2015-02-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliese
...
Börjar även fundera på om det är prostatan som är det faktiska problemet hos mig...

Däremot har jag inte haft ont i prostatan utan mest i höger bitestikel, höger sädesledare (har ej ont där nuförtiden, endast vid blueballs) samt strålningar i höger ben, exempelvis från rövbenet ner till knät. Dock kan jag inte känna smärtan vid bitestikeln med fingarna, värken försvinner när jag tar på området för att sedan komma tillbaka, väldigt skumt.

Som någon annan skrev kan det vara problem i något område som skapar smärta i ett annat område. Problemområdet kan vara prostatan, kan ej utesluta det då jag inte blivit rättvist undersökt känner jag.

Citat:
Ursprungligen postat av geographicalnorway
...
En annan sak jag märkt är att när jag pissar mycket, alltså inte ofta utan större mängder så kan jag känna som att nåt spänner i magen. Spänner jag då magmusklerna gör det ont, sjukt med tanke på att varken blåsan eller prostatan sitter där
...
Sen kan jag också få smärta eller obehag i prostatan när jag tömt blåsan och trycker ut det sista, eller om jag fiser i slutet av urinering typ som att jag tömt för mycket eller hur man nu ska förklara det, jävligt märkligt!
...

Några fakta som kanske kan hjälpa er på vägen:
1. Du får inte ont i låret pga problem lokaliserade i prostatan. Prostatan kan inte stråla ut smärta i benet. Har du ont i låret så beror det antingen på problem lokaliserade i låret eller på triggerpunkter lokaliserade i MUSKLER i eller runt omkring låret. Man skulle alternativt kunna tänka sig att en nerv som förser låret har hamnat i kläm, men nerverna till låret passerar inte genom prostatan eller i dess omedelbara närhet.
Muskeln Adduktor Magnus refererar smärta både till lår och underlivet. Adduktor Magnus fäster för övrigt i sittbenet (rövbenet).

2. Man läser ofta "...jag får ont i prostatan...". Du kan omöjligt veta att smärta som upplevs i mellangården härstammar från prostatan. Smärtor i bäckenområdet är mycket svårlokaliserade beroende på hur nerverna fungerar just där. Dom flesta bäckenbottenmusklerna, magmusklerna och adduktor magnus kan t.ex. generera smärta som känns precis i det område prostatan sitter. Om du vill försäkra dig om att smärtan kommer ifrån själva prostatan så måste du palpera prostatan via rektum och se ifall du känner igen smärtan.

3. Magmusklerna är en typisk källa till smärtor i penis, pung och rektum.

4. Smärta eller brännande känsla i penisspetsen efter urinering är standardsymptom på triggerpunkter i främre Levator Ani.

5. Inflammation/infektion i prostata gör inte att du kan utesluta triggerpunkter som orsak till smärtorna, tvärtom så orsakar ofta smärta och/eller inflamation i ett område just triggerpunkter. Däremot så är det naturligtvis logiskt att behandla eventuell inflammation/infektion först om detta är den ursprungliga orsaken.
Citera
2015-02-19, 18:07
Medlem
Glieses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
1. Du får inte ont i låret pga problem lokaliserade i prostatan. Prostatan kan inte stråla ut smärta i benet. Har du ont i låret så beror det antingen på problem lokaliserade i låret eller på triggerpunkter lokaliserade i MUSKLER i eller runt omkring låret. Man skulle alternativt kunna tänka sig att en nerv som förser låret har hamnat i kläm, men nerverna till låret passerar inte genom prostatan eller i dess omedelbara närhet.
Muskeln Adduktor Magnus refererar smärta både till lår och underlivet. Adduktor Magnus fäster för övrigt i sittbenet (rövbenet).

2. Man läser ofta "...jag får ont i prostatan...". Du kan omöjligt veta att smärta som upplevs i mellangården härstammar från prostatan. Smärtor i bäckenområdet är mycket svårlokaliserade beroende på hur nerverna fungerar just där. Dom flesta bäckenbottenmusklerna, magmusklerna och adduktor magnus kan t.ex. generera smärta som känns precis i det område prostatan sitter. Om du vill försäkra dig om att smärtan kommer ifrån själva prostatan så måste du palpera prostatan via rektum och se ifall du känner igen smärtan.

4. Smärta eller brännande känsla i penisspetsen efter urinering är standardsymptom på triggerpunkter i främre Levator Ani.

5. Inflammation/infektion i prostata gör inte att du kan utesluta triggerpunkter som orsak till smärtorna, tvärtom så orsakar ofta smärta och/eller inflamation i ett område just triggerpunkter. Däremot så är det naturligtvis logiskt att behandla eventuell inflammation/infektion först om detta är den ursprungliga orsaken.

1. Har inte ont i låret men det förekommer strålningar eller känningar i höger lår i samband med att jag har värk vid testikeln. Nu när jag inte runkat på en vecka har jag varken värk i testikel eller strålningar ut med låret.
Citera
2015-02-21, 17:38
Medlem
Citat:

Just din punkt 3 stämmer bra in på mig. Jag har/haft smärtor i penis, pung och rektum. Smärta i rektum har jag fortfarande kvar även ibland en brännande känsla i penisspetsen. Provade idag att hitta punkter på magen som smärtar lite extra och döm om min förvåning när jag hittar en punkt som ömmar rejält när jag sätter fingret på den. Den sitter strax om vänster från min navel. Vet inte om jag gjorde rätt men jag började massera området ganska så hårt och ska fortsätta med det i morgon också. Finns det en punkt så finns det säkert fler!
Citera
2015-02-22, 08:44
Medlem
geographicalnorways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliese
Intressant att du har liknande symptom. När din erektion är väldigt hård, brukar det kännas obehagligt och kanske en lite brännande känsla vid din "drabbade" testikel? För mig är det så, typ om jag runkar "för mycket" så försöker kulan slita sig loss känns det som, värst känns det precis innan utlösning då det spänns extra mycket i området.

Har du testat cernitol? Något växtbaserat receptfritt läkemedel man kan köpa på apoteket som ska vara bra för prostatan tydligen. Läste på http://home.swipnet.se/isop/drabbade.htm#funderingar texten "Min make fick kronisk prostatit då han gjorde värnplikten. Han har använt Cernitol i flera år och har inga besvär så länge han använder detta naturpreparat. Så fort han slutar blossar sjukdomen upp på nytt."

Det roliga här är att jag fick mina besvär från värnplikten och därför ska jag ge cernitol en chans, även om jag inte har problem med att kissa etc. Eftersom läkemedlet är baserat på växter och inte ska ge allt för allvarliga biverkningar så tänker jag testa det, från och med ikväll.

Hmm en så länge så verkar inte just symptomen med kulorna ge mig problem mer en att det ser skumt ut. Däremot som jag skrivit innan så får jag smärta vid penisroten när jag har errektion....jävligt drygt! Blivit bättre på senare men tror det snarare är pga mindre sex och onani tyvärr.

För mig så har också strålen vid urinering blivit svagare samt att efter utlösning/urinering känns det som att det fastnar lite i urinröret som vägrar komma ut. Innan jag fick prostatit så kom de sista dropparna alltid ut om jag exempelvis satte mig ner eller efter att sperman blivit lösare några min efter utlösning.

Nu stannar den där verkar det som....detta gör att när jag sätter mig så smärtar det i urinröret. Sen känns det också som att jag kan dricka hur många liter som helst per dag utan att samma mängd kommer ut. Att pissa innan tog ca 15 sek med stråle lika stark som en trädgårdsslang, nu får jag stå dubbla tiden för strålen är svagare....äcklig sjukdom detta!

Kanske värt att prova naturläkemedlet, vad var det till för egentligen? Kan ju inte skada att testa....
Citera
2015-02-22, 10:43
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Blivit diagonstiserad med prostatit ganska nyligen och undrar om fler känner till samma problem. Jag kissar oftare nu en innan och med mindre vätska per omgång. Dock dricker jag mycker mera vatten en tiidgare....

Sen undrar jag om ni andra också blir bajsnödiga på morgonen direkt när ni vaknat. Och kan detta vara pga att prostatan trycker på tarmarna så det blir trängningar? Då snackar jag inte efter morgonkaffet utan direkt när ögonen hunnit vänja sig vid mörkret.

Sista frågan, jag får relativt ofta ont i urinröret efter jag kissat, känns som att det är lite urin kvar. Alltså att det stannar i urinröret, så när jag sätter mig ner eller liknande så gör det ont pga att det är kvar vätska som skapar tryck men som inte vill komma ut, jävligt jobbigt. Känns som att detta uppstod efter cystoskopin jag gjorde....

En förstorad prostata är vanligt och den trycker ihop urinröret som ger svagare stråle, men behöver inte ha med cancer att göra.
Hur gammal är du.

Mattider/Mage/Tarmtömning har med varandra att göra. De flesta äter middag vid 17 tiden och behöver gå på muggen vid 07-08 nästa morgon.
Citera
2015-02-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
En förstorad prostata är vanligt och den trycker ihop urinröret som ger svagare stråle, men behöver inte ha med cancer att göra.
Hur gammal är du.

Mattider/Mage/Tarmtömning har med varandra att göra. De flesta äter middag vid 17 tiden och behöver gå på muggen vid 07-08 nästa morgon.

Nej det tror jag inte att det är, snarare då godartad prostataförstoring då jag endast är 31 år

Jag äter snarare runt 20.00 och behöver gå på toa runt 05.30....
Citera
2015-02-22, 11:10
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Nej det tror jag inte att det är, snarare då godartad prostataförstoring då jag endast är 31 år

Jag äter snarare runt 20.00 och behöver gå på toa runt 05.30....
Prostatan och tarmen har ingenting med varandra att göra.
Citera
2015-02-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Prostatan och tarmen har ingenting med varandra att göra.

Okej tänkte på en sak dock. Många här har käkat cipro mot prostatiten. Blev eran mage helt kaos av det? Min mage känner jag inte ens igen efter en två veckors kur. Detta va för nästan två månader sedan och håller fortfarande i sig. Avföringen luktar ammoniak ibland och magen beter sig allmänt konstigt! Gjort CT på lever osv som jag vet kan ge sånna symptom vid fel men såg bra ut. Ska detta hålla i sig för alltid? Nån som haft samma problem efter cipro?
Citera
2015-02-24, 01:29
Medlem
Citat:
Okej tänkte på en sak dock. Många här har käkat cipro mot prostatiten. Blev eran mage helt kaos av det? Min mage känner jag inte ens igen efter en två veckors kur. Detta va för nästan två månader sedan och håller fortfarande i sig. Avföringen luktar ammoniak ibland och magen beter sig allmänt konstigt! Gjort CT på lever osv som jag vet kan ge sånna symptom vid fel men såg bra ut. Ska detta hålla i sig för alltid? Nån som haft samma problem efter cipro?

mag besvären kan sitta i länge efter en kur med Cipro.. Kinoloner är så bredverkande så dom slår alltid ut tarmfloran.. Viktigt att äta probiotika långtid efter..
Citera
2015-02-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
mag besvären kan sitta i länge efter en kur med Cipro.. Kinoloner är så bredverkande så dom slår alltid ut tarmfloran.. Viktigt att äta probiotika långtid efter..

Tack för svar. Är detta att hiva i sig proviva blåbärssoppa eller få probiotika utskrivet av läkare?
Citera
2015-02-24, 08:47
Avslutad
Citat:
Tack för svar. Är detta att hiva i sig proviva blåbärssoppa eller få probiotika utskrivet av läkare?

Probiotika finns i hälsokostaffären och inte någonting som läkare brukar skriva ut vad jag vet.
Citera
2015-02-24, 11:09
Medlem
STAROs avatar
Citat:
Ja,
F-Act - Enkhuizen/Holland
Milltown Physiotherapy - Dublin/Irland

Jag har själv varit på F-Act tidigare och skall till Milltown Physiotherapy om en vecka.

Kan recensera och jämföra dem här efter besöket.

Hur gick det med besöket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in