2015-02-23, 21:13
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
tänk om det är så här att ateister har fel uppfattning om Gud ?

Vad är det för uppfattning du tror ateister har isåfall, om de har fel uppfattning.
Citera
2015-02-23, 21:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
därför att Gud är livet.

Hurså?

Tråden är inte ett klotterplank för teistisk mantramässande, "bevis" efterfrågas.
Citera
2015-02-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om du refererar till agnosticismen har du tydligen inte nån aning hur denna är funtad ... när den är aktivt formulerat.

men erkänn att jag har rätt ? Det går inte att bevisa eller motbevisa.

Citat:
men många har en gnutta tro, även om de är ateister och ständigt förnekar Gud.
för man kan aldrig vara helt säker...
Citera
2015-02-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Vad fick dig att tro på Gud? Vad var det som övertygade dig? Om du nu säger att du alltid har varit troende så berätta varför. Jag själv har svårt att tro på Gud utan bevis.

budskapet...

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja om du tycker det så ok! Men du är ju inte Gud över hela världen. Så det du tycker biter inte så mycket på mig i alla fall.
Jag varken vill bevisa eller motbevisa Gud. Inte alls i mitt intresse. Jag tror endast på Gud.
Inte på dig.
Citera
2015-02-23, 21:18
Medlem
Citat:
Vad är det för uppfattning du tror ateister har isåfall, om de har fel uppfattning.

rädsla.
Citera
2015-02-23, 21:18
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
men erkänn att jag har rätt ? Det går inte att bevisa eller motbevisa.

Varför ska man då hitta på något att tro på utan bevis, att man har en gnutta tro på Gud kan vara samma sak som att ha en gnutta tro på tomten eller rosa unicorns. Det är ju samma att tro på något som inte man ser, som har hittats på.
Citera
2015-02-23, 21:21
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
rädsla.

och brist på kunskap. många tror på att jorden är mindre än 10000 år gammal när de inte vet eller tror hellre på sin bok än att tro på sann fakta att jorden är miljarder år gammal.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vad fick dig att tro på Gud? Vad var det som övertygade dig? Om du nu säger att du alltid har varit troende så berätta varför. Jag själv har svårt att tro på Gud utan bevis.
Jag har nog alltid trott på Gud sedan jag hörde om det från början. Ingen i min familj var troende. Vi var nio personer. Men jag var den ende som trodde på Gud.
Jag har pendlat och varit ateist, agnostiker och helt neutral.
Jag har alltid varit intresserad av människor, livet, naturen, vetenskap, universum så det har blivit så att jag har fördjupat mig i allt. Tänkt på vad som står i Bibeln. Kastat den i golvet ibland men kommit tillbaka dit igen.
Nu har jag landat i tron och är där med tillit.
Mer kan jag inte beskriva det.
Citera
Medlem
Citat:
Varför ska man då hitta på något att tro på utan bevis, att man har en gnutta tro på Gud kan vara samma sak som att ha en gnutta tro på tomten eller rosa unicorns. Det är ju samma att tro på något som inte man ser, som har hittats på.

ja, eller kärlek, kan du inte heller se.
Citera
2015-02-23, 21:23
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Jag har nog alltid trott på Gud sedan jag hörde om det från början. Ingen i min familj var troende. Vi var nio personer. Men jag var den ende som trodde på Gud.
Jag har pendlat och varit ateist, agnostiker och helt neutral.
Jag har alltid varit intresserad av människor, livet, naturen, vetenskap, universum så det har blivit så att jag har fördjupat mig i allt. Tänkt på vad som står i Bibeln. Kastat den i golvet ibland men kommit tillbaka dit igen.
Nu har jag landat i tron och är där med tillit.
Mer kan jag inte beskriva det.

Tror du allt som står i bibeln om jag får fråga?
Citera
2015-02-23, 21:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det går att dela upp huvudkategorierna inom teism och ateism i subkategorier, som t.ex. pådyvlande teism. Och pådyvlande teister är överlag "dummare" än det mänskliga genomsnittet.

Men det varken bevisar eller motbevisar 'gud'.

Citat:
Ja om du tycker det så ok! Men du är ju inte Gud över hela världen.

Och du menar, att det korrekte perspektiv att titta efter 'guds'-bevis är ad hoc-premissen att h*n redan finns ... så du sen kan cirkelargumentera därifrån. Det är pådyvlande kristendom i sin mest grundläggande nonsens-form.

Citat:
Så det du tycker biter inte så mycket på mig i alla fall.

Vad som "biter" på din narcissistiska tros-pådyvlande intresserar mig inte.

Citat:
Jag varken vill bevisa eller motbevisa Gud. Inte alls i mitt intresse. Jag tror endast på Gud.
Inte på dig.

Visst. Du användar bara varje chans du har för att predika ... oavsett om det har ämnes-relevans eller inte.
Citera
2015-02-23, 21:24
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
ja, eller kärlek, kan du inte heller se.

Man kan känna kärlek, den kan beskrivas, därför bevisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in