2015-02-22, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hade varit trevligt, tror man skulle lyckas städa undan Mora rätt enkelt.

Vill inte ha Västerås eller Rögle (givetvis inte KHK eller MIF heller).

Fast det blir ju det lag som placerar sig som 3:a i slutspelsserien som möten 11:an i SHL. Troligt är väl att det blir:

- Förloraren HA-finalen - Vinnaren slutspelsserien (Karlskrona, Malmö och Västerås)

- Modo - Tvåan i slutspelsserien (Rögle eller Karlskoga)

- Leksand - Trean i slutspelsserien ( Rögle/Karlskoga eller möjligen Björklöven/Mora)

Det är inte så höga odds att det blir Leksand - Mora, men chansen finns.

Jag tror att Modo kommer att få det tungt mot sin motståndare medan Leksand vinner rätt komfortabelt oavsett motstånd (kan inte tänka mig att det blir någon av Karlskrona, Malmö eller Västerås som de ställs mot) och Mora vore kul.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-02-22 kl. 20:06.
Citera
2015-02-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att Modo kommer att få det tungt mot sin motståndare medan Leksand vinner rätt komfortabelt oavsett motstånd (kan inte tänka mig att det blir någon av Karlskrona, Malmö eller Västerås som de ställs mot) och Mora vore kul.

Instämmer
Citera
2015-02-23, 05:53
Medlem
Kongruensbojds avatar
Det har blivit fler historielösa lag i ES/SHL med åren. Ingen förutom de närmast sörjande bryr sig ett skit om LHC, Växjö, Örebro eller t o m HV71. Det är deprimerande att tänka på hur slutspelet kan komma att te sig, med säkert ett av dessa lagen som går hela vägen till final.

Ett ljus i mörkret är SAIK i SHL och KHK i HA. SAIK har hittat ett verkligt framgångsrecept som skiljer sig från övriga lag i serien; man förlorar hela laget i princip men står ändå starkast i SHL. KHK har med Miro Zalars (för ishockeyn nya) träningsmetoder slipat fram ett hårt jävla lag som mycket väl kan storma upp i högsta ligan. Dessa två lag är de progressiva krafterna i svensk hockey just nu, kanske jämte lag som Frölunda med en god ungdomsakademi (å andra sidan är FHC mitt lag, så kalla mig gärna jävig).

Klassiska lag tappar efter hand sin glans om de bara harvar runt i nedre delen av tabellen. Både Modo och Leksand är lag jag gillar och helst vill se i SHL, men åker de ur för att istället ersättas av gamla goda VIK eller ett hett Björklöven så kan jag acceptera faktum.
Senast redigerad av Kongruensbojd 2015-02-23 kl. 06:07. Anledning: harvar
Citera
2015-02-23, 06:35
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det har blivit fler historielösa lag i ES/SHL med åren. Ingen förutom de närmast sörjande bryr sig ett skit om LHC, Växjö, Örebro eller t o m HV71. Det är deprimerande att tänka på hur slutspelet kan komma att te sig, med säkert ett av dessa lagen som går hela vägen till final.

Ett ljus i mörkret är SAIK i SHL och KHK i HA. SAIK har hittat ett verkligt framgångsrecept som skiljer sig från övriga lag i serien; man förlorar hela laget i princip men står ändå starkast i SHL. KHK har med Miro Zalars (för ishockeyn nya) träningsmetoder slipat fram ett hårt jävla lag som mycket väl kan storma upp i högsta ligan. Dessa två lag är de progressiva krafterna i svensk hockey just nu, kanske jämte lag som Frölunda med en god ungdomsakademi (å andra sidan är FHC mitt lag, så kalla mig gärna jävig).

Klassiska lag tappar efter hand sin glans om de bara harvar runt i nedre delen av tabellen. Både Modo och Leksand är lag jag gillar och helst vill se i SHL, men åker de ur för att istället ersättas av gamla goda VIK eller ett hett Björklöven så kan jag acceptera faktum.

Du får gärna utveckla på vilket sätt historielös och KHKs framfart korrelerar?

Du pratar om att ingen bryr sig om andra lag längre, det bottnar alltså i att lagen är historielösa?
Senast redigerad av Emba 2015-02-23 kl. 06:43.
Citera
2015-02-23, 07:40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Du får gärna utveckla på vilket sätt historielös och KHKs framfart korrelerar?

Du pratar om att ingen bryr sig om andra lag längre, det bottnar alltså i att lagen är historielösa?

KHK saknar historia, men har hittat en nisch. Gör man något utöver "köpa köpa köpa skaffa namnkunnig coach" så är man mera värd än annat valfritt kommundopat plastlag. Men du har väl en poäng där.

LHC, ÖHK, Växjö kan gå som tåget med det underlag som finns. Jag tror dock vanlige Svensson hellre ser ett klassiskt lag i slutspelet på TV4. Man må hata DIF eller FBK eller Frölunda, men de engagerar åtminstone.
Citera
2015-02-23, 08:25
Medlem
Ferross avatar
Citat:
KHK saknar historia, men har hittat en nisch. Gör man något utöver "köpa köpa köpa skaffa namnkunnig coach" så är man mera värd än annat valfritt kommundopat plastlag. Men du har väl en poäng där.

LHC, ÖHK, Växjö kan gå som tåget med det underlag som finns. Jag tror dock vanlige Svensson hellre ser ett klassiskt lag i slutspelet på TV4. Man må hata DIF eller FBK eller Frölunda, men de engagerar åtminstone.

Engagerar verkligen FBK? De var väl intressanta för 10 år sedan, nu känns det som ett av de mest ointressanta lagen i SHL, skulle personligen säga att det är ett av de lag jag minst av allt skulle välja att titta på mo det fanns alternativ, tillsammans med Linköping, Växjö och Örebro, som inte framkallar några som helst känslor för min del.

FBK är väl lite som Skellefteå, folk var intresserade för att det var en stormakt i svensk hockey, när de inte är bra så är ingen förutom det egna laget intresserade, om det inte finns någon lokalkonkurrent förstås.

Djurgården och Frölunda engagerar säkert de stora massorna på ett annat sätt, men det beror nog mer på varifrån de kommer mer än något annat.
Senast redigerad av Ferros 2015-02-23 kl. 08:30.
Citera
2015-02-23, 08:28
Avslutad
Skall mycket till om Leksand fixar detta tyvärr.

Skellefteå, Hv och Frölunda hemma, 3 lag som kommer slåss om guldet. Tar vi poäng mot 2 av lagen är jag nöjd, Djurgården borta kan bli 3 poäng, Linköping borta räknar jag inte alls med poäng, hade varit skönt med en trea i Lördags men nu känns det otroligt jobbigt att fixa detta, Brynäs lär knappast torska mer än 1 match av de som är kvar då de har betydligt lättare spelschema kvar.
Citera
2015-02-23, 09:22
Medlem
Illusioners avatar
Citat:

Jag vill sålla in Frölunda Indians till din lista om lag ingen bryr sig om.
Citera
2015-02-23, 11:25
Medlem
3TTONs avatar
Citat:

Jag tror nog att folk bara noterar det SAIK har gjort, applåderar och går vidare. Att sätta SAIK i samma kategori som DIF, FBK och LIF (m.fl) tror jag inte många gör.
Sedan är det 2015. Pengarna styr. Väldigt få spelare väljer bort högre lön för att spela i "sitt" lag. Vill laget vara framgångsrikt så gäller det att ha pengar. Och det kommer bara gå mer åt det hållet i framtiden, så du får nog ta och försöka acceptera detta.
Citera
2015-02-23, 11:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Engagerar verkligen FBK? De var väl intressanta för 10 år sedan, nu känns det som ett av de mest ointressanta lagen i SHL, skulle personligen säga att det är ett av de lag jag minst av allt skulle välja att titta på mo det fanns alternativ, tillsammans med Linköping, Växjö och Örebro, som inte framkallar några som helst känslor för min del.

FBK är väl lite som Skellefteå, folk var intresserade för att det var en stormakt i svensk hockey, när de inte är bra så är ingen förutom det egna laget intresserade, om det inte finns någon lokalkonkurrent förstås.

Djurgården och Frölunda engagerar säkert de stora massorna på ett annat sätt, men det beror nog mer på varifrån de kommer mer än något annat.
Dom engagerar ju en del i alla fall det måste man väl erkänna. Färjestad är väl hatmotståndare -för i alla fall fansen- för en rad föreningar DIF, Luleå (tycker jag), Frölunda och kanske HV71. Det beror på att det genom åren spelat så många karaktärer som väcker känslor, att dom vinner även när dom inte förtjänar det påverkar säkert också. Djurgården däremot engagerar allt färre känns det som vilket är synd.
Citera
2015-02-23, 11:55
Medlem
simonahs avatar
Känner på mig att Modo inte kommer klara av bäst av 7 mot ett allsvenskt lag, borde bli HA bänkats säsong. Någon som vet var man kan kolla på dessa matcher i kvalet?
Citera
2015-02-23, 11:55
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Engagerar verkligen FBK?

Frölundas indianer vill alltid slå dem. Ofta (alltid?) är det huvudmatchen på C More.

Citat:
Ursprungligen postat av 3TTON
Jag tror nog att folk bara noterar det SAIK har gjort, applåderar och går vidare. Att sätta SAIK i samma kategori som DIF, FBK och LIF (m.fl) tror jag inte många gör.
Sedan är det 2015. Pengarna styr. Väldigt få spelare väljer bort högre lön för att spela i "sitt" lag. Vill laget vara framgångsrikt så gäller det att ha pengar. Och det kommer bara gå mer åt det hållet i framtiden, så du får nog ta och försöka acceptera detta.

SAIK har ju ett gammalt SM-guld som gör dem lite av ett mellanting där.

Acceptera och acceptera... Man följer ju fortfarande med stort intresse, men det händer redan att man väljer en HA-match framför SHL ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in