2015-02-26, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Basejumping
Jag blir rätt förvånad och för att vara ärligt, lite förskräckt när jag skummar igenom tråden och ser hur många det är som faktiskt bär vapen regelbundet och har den mentaliteten utan att vara kriminella eller annat smutsigt pack.

Jag, å andra sidan, kanske fortfarande är relativt naiv och klamrar mig fast vid tron på hederliga medel. Lev som du lär, princip och moral före livhanken, samt de andra klyschorna. Jag bor/bodde ändå i en av de större städerna och rör mig mycket ute i det offentliga.

Frågan jag ställde mig själv under läsningens gång och nu till er; Om ni skulle hamna i en fair fight, ni hamnar i en dispyt med en annan person på krogen och enas om att fortsätta diskussionen utanför runt hörnet, hur många här (med handen på hjärtat) skulle dra den kniven, batongen eller pistolen om ni får några smällar eller den andra grabben är en bjässe?

Nu har jag inte vart på krogen sen juldagen 2005, men även då tror jag att dom som brukade "kniva" aldrig gjorde det i en "fair fight". Tror nog att det samma gäller nu. Kniv/vapen/Tazer det har man mot smutsiga araber och öststatare...
Senast redigerad av peheis666 2015-02-26 kl. 19:34.
Citera
2015-02-26, 19:34
Medlem
Herregud, om du ens haft en fundering på att bära vapen på stan är det dags att byta stad eller flytta ut till de mer glesbebodda områderna.

Har bott i två större städer men aldrig haft tanken på att gå runt med en jävla kniv i fickan. Har varit med om våldsamma stunder men ingenting som kan fixas med ord/nävar
Citera
2015-02-26, 19:37
Medlem
Citat:
Jag blir rätt förvånad och för att vara ärligt, lite förskräckt när jag skummar igenom tråden och ser hur många det är som faktiskt bär vapen regelbundet och har den mentaliteten utan att vara kriminella eller annat smutsigt pack.

Jag, å andra sidan, kanske fortfarande är relativt naiv och klamrar mig fast vid tron på hederliga medel. Lev som du lär, princip och moral före livhanken, samt de andra klyschorna. Jag bor/bodde ändå i en av de större städerna och rör mig mycket ute i det offentliga.

Frågan jag ställde mig själv under läsningens gång och nu till er; Om ni skulle hamna i en fair fight, ni hamnar i en dispyt med en annan person på krogen och enas om att fortsätta diskussionen utanför runt hörnet, hur många här (med handen på hjärtat) skulle dra den kniven, batongen eller pistolen om ni får några smällar eller den andra grabben är en bjässe?

Skulle aldrig nånsin bära vapen, men om jag mot förmodan hade gjort det, hade jag bara gjort det under rädsla av mitt eget liv eller någon näras liv.
Citera
2015-02-26, 19:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Varför är du förskräckt över de användarnas vanor?
Citat:
Jag, å andra sidan, kanske fortfarande är relativt naiv och klamrar mig fast vid tron på hederliga medel.
Våldsbrottslingar skiter i din tro på "hederliga medel" (tips: det finns inget sådant).
Citat:
Lev som du lär, princip och moral före livhanken, samt de andra klyschorna. Jag bor/bodde ändå i en av de större städerna och rör mig mycket ute i det offentliga.
Du skulle alltså hellre dö för dina principer än försvara dig själv mot en angripare?

Citat:
För det första så finns det inga "fair fights", du har kollat för mycket på TV. För det andra så är din fråga en halmgubbe; vapnet/vapnen är inte till för att misshandla andra efter små gräl, det/de är till för självförsvar mot en farlig angripare.
Citera
2015-02-26, 19:50
Medlem
Ojoj, vilket av alla mina vapen ska jag nämna här?

Tasern, mina shurikens, knogjärnet, teleskopbatongen, butterflykniven, min Magnum, min tidigare Glock...? Har alltid varit galet intresserad av sånt och genom åren lärt mig använda dem men... på stan?

Ingenting! Mer än min stolthet och övertygelse att jag är minst på samma nivå som den värsta "bad-ass-gangsta-wannabeen" som tror han är så cool bland sina kompisar. Jag vet inte om jag fått min "nonchalanta" stil från området jag är född och uppvuxen i eller om det beror på något annat. Jag har tränat thaiboxning i några år och boxning i några fler..

Notera att jag aldrig har hamnat i slagsmål i den bemärkelsen (mot större gäng), trots att jag mött gäng med killar (allt från 4-10 st) har jag inte vikt en endaste tum. Jag har aldrig valt en annan väg bara pga rädslan att dom ska hoppa på mig.. nej jag har alltid fortsatt oavsett. Visst har jag fått "tuffa blickar" mot mig, men jag har bara bemött dom med en blick tillbaka och ett enkelt "hälsande" med huvudet.. fatta hur förbryllade och ställda dom blir varje gång och liksom flyttar sig åt sidan medan jag går rakt igenom... Får nästan alltid en nick tillbaka (om det nu är nåt att vara glad över haha)

Visst, jag kanske har haft enorm tur vad vet jag men jag sätter mig iaf i respekt. Skulle dom sen vilja hoppa på mig och kanske t.o.m ha vapen så skulle jag ändå inte kunnat göra något åt det utan likt förbannat blivit lika misshandlad. Man mot man eller man mot säg 2-3 killar skulle jag kunna göra motstånd bra länge, därav inget behov av ett tillhygge.

Mer stolthet hör ni! Visa att ni finns.. VÅGA ta DIN plats i världen!

Jag är helfinne.. så egentligen borde jag väl bära kniv dagligen oavsett var jag är: på stan, i skolan, på jobbet, på gymmet, när jag solar på stranden osv

Over and out

~O~
Citera
2015-02-26, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av otholits
Ojoj, vilket av alla mina vapen ska jag nämna här?

Tasern, mina shurikens, knogjärnet, teleskopbatongen, butterflykniven, min Magnum, min tidigare Glock...? Har alltid varit galet intresserad av sånt och genom åren lärt mig använda dem men... på stan?

Ingenting! Mer än min stolthet och övertygelse att jag är minst på samma nivå som den värsta "bad-ass-gangsta-wannabeen" som tror han är så cool bland sina kompisar. Jag vet inte om jag fått min "nonchalanta" stil från området jag är född och uppvuxen i eller om det beror på något annat. Jag har tränat thaiboxning i några år och boxning i några fler..

Notera att jag aldrig har hamnat i slagsmål i den bemärkelsen (mot större gäng), trots att jag mött gäng med killar (allt från 4-10 st) har jag inte vikt en endaste tum. Jag har aldrig valt en annan väg bara pga rädslan att dom ska hoppa på mig.. nej jag har alltid fortsatt oavsett. Visst har jag fått "tuffa blickar" mot mig, men jag har bara bemött dom med en blick tillbaka och ett enkelt "hälsande" med huvudet.. fatta hur förbryllade och ställda dom blir varje gång och liksom flyttar sig åt sidan medan jag går rakt igenom... Får nästan alltid en nick tillbaka (om det nu är nåt att vara glad över haha)

Visst, jag kanske har haft enorm tur vad vet jag men jag sätter mig iaf i respekt. Skulle dom sen vilja hoppa på mig och kanske t.o.m ha vapen så skulle jag ändå inte kunnat göra något åt det utan likt förbannat blivit lika misshandlad. Man mot man eller man mot säg 2-3 killar skulle jag kunna göra motstånd bra länge, därav inget behov av ett tillhygge.

Mer stolthet hör ni! Visa att ni finns.. VÅGA ta DIN plats i världen!

Jag är helfinne.. så egentligen borde jag väl bära kniv dagligen oavsett var jag är: på stan, i skolan, på jobbet, på gymmet, när jag solar på stranden osv

Over and out

~O~

..solar finnar??
Citera
2015-02-26, 20:05
Medlem
Brukar ha en hammare på mig. Tror det är enklare att försvara sig med en hammare än att hugga mot någon med kniv om man inte slåss för livet, vilket jag tror händer väldigt sällan. Istället om någon säger -ey len få se mobilen så ner med handen i fickan och säg "-här" och slå personen med hammaren i huvudet istället, tror det slår ut en person mer än en hugg i bröstet som ska igenom jacka, kläder o.s.v.

En 10 ml spruta med stor grön nål kan vara ett smidigt vapen som alltid får plats, ganska avskräckande i alla fall skulle jag tro, fyll den med något roligt som typ aceton.

Helst hade man ju velat ha en liten pistol, men för risky och svårt att få tag på. Man blir förmodligen stoppad av polisen oftare än man verkligen behöver en pistol på riktigt.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-02-26 kl. 20:07.
Citera
2015-02-26, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Brukar ha en hammare på mig. Tror det är enklare att försvara sig med en hammare än att hugga mot någon med kniv om man inte slåss för livet, vilket jag tror händer väldigt sällan. Istället om någon säger -ey len få se mobilen så ner med handen i fickan och säg "-här" och slå personen med hammaren i huvudet istället, tror det slår ut en person mer än en hugg i bröstet som ska igenom jacka, kläder o.s.v.

En 10 ml spruta med stor grön nål kan vara ett smidigt vapen som alltid får plats, ganska avskräckande i alla fall skulle jag tro, fyll den med något roligt som typ aceton.

Kulhammare... HA-stylee, ja kanske, själv vill jag alltid ha minst 3 m distans mellan mig och andra människor (förutom på jobb och inom familj.)
Citera
2015-02-26, 20:09
Medlem
Basejumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför är du förskräckt över de användarnas vanor?

Trodde aldrig att mentaliteten var så bland uppenbarligen "vanliga" svenskar.

Citat:
Våldsbrottslingar skiter i din tro på "hederliga medel" (tips: det finns inget sådant).

Du skulle alltså hellre dö för dina principer än försvara dig själv mot en angripare?

Dom kanske skiter i den, men det gör inte jag. Att gå runt med vapen regelbundet är tattaraktigt och en nivå jag vägrar sjunka till. Jag kan medge att det är nödvändigt i vissa fall dock.
Jag kan försvara mig själv relativt väl ändå, jag har snabba nävar men framförallt snabba fötter.
Om tillhyggen finns tillgängligt i min närmaste omgivning använder jag dom naturligtvis om jag blir angripen av ett pack.

Citat:
För det första så finns det inga "fair fights", du har kollat för mycket på TV. För det andra så är din fråga en halmgubbe; vapnet/vapnen är inte till för att misshandla andra efter små gräl, det/de är till för självförsvar mot en farlig angripare.

Fast det finns det definitivt och jag har varit inblandad i ett flertal. Gäller att vara smart nog att välja sina dispyter.
Tyvärr är verkligheten att de människor som inte varit med på noterna angående en fair fight uteslutande är folk med MENA-etnicitet. Det är varken kontroversiellt eller rasism, det är verklighet.
Våldssituationer med sådana etniciteter så får man ta det säkra före det osäkra, antingen svälja stoltheten eller cheap-shot från sidan.
Alla svenskar eller folk med västerländskt ursprung har faktiskt kört med hederliga medel. Lite våld mot liggande har förekommit men aldrig vapen eller tillhyggen om det är jämna odds.

Jag kan tänka mig att det är väldigt lätt att ett sådant vapen lätt dyker upp ur fickan i en situation där man känner att man är i underläge eller är på väg att förlora.
Senast redigerad av Basejumping 2015-02-26 kl. 20:13.
Citera
2015-02-26, 20:12
Medlem
Basejumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg

Helst hade man ju velat ha en liten pistol, men för risky och svårt att få tag på. Man blir förmodligen stoppad av polisen oftare än man verkligen behöver en pistol på riktigt.

Och där dödade du precis någon med din hammare. Var det värt det? Ett antal år i fängelset.

Om man tror att man inte dödar någon eller spräcker skallen på någon med ett hammarslag så har man definitivt kollat för mycket TV eller spelat för mycket GTA.
Citera
2015-02-26, 20:14
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Trodde aldrig att mentaliteten var så bland uppenbarligen "vanliga" svenskar.
Nähe.

Citat:
Dom kanske skiter i den, men det gör inte jag. Att gå runt med vapen regelbundet är tattaraktigt och en nivå jag vägrar sjunka till. Jag kan medge att det är nödvändigt i vissa fall dock.
Jag kan försvara mig själv relativt väl ändå, jag har snabba nävar men framförallt snabba fötter.
Om tillhyggen finns tillgängligt i min närmaste omgivning använder jag dom naturligtvis om jag blir angripen av ett pack.
Det fetade är nog en mentalitet som är unik för svennar. Hur jävla bisarr är världen vi lever i om det verkligen finns personer med din mentalitet, "jag bör inte få bära de enda medlen som är rimliga för självförsvar, det gör bara tattare".

Citat:
Fast det finns det definitivt och jag har varit inblandad i ett flertal. Gäller att vara smart nog att välja sina dispyter.
Det är inte för sådana dispyter som jag förespråkar skjutvapen.

Citat:
Tyvärr är verkligheten att de människor som inte varit med på noterna angående en fair fight uteslutande folk med MENA-etnicitet. Det är varken kontroversiellt eller rasism, det är verklighet.
Våldssituationer med sådana etniciteter så får man ta det säkra före det osäkra, antingen svälja stoltheten eller cheap-shot från sidan.
Alla svenskar eller folk med västerländskt ursprung har faktiskt kört med hederliga medel. Lite våld mot liggande har förekommit men aldrig vapen eller tillhyggen om det är jämna odds.
Varför spär du på din halmgubbe? Du snackar om slagsmål och fejder, jag förespråkar skjutvapen för självförsvarssyfte.

Citat:
Jag kan tänka mig att det är väldigt lätt att ett sådant vapen lätt dyker upp ur fickan i en situation där man känner att man är i underläge eller är på väg att förlora.
Se ovan.
Citera
2015-02-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Kulhammare... HA-stylee, ja kanske, själv vill jag alltid ha minst 3 m distans mellan mig och andra människor (förutom på jobb och inom familj.)

Visste inte vad en kulhammare var men vid en googling visade det sig vara just en sådan som jag har. Bara tog vilken hammare som helst jag hade i lådan, tycker den är lätt och smidig, finns ju dock betydligt grövre hammare. Sen är det väl inget straff på hammare, vilket det är med kniv, vilket är onödigt att åka dit på. Hade nästan glömt att jag drog kniv en gång när en kille slog mot mig, tog dock bara 2-3 sek innan ett par väktare hoppade på mig, jag hade nog inte vågat hugga i vilket fall. Vapen är mest för att avskräcka, så tror jag de flesta tänker, det är inte många som är i stånd att hugga folk med kniv om det bara är ett tjafs på stan.

För det andra tycker jag risken att det ska hända en något allvarligt då man är ute sent är kraftigt överdriven, oftast är det de som har minst risk att bli utsatta för något som är de som är räddast. T.ex. tjejer, hur ofta händer det dom något? Killar blir misshandlade och rånade dagligen, utomhusvåldtäkter sker ett par gånger per år, med tanke på hur många kvinnor det finns så är risken i det närmaste obetydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in