Citat:
...
Börjar även fundera på om det är prostatan som är det faktiska problemet hos mig...
Däremot har jag inte haft ont i prostatan utan mest i höger bitestikel, höger sädesledare (har ej ont där nuförtiden, endast vid blueballs) samt strålningar i höger ben, exempelvis från rövbenet ner till knät. Dock kan jag inte känna smärtan vid bitestikeln med fingarna, värken försvinner när jag tar på området för att sedan komma tillbaka, väldigt skumt.
Som någon annan skrev kan det vara problem i något område som skapar smärta i ett annat område. Problemområdet kan vara prostatan, kan ej utesluta det då jag inte blivit rättvist undersökt känner jag.
Börjar även fundera på om det är prostatan som är det faktiska problemet hos mig...
Däremot har jag inte haft ont i prostatan utan mest i höger bitestikel, höger sädesledare (har ej ont där nuförtiden, endast vid blueballs) samt strålningar i höger ben, exempelvis från rövbenet ner till knät. Dock kan jag inte känna smärtan vid bitestikeln med fingarna, värken försvinner när jag tar på området för att sedan komma tillbaka, väldigt skumt.
Som någon annan skrev kan det vara problem i något område som skapar smärta i ett annat område. Problemområdet kan vara prostatan, kan ej utesluta det då jag inte blivit rättvist undersökt känner jag.
Citat:
...
En annan sak jag märkt är att när jag pissar mycket, alltså inte ofta utan större mängder så kan jag känna som att nåt spänner i magen. Spänner jag då magmusklerna gör det ont, sjukt med tanke på att varken blåsan eller prostatan sitter där
...
Sen kan jag också få smärta eller obehag i prostatan när jag tömt blåsan och trycker ut det sista, eller om jag fiser i slutet av urinering typ som att jag tömt för mycket eller hur man nu ska förklara det, jävligt märkligt!
...
En annan sak jag märkt är att när jag pissar mycket, alltså inte ofta utan större mängder så kan jag känna som att nåt spänner i magen. Spänner jag då magmusklerna gör det ont, sjukt med tanke på att varken blåsan eller prostatan sitter där
...
Sen kan jag också få smärta eller obehag i prostatan när jag tömt blåsan och trycker ut det sista, eller om jag fiser i slutet av urinering typ som att jag tömt för mycket eller hur man nu ska förklara det, jävligt märkligt!
...
Några fakta som kanske kan hjälpa er på vägen:
1. Du får inte ont i låret pga problem lokaliserade i prostatan. Prostatan kan inte stråla ut smärta i benet. Har du ont i låret så beror det antingen på problem lokaliserade i låret eller på triggerpunkter lokaliserade i MUSKLER i eller runt omkring låret. Man skulle alternativt kunna tänka sig att en nerv som förser låret har hamnat i kläm, men nerverna till låret passerar inte genom prostatan eller i dess omedelbara närhet.
Muskeln Adduktor Magnus refererar smärta både till lår och underlivet. Adduktor Magnus fäster för övrigt i sittbenet (rövbenet).
2. Man läser ofta "...jag får ont i prostatan...". Du kan omöjligt veta att smärta som upplevs i mellangården härstammar från prostatan. Smärtor i bäckenområdet är mycket svårlokaliserade beroende på hur nerverna fungerar just där. Dom flesta bäckenbottenmusklerna, magmusklerna och adduktor magnus kan t.ex. generera smärta som känns precis i det område prostatan sitter. Om du vill försäkra dig om att smärtan kommer ifrån själva prostatan så måste du palpera prostatan via rektum och se ifall du känner igen smärtan.
3. Magmusklerna är en typisk källa till smärtor i penis, pung och rektum.
4. Smärta eller brännande känsla i penisspetsen efter urinering är standardsymptom på triggerpunkter i främre Levator Ani.
5. Inflammation/infektion i prostata gör inte att du kan utesluta triggerpunkter som orsak till smärtorna, tvärtom så orsakar ofta smärta och/eller inflamation i ett område just triggerpunkter. Däremot så är det naturligtvis logiskt att behandla eventuell inflammation/infektion först om detta är den ursprungliga orsaken.