Citat:
Det är företaget Järva tolk & Översättning AB i Stockholm, en av Migrationsverkets och även flera andra svenska myndigheters större leverantörer av tolkar, som infört de nya direktiven. I ett internt brev som gått ut till alla anställda på företaget informerar man om att religiösa symboler från och med nu är förbjudna för företagets anställda.
"Du ska inte ha symboler på dig (smycken typ kors) som visar religion. Det ska inte användas. Vi har fått klagomål om det", står det att läsa i direktiven som gått ut till företagets tolkar.
Anna, som jobbar som tolk på Järva tolk, har hört av sig till Fria Tider och är upprörd över de nya reglerna.
– Jag kan inte med ord beskriva hur upprörd jag blev efter att ha läst den meningen. Hur kan folk klaga på att man har på sig sitt kors? På vilket sätt stör jag personen genom att ha på mig mitt kors? säger hon till Fria Tider.
http://www.friatider.se/migrationsve...istna-symboler
Dom flesta flyktingar senaste åren är muslimer, det är uppenbart den kristna symbolen korset som är problemet för Migrationsverket och klagomålen dom fått. Hur kan Migrationsverket påstå att man är för integration och tolerans samtidigt som man främjar hat genom att gå med på hatiska muslimers krav att korset inte skall bäras av tolkarna?