2015-02-26, 00:03
Medlem
shponglads avatar
Allt handlar om i Var man bor i Sverige och var/när man rör sig runt.

Om man bor i någon av Sveriges 3 största städer så förstår jag fullkomligt varför man väljer att bära pistol i självförsvar.

Situationer kan uppstå/kommer göra det,. Rör er runt T-centralen vilken dag i veckan så ser man klientelet, 100 skumma pers, 50 förorts-cp barn, 30 pundare och 20 tiggare.

Detta inblandat med vanliga människor såklart.

Sen har vi dialog-biljett´kontrollant Lotta och 2 ordningsvakter.

Säkerhet? nej.
Citera
2015-02-26, 01:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Aha..ser nu att det finns laglig pepparspray.
Märkligt.

http://www.bodyguard.nu/sidekick-laglig-pepparspray
Tyvärr är den så gott som värdelös, testas här: https://www.youtube.com/watch?v=P73b88ln8tE utan någon allvarligare reaktion hos den som blir sprayad.
Citera
2015-02-26, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kniv känns som ett ganska dåligt vapen att ha med sig.

Förutsatt att man inte har några hundra timmars träning i att slåss med kniv i ryggmärgen. De flesta har nog inte det. Ska man dessutom gå runt med kniv hela tiden är det av praktiska skäl viktigt att den inte är för stor. En liten kniv gör att man måste ta sig nära inpå sin motståndare och det är väl det sist man vill? Om man ändå hamnar i handgemäng med kniven i hand är risken ganska stor att man skär sig själv i tumultet som uppstår, eller att den andre får tag på kniven istället.

Hamnar man i bråk är Prio1 att ta sig så långt ifrån hotet som möjligt. Att bokstavligt talat lägga benen (skosulorna) på ryggen så fort minsta lilla möjlighet ges är det som gäller. Bråkstakar i stadsmiljö är sällan sugna på snabba löpturer helt oplanerat. Att vifta med en liten kniv riskerar dessutom mest att reta upp bråkstakar snarare än avskräcka dessa.

Att över huvud taget gå runt beväpnad utan praktisk träning och framför allt en mentalt noga förbered plan för hur man tänkt sig agera i vissa situationer känns jävligt amatörmässigt.
Att det för en amatör är en dålig ide att bära ett vapen hen inte behärkar är jag helt med dig på. Men anledningen personer bär kniv är ofta i avskräckande syfte, jag själv tar nog hellre ett steg bak än fram mot en person man inte känner som står och viftar med en kniv.

Har dock svårt att se att oddsen skulle vara 50/50 knivman kontra obeväpnad, man får ju trots allt bättre reach med en kniv och det kan vara ödesdigert när det väl barkar.

För att inte vara allt för off topic: jag är inte beväpnad, skulle dock kunna överväga ett taser köp ifall jag bodde i någon favela. Man kan oskadliggöra motståndaren på flera meters avstånd utan att ens behöva röra hen.

Mina personliga erfarenheter säger mig att personer som knallar runt beväpnade ofta är rädda människor vilket syns på dom, och om rädslan syns är man ett lätt offer.
Citera
2015-02-26, 01:06
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Ja visst men kl 19.30 i T-centralen(ikväll) blev nästan påhoppad av 8-10 pers, som provocerade extremt, utan provokation från min sida, nykter proper och påväg hem som jag var ville inte hamna i direkt slagsmål.

Om jag inte kan göra det säkert vid den tidpunkten en Ons, då har det fan gått för långt. Inte en vakt eller polis i sikte.

Så jag var tvungen att svälja allt och välja en annan rutt än jag normalt skulle tagit.

Är det inte ganska mkt folk som rör sig vid TC halv åtta?
Citera
2015-02-26, 01:26
Medlem
Playams avatar
Bär pepparspray ibland, bättre än att behöva kniva någon som attackerar en och riskera fängelse för mord.
Citera
2015-02-26, 01:32
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Allt handlar om i Var man bor i Sverige och var/när man rör sig runt.

Om man bor i någon av Sveriges 3 största städer så förstår jag fullkomligt varför man väljer att bära pistol i självförsvar.

Situationer kan uppstå/kommer göra det,. Rör er runt T-centralen vilken dag i veckan så ser man klientelet, 100 skumma pers, 50 förorts-cp barn, 30 pundare och 20 tiggare.

Detta inblandat med vanliga människor såklart.

Sen har vi dialog-biljett´kontrollant Lotta och 2 ordningsvakter.

Säkerhet? nej.

Haha, skön verklighetsuppfattning du har.

OnT Så är jag aldrig beväpnad, även om jag rör mig i innerstaden på tveksamma tider, ofta själv.
Citera
2015-02-26, 01:35
Bannlyst
32 Magnum och knogjärnskniv. Alltid enbart i försvar...
Citera
2015-02-26, 01:38
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Kniv känns som ett ganska dåligt vapen att ha med sig.

Förutsatt att man inte har några hundra timmars träning i att slåss med kniv i ryggmärgen. De flesta har nog inte det. Ska man dessutom gå runt med kniv hela tiden är det av praktiska skäl viktigt att den inte är för stor. En liten kniv gör att man måste ta sig nära inpå sin motståndare och det är väl det sist man vill? Om man ändå hamnar i handgemäng med kniven i hand är risken ganska stor att man skär sig själv i tumultet som uppstår, eller att den andre får tag på kniven istället.

Kniv är sällan bra att hota med, särskilt inte med en mindre modell. Där gäller det att hålla kniven dold till dess läget är sådant att den ska användas. Då gäller det att sticka och skära snabbt, ett snitt i pannan ger rejält blodvite över ögonen och det är bara dårar som fortsätter slåss efter att blivit skurna så, är motståndaren en van slagskämpe så är risken stor att man är torsk. Med en stor kniv är situationen helt annorlunda och oddsen mkt bättre. Det är för övrigt sällan som erfarna slagskämpar ger sig på folk som sköter sitt och inte vill ha bråk, skötsamt folk, om de angrips, blir det av unga blattar och de är oftast rätt fega.
Citera
2015-02-26, 01:40
Medlem
Gitanoss avatar
Brukar dra fram ballen lägga in den i halsen på folk, bästa vapnet!!
Citera
2015-02-26, 01:44
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vilken typ av vapen brukar ni bära på er?
Vilka olika skäl har ni till detta?
1. Jag bär aldrig vapen. Tanken har aldrig ens slagit mig.
2. Skälen till att jag aldrig bär kniv eller annat vapen är enkla. För det första är jag förhållandevis bra på att försvara mig utan. För det andra minskar det risken avsevärt för att jag skulle ta livet av en annan människa och därmed förstöra för mig själv. Skulle det ändå ske så har jag gjort det obeväpnad och i självförsvar vilket innebär att jag förhoppningsvis slipper straff.
Citera
2015-02-26, 01:48
Bannlyst
Handen runt en fällkniv när jag rör mig i Malmös mindre trevliga delar nattetid (inte så ofta). I övrigt får nävarna snacka.

En rånare väntar sig inte att offret ska vara beväpnat så skulle något hända blir väl taktiken att låta honom/dem komma nära inpå och sedan krama/hugga i halsen, mellan revbenen eller mot skrev. Är det mer än en får man hoppas på att resten tänker sig för en extra gång efter det.

Nackdelen är ju, om man bär kniv och det inte är en riktig nödsituation utan säg ett par fulla sandnegrer under 180cm som vill tjafsa, att man kanske blir lockad att använda den istället för nävarna trots att situationen inte kräver den.

Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
i självförsvar vilket innebär att jag förhoppningsvis slipper straff.

Naivt att tro att staten skyddar offret (kolla på Kortedala eller parkeringsmordet i Landskrona). Vill du ha sympati och slippa straff ska du framstå som gärningsman.
Senast redigerad av wazzobazzo 2015-02-26 kl. 01:54.
Citera
2015-02-26, 01:49
Medlem
Morakniv med gummigrepp och CZ 75 från gamla Tjeckoslovakien, men den har jag sällan eftersom jag bor ganska tryggt. Sen är kniv ganska bra, för de flesta ryggar tillbaka, och att torska för knivbrott är en bagatell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in