Citat:
Ursprungligen postat av
Chutotoro
Det värsta är när grannarna gör vissa ljud om och om igen...
Ok, wall of text om ilandsproblem incoming. Måste skriva av mig!
Mina grannar ovanpå verkar träna för att bli operasångare eller liknande, för de sjunger skalor i timmar i sträck. Låter hyfsat högt också, lol. Men det värsta är att det är samma ljudmönster hela tiden men små variationer hela tiden, som gör att man går o stör sig. Först trodde jag det var nån som spelade keyboard eller nåt, men visade sig vara någon med rätt kass röst tyvärr. Kan ju va kul nån gång, men när det håller på typ 1-2 timmar i sträck ibland 3 till 4 tillfällen per dag, då blir man lätt mentalt störd på kuppen. I tystnaden som uppstår när de inte sjunger spelar de gärna på nån halvt oregelbunden trummaskin (eller väldigt skramlig och dunkande torktumlare möjligtvis??) i någon timme. Enda tiden jag kan pusta ut är när jag hör deras elefanthovar gåendes över golvet, för de kan tydligen inte sjunga eller trumma samtidigt som de går, vilket är rätt skönt.
Jag är inte mycket för konfrontation, så jag har bara dragit på stereon och försökt spela lagom högt så jag bara hör min musik och inte grannarna. Då måste jag dock ha en viss musik med jämna ljudmattor och tillräckligt mycket "oväsen och rock" i sig, för annars hör man deras sång genom musiken :/ Akustisk musik är inet att tänka på tex. Försöker som sagt höja lagom, men ibland blir det rätt högt och då kommer nästa antal problem: Ibland är man ju inte sugen på att lyssna på Smashing Pumpkins "Siamese Dream"-skivan för 34'e gången på två veckor hur bra den nu än är, eller så kanske man vill slappa och kolla på tv, vilket inte är möjligt eftersom de ofta bara är prat, och då hörs allt genom igen.
Jag har även ett jobb där jag jobbar många kvällar, vilket innebär att jag ofta sover mellan 07-14 på förmiddagen. De börjar ofta spela redan vid 9, 10-tiden, då jag sover som bäst. Inte kul att vakna av deras sångövningar och vara tvungen att dra på medelhög rockmusik medans man försöker somna om igen samtidigt. Sist men inte minst blir ju grannen under mig och de på sidan av mig eventuellt störda av MITT musikspelande som följd, som ju blir ganska ofta eftersom grannarna väsnas så ofta i sin tur. Suck... Så synd också eftersom jag annars trivs så otroligt bra i min lägenhet! Aja, det kanske löser sig med tiden :I
Lägg en lapp i deras brevlåda, eller bättre tejpa fast den på deras dörr vilket får dem att skämmas mer då störningarna blir mer offentlig då folk som går förbi läst lappen. Det hände mig, och det sved extra att den satt på dörren för alla att se. Skriv att dom stör dig och att du kommer kontakta hyresvärden om de inte dämpar sig. Det tar dig max 5 minuter att göra detta, funkar det så är problemet löst, fungerar det inte så förlorade du 5 min av ditt liv men det kan du nog leva med. Men FÖRSÖK i alla fall, jag skickade sms till en granne vars nummer jag fann på eniro, trodde aldrig personen skulle bry sig då det var en WT-typ men det blev knäpptyst efter det, skickade senare ett sms och tjackade för det. Som sagt, försök i alla fall och sitt inte bara där och svälj skiten när du kan göra något åt det.