerade där.

AI'n man körde emot på denna mapp fanns uppe i högra sidan av kartan, fanns 2 vägar upp ditt, antingen via en zig zak väg längs med ett berg som jag antar leder upp till dem. Gick man där med sina trupper blev man oftast beskjuten av fienderna. Sedan fanns det en annan väg där man endast kunde gå med sina trupper, inte tankar, fordon mm.. genom en klunga skog upp i högra sidan av kartan, en bit ovan för huset jag skrev om tidigare. Gick man den vägen däremot och fortsatte framåt efter skogen fanns 3 st turrets som besköt en samt fientliga trupper, dessa turrets var fruktansvärt starka som jag minns det och man behövde ett flertal trupper för att ta ner det!

Tror spelet hette NÅNTING med kkk (inte Khu Kux Klan!)

Detta är tyvärr allting jag minns, skulle verkligen uppskatta om nån berättade för mig vilket spel jag tänker på, har lagt ett antal timmar på Google och YouTube men hittar inte spelet jag söker!

KKnD? Nämndes som alternativ till ett annat spel så sent som förra sidan, så det var färskt i mina tankar.

edit

KKnD och inte KKKnD skulle det vara
Senast redigerad av meanmanturbo 2015-02-27 kl. 13:46.
Citera
2015-02-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Kommer att tänka på ett demo jag spelade hos en polare runt den tiden, William Shatner's TekWar.
https://www.youtube.com/watch?v=vho7k1qON_w

Det var det! Tack!
Citera
2015-02-28, 14:06
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
KKnD? Nämndes som alternativ till ett annat spel så sent som förra sidan, så det var färskt i mina tankar.

edit

KKnD och inte KKKnD skulle det vara

Tack så hemskt mycket! Ni har ingen aning om hur länge jag längtat efter att få spela detta spel igen! Vilka minnen alltså!

Här är mappen jag försökte förklara: https://www.youtube.com/watch?v=BsFVhq5GT0E
Citera
2015-03-01, 19:30
Medlem
McPoneys avatar
Hej!

Söker ett flash-spel jag spelade när jag var lite mindre (ca 2003-2004). Spelet var rätt basic och gick ut på att två torn skulle slå ut varandra med olika roliga vapen. Tornen låg i vattnet. Det var väldigt ''cartoonish'' tema och man kunde bland annat kasta sopor/smutstvätt på varandra.

Tacksam för svar!
Citera
2015-03-01, 20:34
Medlem
Citat:
På den första frågan så tror jag på Gorky 17

https://www.youtube.com/watch?v=WJL5Wx--d-Q

På den andra frågan så gissar jag på Age of wonders

Den första är rätt men den andra är dock inte.

Ett annat spel det liknar är Tzar. Det kan mycket väl vara det spelet jag minns men jag vill dock hävda att det var annorlunda ifråga om vilka gubbar man kunde använda i krig etc.
Citera
2015-03-02, 03:16
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Jag letar efter 2 spel, båda är 3rd person point and click spel och jag har tyvärr bara en scen per respektive spel jag minns. Ingen aning vad spelen handlade om för jag var för ung för att läsa engelska.

Första spelet jag letar efter så är man en kvinna eller ung tjej och minns att man var i ett rum och hörde steg komma från trappan och skulel gömma sig i garderoben eller nått innan personen kom in. Minns också att i samma hus fanns en källare som man gick ner i från utsidan av huset, där nere var någon läskig tant, tyckte iaf så när jag va liten.

Det andra spelet hade grafik som en teknad film ungefär, man var någon kille som bodde i ett hus uppe på en stor kulle eller ett berg, vägen ner var en slags hemmabygd hiss av trä. Man gick upp tidigt på morgonen och skulle typ hämta en korg med muffins eller så var det att någon man kände hade fyllt en korg med muffins lr något sånt.

Tyvärr är detta allt jag minns, värt ett försök att lägga upp det här, tack på förhand
Citera
2015-03-02, 17:18
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McPoney
Hej!

Söker ett flash-spel jag spelade när jag var lite mindre (ca 2003-2004). Spelet var rätt basic och gick ut på att två torn skulle slå ut varandra med olika roliga vapen. Tornen låg i vattnet. Det var väldigt ''cartoonish'' tema och man kunde bland annat kasta sopor/smutstvätt på varandra.

Tacksam för svar!

Detta kanske?: http://jesper.nu/spel/chaos-faction

Inte? kolla detta då: http://www.miniclip.com/games/raft-wars/se/

Här är 2:an av spelet ovan: http://jesper.nu/spel/raft-wars-2

Om inget av oavstående var vänlig förklara mer om spelet, vad var man för typ av karaktär, ålder på karaktären(erna), typer av kartor, några ord/fraser du minns från spelet etc..
Citera
2015-03-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hearken
Den första är rätt men den andra är dock inte.

Ett annat spel det liknar är Tzar. Det kan mycket väl vara det spelet jag minns men jag vill dock hävda att det var annorlunda ifråga om vilka gubbar man kunde använda i krig etc.

Hmm, det jag hittar på denna lista: http://en.wikipedia.org/wiki/Chronol...gy_video_games

är spelet Atrox

Är en Starcraft clon

https://www.youtube.com/watch?v=1PGHy_4dXkE
Citera
2015-03-10, 12:51
Medlem
RolandOfGileads avatar
Behöver hjälp att hitta ett Run and Gun-spel från senare hälften av 90-talet. Eller snarare musiken till detta spel. Det är INTE Metal Slug eller Duke Nuke'm!

Tyvärr är detta det enda jag minns:
Jag spelade det på en PC med Windows 95 eller 98 tror jag.
Man var en snubbe med något coolt namn.
Man sprang, hoppade och sköt sig förbi fiender med olika typer av vapen (plasma bland annat).
Perspektivet var från sidan i 2D.

Men viktigast:
Musiken i spelet var riktigt bra power metal. Fanns ett lilafärgat album med spelmusiken. Har för mig att albumet var enbart instrumentalt.

Har inte koll på årtal, tillverkare eller någonting. Googlat mig helt galen och hoppas nu att någon känner igen den rätt sparsamma beskrivningen. Glöm inte att citera ifall ni kommer på det!

Jag vet att det finns otroligt många spel som faller under beskrivningen. Så den detalj jag verkligen vill lyfta fram är det där lilafärgade albumet. Det var en lista med några av de tyngsta metalslingorna jag hört. Riktigt bra grejer alltså!

Tack på förhand!
Senast redigerad av RolandOfGilead 2015-03-10 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in