2015-02-22, 12:04
Medlem
Finskpinnes avatar
Jag kan absolut förstå känslan av att inte vilja "lägga näsan i blöt" men när det gäller våld i nära relationer så behöver de inblandade parterna hjälp från utomstående för att situationen ska upphöra. Tänk så här: att bli misshandlad av en närstående innebär en större kränkning av den egna personliga sfären än att en granne gör en polisanmälan/orosanmälan utifrån en genuin oro.

Misstänker du en pågående misshandel: gå och plinga på eller ring 112. I annat fall kan du ringa till Socialtjänsten och rådfråga dem, berätta om dina misstankar. Du får vara anonym om du vill. I bästa fall så visar det sig att allt är frid och fröjd och grannarna får sedan en tankeställare om att inte föra sådant oväsen att omgivningen får för sig saker.
Citera
2015-02-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpotniX
Är du med i hyresgästföreningen? Kolla deras sida där kan man få lite information om störande grannar. I övrigt så är det ett problem som din hyresvärd ska ta hand om.
Har dom skickat ut brev och ingenting händer, försök få tag på deras företagspolicy för någonstans där ska det stå hur mycket en granne får störa innan det blir ett avhysningsärende.
Är det fler grannar som kan styrka din berättelse så är det lättare att få till en avhysning.

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Hur-manga-ganger-ska-jag-behova-saga-till-grannen-att-han-stor.aspx

Nej tyvärr inte. Hittade inget på deras hemsida gällande avhysning.
Citera
2015-02-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Nej tyvärr inte. Hittade inget på deras hemsida gällande avhysning.

Vad kan jag göra om inte värden gör något åt en granne som stör?

"Om inte heller det får slut på störningarna kan du till ansöka till hyresnämnden. Hyresnämnden kan då besluta att värden ska göra något åt saken. Det gäller dock bara om störningarna är så allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening. Du kan i så fall också eventuellt ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår, räknat från tidpunkten då du anmälde störningarna till värden. "
Citera
2015-02-24, 22:43
Medlem
Chutotoros avatar
Det värsta är när grannarna gör vissa ljud om och om igen...

Ok, wall of text om ilandsproblem incoming. Måste skriva av mig!

Mina grannar ovanpå verkar träna för att bli operasångare eller liknande, för de sjunger skalor i timmar i sträck. Låter hyfsat högt också, lol. Men det värsta är att det är samma ljudmönster hela tiden men små variationer hela tiden, som gör att man går o stör sig. Först trodde jag det var nån som spelade keyboard eller nåt, men visade sig vara någon med rätt kass röst tyvärr. Kan ju va kul nån gång, men när det håller på typ 1-2 timmar i sträck ibland 3 till 4 tillfällen per dag, då blir man lätt mentalt störd på kuppen. I tystnaden som uppstår när de inte sjunger spelar de gärna på nån halvt oregelbunden trummaskin (eller väldigt skramlig och dunkande torktumlare möjligtvis??) i någon timme. Enda tiden jag kan pusta ut är när jag hör deras elefanthovar gåendes över golvet, för de kan tydligen inte sjunga eller trumma samtidigt som de går, vilket är rätt skönt.

Jag är inte mycket för konfrontation, så jag har bara dragit på stereon och försökt spela lagom högt så jag bara hör min musik och inte grannarna. Då måste jag dock ha en viss musik med jämna ljudmattor och tillräckligt mycket "oväsen och rock" i sig, för annars hör man deras sång genom musiken :/ Akustisk musik är inet att tänka på tex. Försöker som sagt höja lagom, men ibland blir det rätt högt och då kommer nästa antal problem: Ibland är man ju inte sugen på att lyssna på Smashing Pumpkins "Siamese Dream"-skivan för 34'e gången på två veckor hur bra den nu än är, eller så kanske man vill slappa och kolla på tv, vilket inte är möjligt eftersom de ofta bara är prat, och då hörs allt genom igen.

Jag har även ett jobb där jag jobbar många kvällar, vilket innebär att jag ofta sover mellan 07-14 på förmiddagen. De börjar ofta spela redan vid 9, 10-tiden, då jag sover som bäst. Inte kul att vakna av deras sångövningar och vara tvungen att dra på medelhög rockmusik medans man försöker somna om igen samtidigt. Sist men inte minst blir ju grannen under mig och de på sidan av mig eventuellt störda av MITT musikspelande som följd, som ju blir ganska ofta eftersom grannarna väsnas så ofta i sin tur. Suck... Så synd också eftersom jag annars trivs så otroligt bra i min lägenhet! Aja, det kanske löser sig med tiden :I
Citera
2015-02-24, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro

Mina grannar ovanpå verkar träna för att bli operasångare eller liknande, för de sjunger skalor i timmar i sträck. Låter hyfsat högt också, lol. Men det värsta är att det är samma ljudmönster hela tiden men små variationer hela tiden, som gör att man går o stör sig. Först trodde jag det var nån som spelade keyboard eller nåt, men visade sig vara någon med rätt kass röst tyvärr. Kan ju va kul nån gång, men när det håller på typ 1-2 timmar i sträck ibland 3 till 4 tillfällen per dag, då blir man lätt mentalt störd på kuppen. I tystnaden som uppstår när de inte sjunger spelar de gärna på nån halvt oregelbunden trummaskin (eller väldigt skramlig och dunkande torktumlare möjligtvis??) i någon timme. Enda tiden jag kan pusta ut är när jag hör deras elefanthovar gåendes över golvet, för de kan tydligen inte sjunga eller trumma samtidigt som de går, vilket är rätt skönt.

Jag är inte mycket för konfrontation, så jag har bara dragit på stereon och försökt spela lagom högt så jag bara hör min musik och inte grannarna. Då måste jag dock ha en viss musik med jämna ljudmattor och tillräckligt mycket "oväsen och rock" i sig, för annars hör man deras sång genom musiken :/ Akustisk musik är inet att tänka på tex. Försöker som sagt höja lagom, men ibland blir det rätt högt och då kommer nästa antal problem: Ibland är man ju inte sugen på att lyssna på Smashing Pumpkins "Siamese Dream"-skivan för 34'e gången på två veckor hur bra den nu än är, eller så kanske man vill slappa och kolla på tv, vilket inte är möjligt eftersom de ofta bara är prat, och då hörs allt genom igen.

Jag har även ett jobb där jag jobbar många kvällar, vilket innebär att jag ofta sover mellan 07-14 på förmiddagen. De börjar ofta spela redan vid 9, 10-tiden, då jag sover som bäst. Inte kul att vakna av deras sångövningar och vara tvungen att dra på medelhög rockmusik medans man försöker somna om igen samtidigt. Sist men inte minst blir ju grannen under mig och de på sidan av mig eventuellt störda av MITT musikspelande som följd, som ju blir ganska ofta eftersom grannarna väsnas så ofta i sin tur. Suck... Så synd också eftersom jag annars trivs så otroligt bra i min lägenhet! Aja, det kanske löser sig med tiden :I

Ledsen att behöva säga det, men folk verkar fan vara helt socialt handikappade. SNACKA med grannen för fasen. Det låter ju som hyfsat kultiverade människor på din beskrivning och inte några farliga dödsknarkare du behöver vara rädd för att reta upp med risk att de håller fast dig och bajsar dig i munnen eller nåt. KOMMUNICERA med dem. Om de inte vet att du jobbar natt och sover på förmiddagarna så är det ju inte lätt för dem att anpassa sig heller. Förklarar man situationen och ber snällt så brukar normalt funtade grannar faktisk göra sitt bästa för att försöka vara så tillmötesgående de kan inom vettiga ramar.
Citera
2015-02-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro

Lägg en lapp i deras brevlåda, eller bättre tejpa fast den på deras dörr vilket får dem att skämmas mer då störningarna blir mer offentlig då folk som går förbi läst lappen. Det hände mig, och det sved extra att den satt på dörren för alla att se. Skriv att dom stör dig och att du kommer kontakta hyresvärden om de inte dämpar sig. Det tar dig max 5 minuter att göra detta, funkar det så är problemet löst, fungerar det inte så förlorade du 5 min av ditt liv men det kan du nog leva med. Men FÖRSÖK i alla fall, jag skickade sms till en granne vars nummer jag fann på eniro, trodde aldrig personen skulle bry sig då det var en WT-typ men det blev knäpptyst efter det, skickade senare ett sms och tjackade för det. Som sagt, försök i alla fall och sitt inte bara där och svälj skiten när du kan göra något åt det.
Citera
2015-02-26, 03:13
Medlem
Chutotoros avatar
Har funderat på nåt liknande, men vill inte stöta mig med grannarna. Tycker det är jobbigt när folk tycker illa om mig, och det gör ju folk lätt om man klagar. Det har lugnat sig senaste veckan, så ska se hur det fortsätter.
Citera
2015-02-27, 12:15
Bannlyst
Grannarna ovan har sex KONSTANT!

Har ett jävligt jobbigt problem som säkerligen andra har haft tidigare. Jag har ett par grannar ovanför mig som har sex konstant, och då menar jag KONSTANT! Man hör hur det dunkar i golvet och massa stön hela tiden, känns lite pinsamt när man har familjen här så vill inte att dem ska komma hit längre. Lite trist då man egentligen ska kunna ta över familjen hit utan att det blir en konstig stämning.

Detta driver mig till vansinne och det är något som jag är allt för feg för att gå upp och säga till dem att sluta. Vad kan man göra istället för att jävlas tillbaka?

Ge mig tips gärna. Fattar inte hur man orkar ha sex så jävla ofta... Har dem inga jobb att gå till?! Jag sitter hemma och pluggar och pallar inte med detta längre.

Desperat, SNÄLLA HJÄLP!!!!
Citera
2015-02-27, 12:17
Medlem
Skaffa ett rejält ljudsystem sen drar du igång porren på högsta volym
Citera
2015-02-27, 12:22
Medlem
Säg inte åt dom att sluta, men gå upp och informera om att det hörs. Då kommer de troligtvis vidta åtgärder för att minska ljudet. En tjock matta i sovrummet samt att man ser till att sängen inte dunkar i väggen gör att du kommer höra mycket mindre. Var inte aggressiv, informera och var konstruktiv.
Citera
2015-02-27, 13:25
Medlem
Voodooprastens avatar
Klä dig såhär: http://img.skrattkammaren.com/hyr-fantomen-lyx-388-c1.jpg

Ring sedan på och fråga med ett självsäkert leende om du får vara med.
Citera
2015-02-27, 13:26
Medlem
Sätt igång skrikporr på väldigt hög volym så att dom omöjligt kan missa det. Fast det lär du ju inte våga. Testa att dra igång någon extrem baslåt om du har ett ordentligt ljudsystem som kan köra bas annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in