2015-02-22, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oklart om detta hör hit eller inte. Men jag har ju tidigare tagit upp just läsarkommentarerna & hur den hårda PK-censuren gör att folk helt enkelt blir sura när dom märker hur även sansade inlägg tas bort enbart för att man uttrycker sig utanför åsiktskorridoren.

Själv hade jag ju gjort många försök att kommentera på HD, men uppenbarligen fanns jag på en "svart lista" för även mina mest oskyldiga kommentarer om idrott & liknande togs bort.
Men efter att Sydsvenskan köpte HD så verkar detta ha förändrats, jag ser hur allt fler välskrivna & icke-hatiska kommentarer får stå kvar även om dom är hårt kritiska till diverse PK-företeelser. Något som hade varit helt otänkbart tidigare.

En artikel om något idiotiskt "hen"-initiativ fick massivt med hård kritik, bara som ett exempel bland många.

Så man undrar ju vad som hänt. Har man fattat att det är dåligt för upplagesiffrorna att skrämma bort läsare eller har man helt enkelt inte tillräckligt med personal kvar för att sköta censuren?
På tal om läsarkommentarer är de faktiskt tillåtna i Anders Lindbergs senaste dynga i Aftonlögnen. Artikeln i sig består av den vanliga förnumstiga smörjan, men kommentarerna är intressanta.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20345813.ab

Lindberg får skithink efter skithink öst över sig, och det är inte utan att man undrar över varför kommentarsfältet är öppet, och över Aftonlögnens tankar om dissonansen mellan en ledarskribent och läsarna.

Som en parentes var en av de ytterst få som stöttade Lindberg en lika kolerisk som korkad Maria Mörk. Kan det möjligen vara den Anna-Maria Forssell Mörk från Vänsterpartiet Bollnäs som propagerade för en mångfaldsdemonstration efter en mångfaldsgruppvåldtäkt?
Citera
2015-02-22, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
SVT och SR är ju inte lika beroende av att ha läsare och tittare som Aftonbladet eftersom de har en garanterad pengaström från staten. Jag tror att de flesta anställda på SVT och SR (tyvärr) sitter hyfsat säkert på sina positioner.

Ja, det gör de. Det som är positivt med att de förlorar monopolet är att människor reagerar när det de hör på SVT inte stämmer överens med det folk hört från andra håll. Därav måste de närma sig verkligheten om de vill ha tittare kvar.
Citera
2015-02-22, 07:41
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
SVT och SR är ju inte lika beroende av att ha läsare och tittare som Aftonbladet eftersom de har en garanterad pengaström från staten. Jag tror att de flesta anställda på SVT och SR (tyvärr) sitter hyfsat säkert på sina positioner.
Inte alls 100% säkert eftersom de privata mediebolagen flyttar fram sina positioner angående att få ta del i licenspengarna. Vi kommer nog att få höra betalda lobbyister skriva och prata om det här att licenspengarna borde fördelas till "alla" TV aktörer.

Blir intressant att se hur de kommer att lägga upp retoriken.
Citera
2015-02-22, 09:27
Medlem
Man har ju försökt med varumätkesbyggande med SR i reklam på Lunarstorm olika festivaler med mera. Dagens ungdom är helt enkelt för internetskadade för radio. Och dom som växte upp utan bredn habredbandhaft datorspel så dom är lika otåliga dom. Sedan hjälper det inte att svensk underhållning suger överhuvudtaget.

Vad gäller SVT har man ju redan avskaffat sig själva beroende på hur man ser på det. Deras egenproduktioner riktar in sig till kvinnor 45+ med olika former av kulturprogram så dom har ju övergett sitt Public Service uppdrag.
Citera
2015-02-22, 21:09
Medlem
Fizzlors avatar
Direkt från självaste SVT:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-befinner-sig-i-mediebubbla

Citat:
Alltfler väljer bort traditionella medier. Det gäller särskilt unga som i många fall söker sig bort från den breda allmänna nyhetsförmedlingen. Nu kommer varningar att den här utvecklingen i längden kan vara en fara för demokratin.

Att folk tar del av information från någon annan än de etablerade mediedrakarna ses såklart som "en fara för demokratin". Jag skulle snarare påstå att de själva är en fara för demokratin och folk börjar söka information och nyheter på andra håll av just den anledningen.

Citat:
Ett exempel han lyfter fram är fallet med den nioårige pojke som greps av väktare i Malmö, vilket startade en debatt om överdrivet våld mot barn. Men på ”Caroline Svenssons” Facebook-sida var tongångarna helt annorlunda.

”Den kriminella pojken borde kastas ut, ungen förtjänade säkert stryk”, var några av kommentarerna. Enligt Ehsan Fadakar kan sådana kommentarer få 120 ”gilla” av vuxna människor som använder sina egna namn på Facebook.

Herregud! Folk får uttrycka sina åsikter! Och andra håller med?!
Att ungen hade levt rövare, spottats, sparkats och gjort IS-tecknet talar man förstås inte om. Varför är er bransch döende nu igen? Varför söker sig allt fler information på andra platser?

Citat:
Sociala medier sorterar inläggen så att det som du gillar också kommer högst upp i flödet. Du föreslås bli ”vän” med personer som gillar samma inlägg som du.

Det gäller såväl höger- som vänsterextrema, liksom feminister och miljöaktivister. Ja, i stort sett alla kan bli ”skyddade” från åsikter som skiljer sig från de egna.

Titta på valfritt debattprogram på SVT så ser man tydligt att även de sorterar friskt själva.

Citat:
I flödet skapar och förstärker man sin världsbild, var och en i sin mediala bubbla. Ehsan Fadakar går så långt som att kalla det för hjärntvätt.

– Här blir det verkligen polarisering. Inte bara ”jag tycker inte om din åsikt” utan ”jag vet inte ens om vad du har för åsikt”.

Hjärntvätt ja...
Kan ju passa på att länka detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=RCcTOMoLOIs
Best of SVT:s valvaka inför EU-valet 2014

Citat:
Andra undviker inte nyheter utan hämtar dem från alternativa källor som Flashback och Reddit. Mycket vanligt är också att få sina nyheter genom länkar som kompisar delar på sociala medier.
...
– Det finns tydliga tendenser som visar att det här inte är ett skifte som håller på att vända tillbaka. Det kommer att accelerera.

Tack gode gud för det!

Citat:
Även Ehsan Fadakar är orolig för demokratin och ser utbildning som en lösning.
– Det krävs verkligen utbildning, både bland yngre och äldre. Folk måste förstå hur sociala medier fungerar, hur vi tror att vi får nyheter från en massa olika källor men att det egentligen bara är en väldigt liten del eftersom det bekräftar vår världsbild.
– Annars blir det otroligt problematiskt för demokratin, säger Ehsan Fadakar.

Ja när medborgarna tycker fel eller inte gör som man vill så ska de utbildas. Egna åsikter? Egna val? Inte om Gammelmedia får välja, det är ju problematiskt för demokratin!

Ironiskt nog så hittade jag denna artikel via just Reddit. Utan dem eller Flashback hade jag aldrig ens läst majoriteten av sörjan som produceras av Drakarna idag, så man kan ju fråga sig hur smart det är av Aftonbladet att jävlas med sin största länkmaskin Flashback (även om folk bara går in för att skratta åt eländet).
Citera
2015-02-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Direkt från självaste SVT:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/alltfler-befinner-sig-i-mediebubbla

Aftonbladet varnar för mediebubblan?
"Så ful du är", sa torsken till guldfisken.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Det gäller såväl höger- som vänsterextrema, liksom feminister och miljöaktivister. Ja, i stort sett alla kan bli ”skyddade” från åsikter som skiljer sig från de egna.

Det stämmer säkert om man har samma åsikter som Ehsan och hans media-elit-kompisar i den lilla media-Södermalms-bubblan. Vi andra matas med kulturelitens åsikter vare sig vi vill eller inte, genom TV, tidningar, film, teater och radio. Även den som själv totalvägrar blir matad indirekt genom vänner och bekanta.

Därför är det så fantastiskt ironiskt att Ehsan ska klaga över att andra lever i en mediabubbla. Det där var aldrig något problem så länge kultureliten hade totalt mediamonopol. Nu när det börjar naggas lite försiktigt i kanten, ja då blir man plötsligt väldigt orolig över att informationsflödet ska bli ensidigt vinklat.

Bara att vara åskådare till detta förnedrande spektakel är pinsamt. Undrar hur Ehsan själv känner sig innerst inne. Han måste väl förstå att det numera förekommer öppen kritik mot deras enformiga kväkande? Ifrågasättande samtal. Granskande diskussioner. Borde han inte anpassa sin retorik åtminstone litegrann till den nya verkligheten? Att ta bort de allra fånigaste "sten-i-glashus"-argumenten vore klädsamt. Till och med nödvändigt, numera.

EDIT: Och hörni. En sak till. Det är komiskt att alla som uttalar sig i er artikel är en änglakör av medhållare. Särskilt med tanke på ämnet för artikeln. Aftonbladets Ehsan, SVTs Sharon, mediaprofessorn som blivit utvald att kommentera skeendet...alla är rörande överens. Det gör era texter ganska platta. Kan ni inte komma hit och debattera på Flashback istället? Så får vi se olika åsikter brytas mot varann. Ni vet, det där som ni tycker är så bra i teorin, medan ni skyr det som pesten i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
– Det finns tydliga tendenser som visar att det här inte är ett skifte som håller på att vända tillbaka. Det kommer att accelerera.

"...och lika glad är jag för det, men gladast är nog räven
Ho hum, er sång är dum, den är ju ingenting
men vad gör det om några år
när allting kommer kring?"

Senast redigerad av LasseHansson 2015-02-22 kl. 22:12.
Citera
2015-02-22, 22:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det som slagit mig mer & mer på sistone är hur vinklade nyheter & samhällsprogram skadat hela SVT's varumärke på ett grundläggande vis.

Jag brukade tidigare med behållning titta på Antikrundan, På Spåret & en del andra icke-politiska program, men det pallar jag inte med längre. Jag tycker det ger en obehaglig eftersmak att överhuvudtaget ratta in SVT. Det känns helt enkelt olustigt att ta del av SVT eller SR.
Samma sak gäller TV4 som jag inte heller klarar av längre.
Citera
2015-02-22, 22:41
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som slagit mig mer & mer på sistone är hur vinklade nyheter & samhällsprogram skadat hela SVT's varumärke på ett grundläggande vis.

Jag brukade tidigare med behållning titta på Antikrundan, På Spåret & en del andra icke-politiska program, men det pallar jag inte med längre. Jag tycker det ger en obehaglig eftersmak att överhuvudtaget ratta in SVT. Det känns helt enkelt olustigt att ta del av SVT eller SR.
Samma sak gäller TV4 som jag inte heller klarar av längre.

Förtroende är allt. Det är anledningen till att Gammelmedia tidigare har kunnat slå upp stora rubriker om "SLÖJMISSHANDEL!" utan att behöva ge några som helst bevis för vad man skriver förutom vad någon sagt. Folk är mindre kritiska till något som man har förtroende för, tar du bort det är tidningarnas ord inte värda mer än valfri anonym postares på internet.

Jag själv dubbelkollar alltid vissa nyheter på flashback för att få en bättre bild av vad som skett. Varför? Mitt förtroende för Flashback är mycket högre än vad det är för Drakarna.
Citera
2015-02-23, 05:58
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
EDIT: Och hörni. En sak till. Det är komiskt att alla som uttalar sig i er artikel är en änglakör av medhållare. Särskilt med tanke på ämnet för artikeln. Aftonbladets Ehsan, SVTs Sharon, mediaprofessorn som blivit utvald att kommentera skeendet...alla är rörande överens. Det gör era texter ganska platta. Kan ni inte komma hit och debattera på Flashback istället? Så får vi se olika åsikter brytas mot varann. Ni vet, det där som ni tycker är så bra i teorin, medan ni skyr det som pesten i verkligheten.
Det är just detta. Om det nu verkligen handlar om att de är oroliga för att folk som får sina nyheter från alternativmedier bara får ta del av en sorts nyhetsvinklingar så är det ju absolut ingenting som hindrar dem från att komma in hit och debattera och se till så att läsarna här får "båda versionerna". Så vi kan ganska enkelt falsifiera artikelns huvudbudskap.

Men jag har ändå en känsla av att någonting är på väg att hända just nu. Det är kopplat till mediedöden, den dåliga kvaliteten på journalistiken, decemberkuppen och mycket annat. Vanligt folk börjar allt mer komma till insikt om att medierna och politikerna sitter i samma båt och att de ljuger för fullt för sina åhörare. Man märker det inte minst i Facebookflöden där folk numera helt öppet och med egna namn börjar visa sitt missnöje mot etablissemanget och medierna. Alternativmedia handlar inte längre om någon liten obskyr grupp. Nu har vanligt folk på allvar börjat ta del av alternativa nyheter och upptäcker därmed lögnerna. Gammelmedia har börjat se det och nu håller deras tonläge på att förändras.
Citera
2015-02-23, 16:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På tal om hur gammelmedia undergräver sitt förtroende, i just HD som vi diskuterade tidigare.

I en artikel om huruvida man skall få sätta in militären mot civila, vilket man kan ha många uppfattningar om, så skriver journalisten Petter Larsson om ämnet. Han drar paralleller till Ådalen 31, även det en relevant reflexion.
Sen skriver han:
Citat:
Minns till exempel Göran Perssons – felaktiga – beskrivning av AFA efter Göteborgshändelserna 2001: "Det här är en militärt organiserad grupp, med god utrustning, bra samband, utomordentligt väl planerat och med stora ekonomiska resurser, som syftar till att stoppa en demokratisk process".

Det HD "glömmer" att nämna är att just journalisten Petter Larsson, som skrivit om den "felaktiga beskrivningen av AFA" själv är aktiv i just det AFA som han kommenterar i artikeln.

Mycket tydligare kan det ju inte bli avseende hur journalism & ren vänsterpropaganda har växt samman & att man från tidningsledningens håll inte ser någon som helst intressekonflikt här.
Citera
2015-02-24, 12:24
Medlem
Impertinents avatar
Nu startar de ljusröda kulturmarxisterna (Alliansen) en egen tidning i Skåne för att kunna vinkla sitt budskap utan några blodröda journalisters medverkan. Tidningen ska heta Opposition Skåne och redaktionen skall bestå av 10-12 st politiska sekreterare + tillfälliga externa krönikörer. Målet är att "vinna val". Således inga nya jobbtillfällen för arbetslösa vänsterjournalister .

Man ska konkurrera med MSM genom att INTE ha några störande annonser som stör läsupplevelsen. Är detta ytterligare ett steg mot skånetidningarnas sotdöd?

http://dagensopinion.se/alliansen-sk%C3%A5ne-startar-webbtidning
Citera
2015-02-24, 14:07
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Nu startar de ljusröda kulturmarxisterna (Alliansen) en egen tidning i Skåne för att kunna vinkla sitt budskap utan några blodröda journalisters medverkan. Tidningen ska heta Opposition Skåne och redaktionen skall bestå av 10-12 st politiska sekreterare + tillfälliga externa krönikörer. Målet är att "vinna val". Således inga nya jobbtillfällen för arbetslösa vänsterjournalister .

Man ska konkurrera med MSM genom att INTE ha några störande annonser som stör läsupplevelsen. Är detta ytterligare ett steg mot skånetidningarnas sotdöd?

http://dagensopinion.se/alliansen-sk%C3%A5ne-startar-webbtidning

Detta skulle faktiskt i teorin kunna vara en lösning för tidningsbranschen. Om partierna själva betalar för tidningarna så behöver de ju faktiskt inga betalande kunder, då de har full tillgång till att stjäla ur statskassan i alla fall. Tror dock att de kommer få väldigt få prenumererande kunder i alla fall, även om den ges ut gratis. Dels är det knappast många människor som är intresserade av att prenumerera på en papperstidning om de inte redan gör det, och speciellt inte när de vet att det är en politisk partsinlaga (och ja, jag tror att många i den gamla generationen som prenumererar på gammelmedia fortfarande tror att de läser opartiska nyheter av objektiva journalister).

Dels för att den sortens partsinlagor tenderar att hålla helt galet låg kvalitet som inte ser ut som annat än dåligt formulerade reklamblad. Tidningen kommer sannolik vara full av artiklar i stil med "Motorvägen som skånemoderaterna beslutade om har blivit en jättesuccé", eller "Här besöker Orvar Jönson (fp) det lokala ålderdomshemmet- stor uppståndelse" ihop med ett gruppfoto där någon lokal funktionär har samlat ihop fem personer plus Orvar som står och stirrar in i kameran med ett ansträngt leende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in