2015-02-23, 12:39
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Om de ger sig på Mariupol hoppas jag Ukraina har minst 15 000 man i staden. Debaltseve var det snack om 8000 man men verkar snarare ha varit runt 3000 man som var där.
Förhoppningsvis har UAF lärt sig någonting och retirerar ur Mariupol i god tid och i god ordning. Det vore tragiskt om soldaterna åter en gång blev sittande i en gryta i väntan på förstärkning som aldrig kommer.
2015-02-23, 12:57
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Förhoppningsvis har UAF lärt sig någonting och retirerar ur Mariupol i god tid och i god ordning. Det vore tragiskt om soldaterna åter en gång blev sittande i en gryta i väntan på förstärkning som aldrig kommer.

Om UA har 10.000 man i Mariupol då kommer inte ryssen in, däremot kommer vi få se ett totalt sönderbombat sektor M men mängder med civila offer, det finns ingen anledning för UA att lämna fri lejd till M och sedan resten av vägen till Krim bara för att Putin vill ha landväg in där.
Putin ska ut ur UA och han ska ta med sig sina byrackor med sig.

Senaste siffrorna jag hörde va att ryssen hade 15-17.000 man i Ukraina.
2015-02-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Om UA har 10.000 man i Mariupol då kommer inte ryssen in, däremot kommer vi få se ett totalt sönderbombat sektor M men mängder med civila offer, det finns ingen anledning för UA att lämna fri lejd till M och sedan resten av vägen till Krim bara för att Putin vill ha landväg in där.
Putin ska ut ur UA och han ska ta med sig sina byrackor med sig.

Senaste siffrorna jag hörde va att ryssen hade 15-17.000 man i Ukraina.

Som någon skrev, den ryska krigsmakten har nu skickat in så mycket resurser och material i konflikten att det är svårt att dölja det. Dessutom har man använt cirka 35% av den totala mängden aktiva förband.

Man räknar med att cirka 50.000 soldater av de 250.000 som är i tjänst på papperet är tillgänliga i verkligheten. Ryssland har 148 fartyg men endast 42 av dessa är i brukbart skick. Likadant med flyget, hundratals plan med endast ett fåtal är flygdugliga i strid.

Med tanke på att Putin skickat in hundratals stridsvagnar sedan sommaren och fortfarande skickar fler så måste det ju gå åt fruktansvärt många i striderna. Frågan är hur länge reserverna räcker. Jag vet att Ryssland har tusentals stridsvagnar stående på kyrkogårdar men jag tror inte det är dessa som vi ser i Ukraina, än skall tilläggas.

Hursomhelst så är kostnaden hög och efter ett samtal med familjen igår så kom även beskedet att i vissa statliga sektorer så har personal fått sin lön minskad med 70%.

När kvinnan frågade hur hon skulle överleva på en lön som inte finns så svarade chefen bara;

"Om du älskar ditt land så gör du det".

Kan utav förklarliga skäl inte ge någon källa eftersom detta bara är personliga berättelser innifrån Ryssland.

2015-02-23, 13:40
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Som någon skrev, den ryska krigsmakten har nu skickat in så mycket resurser och material i konflikten att det är svårt att dölja det. Dessutom har man använt cirka 35% av den totala mängden aktiva förband.

Man räknar med att cirka 50.000 soldater av de 250.000 som är i tjänst på papperet är tillgänliga i verkligheten. Ryssland har 148 fartyg men endast 42 av dessa är i brukbart skick. Likadant med flyget, hundratals plan med endast ett fåtal är flygdugliga i strid.

Med tanke på att Putin skickat in hundratals stridsvagnar sedan sommaren och fortfarande skickar fler så måste det ju gå åt fruktansvärt många i striderna. Frågan är hur länge reserverna räcker. Jag vet att Ryssland har tusentals stridsvagnar stående på kyrkogårdar men jag tror inte det är dessa som vi ser i Ukraina, än skall tilläggas.

Hursomhelst så är kostnaden hög och efter ett samtal med familjen igår så kom även beskedet att i vissa statliga sektorer så har personal fått sin lön minskad med 70%.

När kvinnan frågade hur hon skulle överleva på en lön som inte finns så svarade chefen bara;

Kan utav förklarliga skäl inte ge någon källa eftersom detta bara är personliga berättelser innifrån Ryssland.

Wow det där suger så in i helvete, ändå så sitter Putin på 200 miljarder undanstoppat på nåt konto läste jag igår.

Hittade just detta, ryss-separatisterna verkar inte trivas, har sett video tidigare då rysk militär läxar upp en separatist, men detta har jag än inte sett.
Första videon, Givi den lille grisen spöar en av sina egna, anledning vet jag ej, va nåt om en fylla?
Den andre vet jag ingenting om direkt.
http://www.liveleak.com/view?i=c42_1424688891

Jaha andra videon va "Commander beating soldier because he deserved. Commander think soldier deserter from battle. Commander saying strong words (silents) and call him 'shit from Moscow"

Jag kan ju tänka mig att man inte ger tillbaka på överordnad, men den där sista hade jag sänkt, grävt ner och hållt käft sen.

Enligt kommentarerna hade ena varit full och skjutit mortar, vet ej om liken på flaken hade med det att göra, den andre hade flytt fältet som va under beskjutning?
Senast redigerad av QuattroCarl 2015-02-23 kl. 13:48.
2015-02-23, 13:43
Moderator
Unitys avatar
Senaste numret av Café ska vara bra läsning.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/riktig-journalistik-fran-cafe-vid.html
2015-02-23, 15:05
Medlem
Citat:

70%? Då går det fort utför med moder Ryssland och hennes rättssystem. I vilket annat land i Europa skulle staten kunna agera så
egenmäktigt mot befolkningen utan påföljder. Att bli bestulen på sin inkomst av staten kan ju inte främja känsla av enighet hos gemene ryss precis. Är facken förbjudna i Ryssland eller är dom bara en förlängd arm av makten som på kommunisttiden?
2015-02-23, 15:10
Medlem
Citat:

Du skulle ju utan problem kunna berätta vilken sektor det rör sig om och i vilken Stad/Oblast.
2015-02-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
70%? Då går det fort utför med moder Ryssland och hennes rättssystem. I vilket annat land i Europa skulle staten kunna agera så
egenmäktigt mot befolkningen utan påföljder. Att bli bestulen på sin inkomst av staten kan ju inte främja känsla av enighet hos gemene ryss precis. Är facken förbjudna i Ryssland eller är dom bara en förlängd arm av makten som på kommunisttiden?

Det finns vissa fack (men inte för alla) men de saknar helt mening. Man gör som man blir tillsagd så enkelt är det och har alltid varit. Korruptionen är hög och oftast har facket någon koppling till arbetsgivaren varpå man hamnar i ett moment 22 och det är bättre att hålla käften.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Du skulle ju utan problem kunna berätta vilken sektor det rör sig om och i vilken Stad/Oblast.

Jag vågar inte skriva vilken stad eller oblast det rör sig om då folk i Sverige såväl som Ryssland lätt kan känna igen det om man pusslar ihop olika inlägg jag gjort här på FB. Det är såhär det ser ut idag, ingen vill uppge namn eller någon information som kan leda till reprimander från staten.

Det jag kan skriva är att det rör sig om Volgaområdets federala distrikt.

2015-02-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Senaste numret av Café ska vara bra läsning.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/riktig-journalistik-fran-cafe-vid.html

Den förmodat psykiskt sjuke foliehatten, charlatanen, plagiatören, kiosklitteraturförfattaren och russofoben Lars Wilderäng lovprisar alltså ett reportage om Azov i den glassiga skräptidningen Café.

Nu har Café anslutit sig till den övriga svenska mainstreammedia som har gjort mer eller mindre illa dold reklam för de käcka svenska gossarna som krigar mot den läskige ryssen i Ukraina.

Detta handlar om förtäckt reklam, sannolikt beställd och planterad av ljusskygga aktörer, med förhoppningen om att locka fler svenskar att ansluta sig till USA:s och de judiska oligarkernas styrkor.
2015-02-23, 15:42
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAmalek
Den förmodat psykiskt sjuke foliehatten, charlatanen, plagiatören, kiosklitteraturförfattaren och russofoben Lars Wilderäng lovprisar alltså ett reportage om Azov i den glassiga skräptidningen Café.

Nu har Café anslutit sig till den övriga svenska mainstreammedia som har gjort mer eller mindre illa dold reklam för de käcka svenska gossarna som krigar mot den läskige ryssen i Ukraina.

Detta handlar om förtäckt reklam, sannolikt beställd och planterad av ljusskygga aktörer, med förhoppningen om att locka fler svenskar att ansluta sig till USA:s och de judiska oligarkernas styrkor.
Undrar om folk tänker till när de ser alla mysreportage med den nazistiska terrorgruppen Azov i svensk media? Här kan en person så oförarglig som Marcus Birro sparkas för att han skriver utanför åsiktskorridoren, sedan skickar samma tidningsägare ner team till Ukraina för att göra hyllningsreportage till våldsamma nazistiska låg-iq-huliganer som levt hela sina vuxna liv som öppna nazister. Finns det nån som tänker till och funderar på vad detta kan bero på? Att det finns en judisk agenda som gärna använder grupper som normalt sett är antisemitiska (nazister, islamister) till deras fördel när det finns ett högre mål (bekämpa Ryssland, bekämpa Syrien och Iran)? Förmodligen inte. De flesta tänker nog att "nazister är ju dumt, men de här verkar ju vara riktigt trevliga gossar, tänk om alla nazister kunde åka ner och våldta kvinnor och mörda civilbefolkningen i Mariupol istället för att bedriva fredliga folkbildningsinsatser i Sverige". Precis som det är tänkt att de ska reagera alltså.
2015-02-23, 16:03
Medlem
Bra artikel av Armed Research om dådet den 22 februari.
Citat:
Within just a few hours the Ukraine SBU (federal security service) had reported that they had arrested 4 suspects in connection with the attack and who were reportedly planning to another attack using a RPG-18.⁴ The timing here though is very significant. The reports of these arrests came at exactly 15:22 Kyiv time (GMT+2) and while it was still light out in the city of Kharkiv.
http://armedresearch.wix.com/armedresearch#!Kharkiv-Bombing-Raises-Questions-on-Ukrainian-SBUs-Credibility/c193z/54ea4f9d0cf2d691d220dae1
2015-02-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Undrar om folk tänker till när de ser alla mysreportage med den nazistiska terrorgruppen Azov i svensk media? Här kan en person så oförarglig som Marcus Birro sparkas för att han skriver utanför åsiktskorridoren, sedan skickar samma tidningsägare ner team till Ukraina för att göra hyllningsreportage till våldsamma nazistiska låg-iq-huliganer som levt hela sina vuxna liv som öppna nazister. Finns det nån som tänker till och funderar på vad detta kan bero på? Att det finns en judisk agenda som gärna använder grupper som normalt sett är antisemitiska (nazister, islamister) till deras fördel när det finns ett högre mål (bekämpa Ryssland, bekämpa Syrien och Iran)? Förmodligen inte. De flesta tänker nog att "nazister är ju dumt, men de här verkar ju vara riktigt trevliga gossar, tänk om alla nazister kunde åka ner och våldta kvinnor och mörda civilbefolkningen i Mariupol istället för att bedriva fredliga folkbildningsinsatser i Sverige". Precis som det är tänkt att de ska reagera alltså.
Att fördömma nazismen geno atg angripa det judiska folket är lika klokt som att släcka en brasa med tändvätska. Alla skakar på huvude åt tokgheterna. Att avstå från judedravet och nazistuttalanden i Ukrainatråden borde ju vara lätt. Varför inte kommentera verkligheten och den ryska invasionen av Ukraina som ju tråden handlar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in