• 1
  • 2
2015-02-22, 16:58
Medlem
Hejsan, Suttit och letat efter en ny speldator i prisklassen runt 10 000:- Mitt problem är ju att jag inte kan ett smack om vad som är bra/dåligt etc. Skulle därför behöva lite hjälp med att bedöma om denna är värd priset och om man kan konfigurera lite och kanske göra den lite bättre. Kan tänka mig att gå upp till 10 000:- som sagt, kanske några hundralappar mer.

https://www.komplett.se/komplett-win...983#!tab:extra

Tacksam för all hjälp jag kan få
Citera
2015-02-22, 17:30
Medlem
Kleops avatar
Dags att göra en sak jävligt klart. KÖP INTE FÄRDIGBYGGDA DATORER! Om du gör det får du betala överpris.

För det första behöver du inte en i7:a för att spela. Den är endast nödvändig om du ska göra mer avancerade saker, typ 3D-design och videoredigering. Skaffa en i5:a istället. För de 1000 kr du sparar där kan du byta upp dig från en 960 till en 970.

Kolla på pcpartpicker.com, de har guider som visar vilka delar man ska välja och motiveringar varför.

Här är ett exempel som kostar ca. 10 000.
Senast redigerad av Kleop 2015-02-22 kl. 17:33.
Citera
2015-02-22, 17:32
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jgtm
Hejsan, Suttit och letat efter en ny speldator i prisklassen runt 10 000:- Mitt problem är ju att jag inte kan ett smack om vad som är bra/dåligt etc. Skulle därför behöva lite hjälp med att bedöma om denna är värd priset och om man kan konfigurera lite och kanske göra den lite bättre. Kan tänka mig att gå upp till 10 000:- som sagt, kanske några hundralappar mer.

https://www.komplett.se/komplett-win...983#!tab:extra

Tacksam för all hjälp jag kan få

Jag skulle nog bytt ut SSHD disken mot en riktig SSD (120 eller 240GB) där du har operativsystemet/spel/program och sen välja en vanlig mekanisk HDD som lagringsdisk, t.ex 1 TB.

Om du vill överklocka processorn i framtiden så välj en med ett K på slutet, t.ex i5 4690K.
Då måste du även lägga till en bättre kylare.

Grafikkortet är bra men inte mer, har ett likadant fast från Gigabyte. Är klart nöjd, det klarar de flesta spelen i högsta inställningar på 1080p. Riktar sig mot medelgamern. Tips där är att kanske välja ett från de lite större tillverkarna, t.ex Asus gör väldigt bra kort som är tysta.
Citera
2015-02-23, 18:04
Medlem
Tack så mycket för svaren. Har lyssnat på er båda och byggt ihop något som jag tror skulle funka!?

http://i.imgur.com/zGO5cj6.png

Där ligger ingen Vanlig mekanisk Hårddisk men jag har en i min nuvarande burk som jag skulle kunna ta eller vad sägs som denna? http://www.inet.se/produkt/4303589/1...int-f3-hd103sj
Lite för gammal? Lika bra att köpa en ny eller duger den?
Senast redigerad av Jgtm 2015-02-23 kl. 18:06.
Citera
2015-02-23, 18:46
Ska du köpa färdigbyggt så ska du köpa från webhallen. Dem har bra komponenter i sina paket och de har inte tagit mycket betalt för att sätta ihop dem.

Tipset om i5 kontra i5 som någon sa tidigare är ett smart tips för att kunna lägga den extra slanten på grafikkort istället.
Citera
2015-02-23, 18:51
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Dags att göra en sak jävligt klart. KÖP INTE FÄRDIGBYGGDA DATORER! Om du gör det får du betala överpris.

För det första behöver du inte en i7:a för att spela. Den är endast nödvändig om du ska göra mer avancerade saker, typ 3D-design och videoredigering. Skaffa en i5:a istället. För de 1000 kr du sparar där kan du byta upp dig från en 960 till en 970.

Kolla på pcpartpicker.com, de har guider som visar vilka delar man ska välja och motiveringar varför.

Här är ett exempel som kostar ca. 10 000.

Du säger åt TS att INTE köpa en färdigbyggd dator för att han får betala överpris, och sedan länkar du något som kostar 1000 mer? Visst är den kanske mer prisvärd, den du länkade, men du kan väl åtminstone vara schysst och länka något som ligger på samma pris som TS länkade? Eller tom billigare?
Citera
2015-02-23, 19:07
Medlem
Bytte ut Nätagget mot ett 700W btw, Osäkert om ett med 500W orkar dra grafikkortet right?

http://i.imgur.com/VOTKUST.png

Kommer den funka bra tror ni? Något som kan förbättras?
Citera
2015-02-23, 19:18
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Du säger åt TS att INTE köpa en färdigbyggd dator för att han får betala överpris, och sedan länkar du något som kostar 1000 mer? Visst är den kanske mer prisvärd, den du länkade, men du kan väl åtminstone vara schysst och länka något som ligger på samma pris som TS länkade? Eller tom billigare?
Men vänta lite. Sa inte TS att han letade efter en dator runt 10 000? Jo, det gjorde han faktiskt! Tur att den jag länkade kostade nästan exakt det.

Citat:
Bytte ut Nätagget mot ett 700W btw, Osäkert om ett med 500W orkar dra grafikkortet right?

Den där kommer att köra alla spel i 1080p galant, men utan en extra hårddisk så kommer minnet att tas upp ganska fort. Särskilt om du planerar att installera över 10 spel.
Citera
2015-02-23, 19:18
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:

700w räcker för 2 om inte 3 970s då deras tdp ligger på typ 145w eller vad det nu var

Edit: okej, 3 är att ta i, men 500w räcker lätt för ett 970
Citera
2015-02-23, 19:39
Medlem
Citat:
Den där kommer att köra alla spel i 1080p galant, men utan en extra hårddisk så kommer minnet att tas upp ganska fort. Särskilt om du planerar att installera över 10 spel.

Kolla mitt tidigare inlägg Har en 1TB Mekanisk redan. Men vet inte om den duger att slänga in också då den är gammal?
Citera
2015-02-23, 19:42
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Kolla mitt tidigare inlägg Har en 1TB Mekanisk redan. Men vet inte om den duger att slänga in också då den är gammal?
Då är det bara att köra! Du kommer ju inte ha operativsystemet på den så datorn kommer fortfarande att upplevas som mycket snabb, så länge du sparar de program du använder mest på SSD'n.
Citera
2015-02-23, 20:44
Medlem
Citat:

Har du ens testat handla hos komplett.se? Deras färdigbyggda datorer är inte som andras eftersom alla komponenterna är kända och gå att köpa individuellt på deras hemsida. Det finns inga okända komponenter i kompletts färdigbyggda datorer som det gör på datorer från Siba, elgiganten m.m. Du kan lätt kontrollera att du få bästa pris genom att sätta ihop egen dator på komplett med exakt samma komponenter som den färdiga datorn och kolla på slutpriset! Om komplett ta överpris på sin "färdigbyggda" dator så måste det synas i priset på komponenterna. Det är bara att jämföra priser på varje komponent med andra affärer! Deras färdigbyggda datorer ska ses som ett förslag. Du har full frihet att byta ut alla enskilda komponenter på datorn så att det bli som om du själv sätter ihop egen dator och hela tiden ser du priset på alla komponenterna och hur de summeras till slutpriset.

Jag har gjort såna undersökningar när jag köpte mina senaste 2 datorer och kommit fram till att komplett inte tagit överpris på sina färdigbyggda datorer. Min tredje dator kommer jag antagligen att köpa hos komplett!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in