Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Jag tror inte du är betald. Men jag tror du skriver utifrån en agenda. Inga ytterligare kommentarer.
Inser skillnad mellan fn-styrkor. Fair enough. Men nu verkar vapen börja dras tillbaka. Då ser jag gärna så många EU-medborgare som möjligt i den vita zonen. Känns som att terrorbombning och blixtoffensiver blir svårare då...
Men du undviker fortfarande att förklara hur EU/USA kunde ha en verklig påverkan på maidan. En åsiktskolumn från Storbritanniens mest vänstervridna journalist (för de stora tabloiderna, Galloway ej räknad) ger ingen klarhet i det heller. Allt det där är bara lösryckta detaljer och grava generaliseringar.
Låt mig upprepa... Den 30 november var euromaidan en borttynande proteströrelse. Yanukovych försökte slå sönder dess spillror med våld. Det väckte Avsky i hela Ukraina och euromaidan ändrades till maidan och Yanukovych skulle bort. Plöstlig var det över en halv miljon människor som protesterade. Numera redo för våld. Det blev Yanukovych fall.
McCain och kakutdelningar i all ära, men inget av det kunde påverka det kritiska skeendet före. Yanukovych faux pas skapande hans fall, ingenting annat.
Ja, jag är för autonomi. Separatisterna och ryssarna kan bygga sin egen nation. Men inte om separatister/ryssar konstant ökar sitt territorium med ett "förhandla-ljug-bryt ditt ord-ta mer terriotorium-förhandla igen"-modus operandi.
Till att börja med är det en god idé om du läser vad jag skriver. Jag har aldrig påstått att USA och EU skapade hela Maidanrörelsen eller att det inte fanns ett genuint missnöje hos stora delar av befolkningen. Jag skrev att USA och EU stödde proteströrelsen och den påföljande statskuppen. Och det gjorde de, det sade de till och med öppet.
EU, och framförallt USA, har länge knutit kontakter med, och pumpat in mycket stora summor pengar i, olika politiska och opinionsbildande organisationer i Ukraina. Dessa västorienterade nätverk spelade en betydande roll i att organisera protesterna och i den påföljande regeringsbildningen. Den nuvarande premiärministern Yatsenyuks stiftelse Arseniy Yatsenyuk Foundation, vars slogan är "Open Ukraine for yourself and for the world", har exempelvis amerikanska utrikesdepartementet och Nato bland sina sponsorer:
http://openukraine.org/en/about/partners
Ett annat exempel: Parlamentsledamoten Oleg Tsarov uppgav redan i november 2013 att USA, genom sin ambassad i Kiev, anordnade utbildningar i hur man använder sociala media och internet för att påverka opinionen och organisera protester:
https://www.youtube.com/watch?v=5gbVOr6n8Ww
USA och EU är helt enkelt Rysslands och separatisternas fiender. Därför vore det direkt olämpligt med en fredsbevarande styrka från EU. Sådan trupp bör komma från neutrala länder.