Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Exakt. Och om man köper det så ger det väl en ganska stark fingervisning om hur svårt det är att tala om objektiva svårighetsskillnader?
Förvisso, men jag väljer att precisera frågan lite mer för att se om svaret ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Om vi bortser från de gigantiska definitionsproblemen som uppstår kring hur man mäter så är min gissning är att de lär sig (i genomsnitt) lika fort om de har samma incitament.
Varför? För mig känns det så fullständigt kontraintuitivt att tro att en fattig polsk bonde från 1500-talet som teleporterades till 1500-talets Vietnam skulle klara sig bättre och anpassa sig snabbare språkmässigt än en vietnamesisk bonde från samma epok som teleporterades åt andra hållet.
Dock kommer vi ju aldrig att komma längre än så i tråden eftersom vi (som sagt) aldrig någonsin kommer att kunna enas om hur ett rättvisande experiment skulle se ut eller hur vi kan få veta resultatet då vi ju ändå aldrig kan genomföra det.
Om vi tar en jämförelse med en tysk och en amerikan och jämför vem som tycker den andres språk är svårast, varför är inte det en relevant jämförelse? Hur kan två språk alltid vara exakt lika svåra för den andre? Jag har väldigt svårt att acceptera det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Ditt sunda förnuft kanske säger det. Logik ser jag inte vad det har med saken att göra. Logik och sunt förnuft är två helt olika saker. Det sunda förnuftet har väldigt ofta fel.
Ett språk med mer avancerad grammatik kan vara lättare att lära sig för att det helt enkelt passar hjärnan bättre.
Tänk dig ett språk där vi har förenklat orden. De enda ljud som finns är "bu" och "bi". En mening på detta språk kan alltså vara "bububu bibibi bubibubibi bubububububibibibu bibibibibububu" och jag tvivlar på att detta skulle göra ett språk speciellt mycket enklare.
Jag läser till programmerare. Assemblerspråken har mycket färre ord och enklare grammatik än högnivåspråken. Ändå är de mycket svårare att förstå.
Nej men vi tänker oss att svenska har två former, en utan böjningar, och en med enormt många.
Verbet "vara" i enkelsvenska böjs följande i presens:
Jag vara
Du vara
Han vara
Vi vara
Ni vara
De vara
I komplexsvenska böjs det dock:
Jag äm
Du äst
Han är
Vi (två) ämon
Ni (två) äron
De (två) äror
Vi ärom
Ni ären
De äro
Verben böjs efter person, och numerus. Nio presensformer. Lägg därtill fyra tempus som vardera har lika många former, två konjunktiva former, tre diateser och imperativer. Det blir väldigt många olika former per verb, som i enkelsvenska motsvaras av endast en form. En enda. Det blir inte bättre av att komplexsvenska har subjektstvång och strikt ordföljd.
I substantiven böjs komplexsvenska efter tre numerus (singular/dual/plural), medan enkelsvenska bara har singular.
"Bil" är den enda böjningsformen av "bil" i enkelsvenska, medan det i komplexsvenska heter "bil" i singular, "bilon" i dual, "bilar" i plural". Därtill kommer fyra kasusformer och bestäm/obestämd form av samtliga former. Totalt 24 former per substantiv. Räknar vi in hur många adjektivformer det blir, så blir det ytterligare gånger tre, då det finns tre genus i komplexsvenska. 72 former av varje adjektiv, medan enkelsvenska endast har ett (1).
Kan man verkligen se båda språken som lika enkla?