Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Kniv känns som ett ganska dåligt vapen att ha med sig.
Förutsatt att man inte har några hundra timmars träning i att slåss med kniv i ryggmärgen. De flesta har nog inte det. Ska man dessutom gå runt med kniv hela tiden är det av praktiska skäl viktigt att den inte är för stor. En liten kniv gör att man måste ta sig nära inpå sin motståndare och det är väl det sist man vill? Om man ändå hamnar i handgemäng med kniven i hand är risken ganska stor att man skär sig själv i tumultet som uppstår, eller att den andre får tag på kniven istället.
Hamnar man i bråk är Prio1 att ta sig så långt ifrån hotet som möjligt. Att bokstavligt talat lägga benen (skosulorna) på ryggen så fort minsta lilla möjlighet ges är det som gäller. Bråkstakar i stadsmiljö är sällan sugna på snabba löpturer helt oplanerat. Att vifta med en liten kniv riskerar dessutom mest att reta upp bråkstakar snarare än avskräcka dessa.
Att över huvud taget gå runt beväpnad utan praktisk träning och framför allt en mentalt noga förbered plan för hur man tänkt sig agera i vissa situationer känns jävligt amatörmässigt.
Att det för en amatör är en dålig ide att bära ett vapen hen inte behärkar är jag helt med dig på. Men anledningen personer bär kniv är ofta i avskräckande syfte, jag själv tar nog hellre ett steg bak än fram mot en person man inte känner som står och viftar med en kniv.
Har dock svårt att se att oddsen skulle vara 50/50 knivman kontra obeväpnad, man får ju trots allt bättre reach med en kniv och det kan vara ödesdigert när det väl barkar.
För att inte vara allt för off topic: jag är inte beväpnad, skulle dock kunna överväga ett taser köp ifall jag bodde i någon favela. Man kan oskadliggöra motståndaren på flera meters avstånd utan att ens behöva röra hen.
Mina personliga erfarenheter säger mig att personer som knallar runt beväpnade ofta är rädda människor vilket syns på dom, och om rädslan syns är man ett lätt offer.