2015-02-22, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Apostlarnas undervisning.

Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus. Låt er inte berövas segern av dem som hänger sig åt självförnekelse och ängladyrkan och som fördjupar sig i sina syner. De blåser upp sig med sina fåfänga människotankar och håller sig inte till honom som är huvudet och som försörjer hela kroppen och binder ihop den med leder och senor, så att den växer som Gud vill. Om ni med Kristus har dött bort från de kosmiska makterna, varför beter ni er då som om ni levde i världen och underkastar er påbud som: Låt bli! Smaka inte! Rör inte! Det gäller ju saker som skall förbrukas och upplösas och är bara människors bud och läror, låt vara att det kallas vishet eftersom det ser ut som fromhetsövningar, självförnekelse och späkningar, förakt för kroppens behov. Kol 2:16-23

Det är just därför man inte är tvungen att iakta fasta, utan var och en gör som de tycker, vilket du kan se här i tråden.
Citera
2015-02-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är just därför man inte är tvungen att iakta fasta, utan var och en gör som de tycker, vilket du kan se här i tråden.
Så fastar du egentligen inte för Gud, utan för din ewgen skull.
Citera
2015-02-22, 19:13
Medlem
pollenpers avatar
Vad sjutton är lent?
Det fick jaginte lära mig i småskolan så förmodligen är det något modernt påhitt
Citera
2015-02-22, 20:57
Medlem
Citat:
Så fastar du egentligen inte för Gud, utan för din ewgen skull.

man gifter sig för sin egen skull och för sin frus skull

poäng?
Citera
2015-02-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
man gifter sig för sin egen skull och för sin frus skull

poäng?
Poäng? Att du är självisk som förbjuder polygami.
Citera
2015-02-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad sjutton är lent?
Det fick jaginte lära mig i småskolan så förmodligen är det något modernt påhitt

Det är perioden på 40 dagar innan påskhelgen. Likt Jesus som gick ut i öknen i 40 dagar för att besegra frestaren så gör katoliker och ortodoxa samma sak.
Citera
2015-02-23, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
besegra frestaren så gör katoliker och ortodoxa samma sak.
Men...det gör de väl ändå inte? Besgra frestaren? De ger efter för köttets lustar!
Citera
2015-02-23, 01:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nu har lent börjat och olika människor fastar på olika sätt. Hur fastar ni? Jag försöker dra ner på kaffe, onödig datortid och kött. Vad gör ni för att komma närmare Gud?

Jag kan inte komma ännu närmare Gud, det är en omöjlighet.
Citera
2015-02-23, 03:36
Medlem
Citat:
Nu har lent börjat och olika människor fastar på olika sätt. Hur fastar ni? Jag försöker dra ner på kaffe, onödig datortid och kött. Vad gör ni för att komma närmare Gud?

Jag har fullt upp med att få tag på kaffe, mat och en fungerande dator.
Citera
2015-02-23, 15:03
Medlem
Citat:
Men...det gör de väl ändå inte? Besgra frestaren? De ger efter för köttets lustar!

Det var Jesus som gjorde det under sina 40 dagar i öknen. Det försöker katoliker/ortodoxa efterlikna.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag kan inte komma ännu närmare Gud, det är en omöjlighet.

Okej, det är underbart att du känner så!

Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Jag har fullt upp med att få tag på kaffe, mat och en fungerande dator.

Tja, du fastar kanske inte på samma sätt som jag gör.
Citera
2015-02-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObblegObble
Det var Jesus som gjorde det under sina 40 dagar i öknen. Det försöker katoliker/ortodoxa efterlikna.
Eftersom Jesus själv har prövats och lidit kan han hjälpa de som prövas. Men varför skulle man utsätta sig för en sån prövning? Minns vad Jesus sa när Satan frestade honom:

Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov. Matt 4:7

Du ska inte utmana Gud, så att fasta i 40 dagar är inte att rekommendera eftersom det troligen inte är bra för hälsan.
Citera
2015-02-23, 17:36
Medlem
Citat:
Eftersom Jesus själv har prövats och lidit kan han hjälpa de som prövas. Men varför skulle man utsätta sig för en sån prövning? Minns vad Jesus sa när Satan frestade honom:

Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov. Matt 4:7

Du ska inte utmana Gud, så att fasta i 40 dagar är inte att rekommendera eftersom det troligen inte är bra för hälsan.

Du sätter inte Gud på prov, utan du ger upp saker som gör att du går från Guds väg. Vet du ens vad kristen fasta är för något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in