2015-02-26, 22:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Kan någon rekommendera lite "konjunkturskyddade" fonder, dvs fonder som inte är direkt beroende av det ekonomiska läget i världen? Vill balansera min portfölj lite.

Har hittills:
* Spiltan Investmentbolag
* DNB Global Indeks
* SPP Aktiefond Japan

Du kan alltid köra 25% på allt som t ex "RikaTillSammans"-portföljen:
http://www.rikatillsammans.se/2014/01/28/en-portfolj-for-alla-vader/?hvid=3R4LSb
Citera
2015-02-26, 22:45
Medlem
Citat:
Kan någon rekommendera lite "konjunkturskyddade" fonder, dvs fonder som inte är direkt beroende av det ekonomiska läget i världen? Vill balansera min portfölj lite.

Har hittills:
* DNB Global Indeks
* SPP Aktiefond Japan
Finns tyvärr inget sådant. Det närmaste man kan komma är hedgefonder. Kolla in Brummer Multi-Strategy.
Citera
2015-02-26, 23:13
Medlem
Skylarkers avatar
Räknas Camelot som hedgefond?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/38387/lancelot-camelot

Fonden klarade sig hyfsat under kraschen 2008, även om den gick ner. Men den har också gått väldigt bra i medvind.

Kan den vara ett alternativt för att den som är orolig för en rekyl nedåt?
Citera
2015-02-26, 23:25
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:

Har hittills:
* DNB Global Indeks
* SPP Aktiefond Japan

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Finns tyvärr inget sådant. Det närmaste man kan komma är hedgefonder. Kolla in Brummer Multi-Strategy.

Klart det finns fonder som är mer konjunkturskyddade? Handelsbanken IT-Fond klarade sig bra under 2008 kollapsen, en hel den Bioteknikfonder har också fungerat. Kanske inte första rekommendationen man ger till någon som frågar, men nog finns det alternativ.
Citera
2015-02-27, 01:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylarker

Fonden klarade sig hyfsat under kraschen 2008, även om den gick ner. Men den har också gått väldigt bra i medvind.

Missade inte att minsta köpnivå var 100.000kr?

Är nog inte ett alternativ för alla iaf.
Citera
2015-02-27, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylarker

Det verkar vara en intressant fond, synd att minsta insättningsbelopp är 100.000:- (Enligt fondfaktabladet är tom den minsta initiala insättningen 500.000:-)

Den räknas inte som en hedgefond på Avanzas hemsida.
Senast redigerad av lindome 2015-02-27 kl. 02:53.
Citera
2015-02-27, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Klart det finns fonder som är mer konjunkturskyddade? Handelsbanken IT-Fond klarade sig bra under 2008 kollapsen, en hel den Bioteknikfonder har också fungerat. Kanske inte första rekommendationen man ger till någon som frågar, men nog finns det alternativ.
Hm, Handelsbanken IT-fond gick -35% medan Stockholmsbörsen -50% under 2008. Jag skulle inte kalla det konjunkturskyddad. Brummer Multi-Strategy låg på +10%.
Citera
2015-02-27, 06:06
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det verkar vara en intressant fond, synd att minsta insättningsbelopp är 100.000:- (Enligt fondfaktabladet är tom den minsta initiala insättningen 500.000:-)
Noterade också detta. Någon som vet vilket som faktiskt gäller?
Citera
2015-02-27, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Noterade också detta. Någon som vet vilket som faktiskt gäller?

Det som står hos Avanza gäller hos Avanza.
Citera
2015-02-27, 06:24
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Det som står hos Avanza gäller hos Avanza.
Ok. Jag trodde att fonder hade samma regler oavsett vilken plattform man handlar hos. Och fondfaktabladet med 500.000-siffran är ju länkat från Avanzas sida om fonden.
Citera
2015-02-27, 20:10
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Missade inte att minsta köpnivå var 100.000kr?

Är nog inte ett alternativ för alla iaf.

Jag var faktiskt medveten om gränsen för minsta köp.

Fast om man i första hand vill skydda sina pengar, är det nog en bättre strategi att välja en hedgefond. DI listar de populäraste i slutet av artikeln:

http://www.di.se/artiklar/2015/2/24/sa-sakrar-du-pengarna-nar-borsrisken-okar/

Camelot verkar vara något slag mellanting och ser ut att erbjuda relativ trygghet i orostider och hyfsad avkastning när börsen går bra. Den kan vara ett alternativ för en del.
Senast redigerad av Skylarker 2015-02-27 kl. 20:20.
Citera
2015-02-28, 13:10
Medlem
Jag tyckte en uppgång med 20 procent sen jag skaffade Ryssland via PPM på en månad var tillräckligt och beslöt att sälja av dem i måndags när jag kom till jobbet(inget bank id och personlig kod kan man inte använda för att byta fonder) och bytte ut alla Rysslandsfonder mot räntefond. Förra helgen kom dåliga ekonominyheter för Ryssland och igår läste jag hur de tvingas använda sin egen stödfond för att ekonomin inte ska implodera totalt. Upp 9 procent i PPM under årets två första månader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in