Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-02-25, 20:02
Medlem
Bizmarcks avatar
Vilken typ av vapen brukar ni bära på er?
Vilka olika skäl har ni till detta?

Själv funderar jag på att börja bära någon form av vapen när jag rör mig utomhus efter mörkrets inbrott. Syftet med detta skulle vara att försvara mig/skrämma iväg potentiella angripare, då det har börjat ske en mängd personrån och oprovocerade överfall i stadsdelen där jag bor.
Citera
2015-02-25, 20:07
Medlem
patriot8s avatar
Olika, men alltid en kniv åtminstone.

Kniv är ju som bekant enkelt att få tag i, men att det är effektivare med skjutvapen råder det ju inget tvivel om. En vanlig liten kniv kommer man inte så långt med mot ett gäng, speciellt inte om även de bär kniv.
Senast redigerad av patriot8 2015-02-25 kl. 20:10.
Citera
2015-02-25, 20:20
Medlem
MentalIstids avatar
Visste ni att om du drar kniv mot någon så är det ungefär lika stor chans att ni själva blir knivskurna som att den som attackerar er blir det? Med andra ord en tveksam taktik.
Citera
2015-02-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalIstid
Visste ni att om du drar kniv mot någon så är det ungefär lika stor chans att ni själva blir knivskurna som att den som attackerar er blir det? Med andra ord en tveksam taktik.
Ett tveksamt inlägg, hur räknar man ut något dylikt? I call bull
Citera
2015-02-25, 20:42
Medlem
MajorUmeas avatar
Alltså, var bor ni egentligen?

Har aldrig någonsin övervägt att bära vapen på stan och bor och har bott runt om i Sveriges medelstora städer (Arvidsjaur undantaget).

Man hör om folk som beväpnar sig, som känner sig tvungna att hålla dörren låst när dom utför vård på sin vapen osv...

Ni måste ju flytta. Gå omkring och va rädd om dagarna/kvällarna kan ju inget hus eller lägenhet hur fint det än må va vara värt.
Citera
2015-02-25, 21:06
Medlem
shponglads avatar
Kan säga att jag nyss(1 timme) va med en händelse som får mig att överväga bära någon mindre pistol kvällstid i city.
Citera
2015-02-25, 21:25
Medlem
Beväpnar mig inte men skulle jag göra det skulle jag välja teleskopbatong.
Citera
2015-02-25, 21:28
Medlem
Secreto10s avatar
Jag har mina handflator, örfilar vederbörande i fråga som vill leka Antonio monatana, det giver en förnedrande effekt som Antonio i alla fall inte räknar med. Gäller bara att sikta rätt, viktigt att träffa örat riktigt hårt. De har alla fått stryck som liten av sina pappor, vilket river upp förträngda minnen som de traumatiserande ger sig av med sin hand över kinden.
Citera
2015-02-25, 21:29
Medlem
sprithitlers avatar
Bär inget vapen och kommer med dagens vapenlagar inte heller att bära vapen, är med dagens vapenlag helt enkelt hänvisad till höjd flyktberedskap och till att undvika vissa områden beroende på klockslag och veckodag. Med sunda lagar skulle jag definitivt bära pistol, i from förhoppning att aldrig någonsin få skäl att dra den i skarpt läge.
Citera
2015-02-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartold

Kniv känns som ett ganska dåligt vapen att ha med sig.

Förutsatt att man inte har några hundra timmars träning i att slåss med kniv i ryggmärgen. De flesta har nog inte det. Ska man dessutom gå runt med kniv hela tiden är det av praktiska skäl viktigt att den inte är för stor. En liten kniv gör att man måste ta sig nära inpå sin motståndare och det är väl det sist man vill? Om man ändå hamnar i handgemäng med kniven i hand är risken ganska stor att man skär sig själv i tumultet som uppstår, eller att den andre får tag på kniven istället.

Hamnar man i bråk är Prio1 att ta sig så långt ifrån hotet som möjligt. Att bokstavligt talat lägga benen (skosulorna) på ryggen så fort minsta lilla möjlighet ges är det som gäller. Bråkstakar i stadsmiljö är sällan sugna på snabba löpturer helt oplanerat. Att vifta med en liten kniv riskerar dessutom mest att reta upp bråkstakar snarare än avskräcka dessa.

Att över huvud taget gå runt beväpnad utan praktisk träning och framför allt en mentalt noga förbered plan för hur man tänkt sig agera i vissa situationer känns jävligt amatörmässigt.
Senast redigerad av Macke85 2015-02-25 kl. 21:51.
Citera
2015-02-25, 21:36
Medlem
MisterMozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Läst detta någonstans också faktiskt.
Citera
2015-02-25, 21:44
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Bär inget vapen och kommer med dagens vapenlagar inte heller att bära vapen, är med dagens vapenlag helt enkelt hänvisad till höjd flyktberedskap och till att undvika vissa områden beroende på klockslag och veckodag. Med sunda lagar skulle jag definitivt bära pistol, i from förhoppning att aldrig någonsin få skäl att dra den i skarpt läge.

Ja visst men kl 19.30 i T-centralen(ikväll) blev nästan påhoppad av 8-10 pers, som provocerade extremt, utan provokation från min sida, nykter proper och påväg hem som jag var ville inte hamna i direkt slagsmål.

Om jag inte kan göra det säkert vid den tidpunkten en Ons, då har det fan gått för långt. Inte en vakt eller polis i sikte.

Så jag var tvungen att svälja allt och välja en annan rutt än jag normalt skulle tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in