2015-02-22, 12:17
Medlem
Trogskalles avatar
http://www.friatider.se/migrationsve...istna-symboler

"Du ska inte ha symboler på dig (smycken typ kors) som visar religion. Det ska inte användas. Vi har fått klagomål om det", står det att läsa i direktiven som gått ut till företagets tolkar.

Vad tycker ni om detta? Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan kristendomen skulle börja förbjudas i Sverige men ändå blir jag rätt upprörd över detta trots att jag själv inte är religiös.
Är det verkligen lagligt för en arbetsgivare att ge såna här direktiv till sina anställda?
Heltäckande slöjor och dylikt ärr rasistiskt att förbjuda men kristna symboler går bra?
Citera
2015-02-22, 12:19
Medlem
-Även kippa är förbjudet då det kan reta opp Islamisterna ionödan.
Citera
2015-02-22, 12:31
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle

"Du ska inte ha symboler på dig (smycken typ kors) som visar religion. Det ska inte användas. Vi har fått klagomål om det", står det att läsa i direktiven som gått ut till företagets tolkar.

Vad tycker ni om detta? Det var väl egentligen bara en tidsfråga innan kristendomen skulle börja förbjudas i Sverige men ändå blir jag rätt upprörd över detta trots att jag själv inte är religiös.
Är det verkligen lagligt för en arbetsgivare att ge såna här direktiv till sina anställda?
Heltäckande slöjor och dylikt ärr rasistiskt att förbjuda men kristna symboler går bra?

Betyder det att muslimska kvinnor heller inte får bära sjal på huvudet om de arbetar där? Det är ju en väldigt tydlig religiös symbol.
Citera
2015-02-22, 12:38
Medlem
Många av Migrationsverkets tolkar förbjuds från och med nu att bära kristna symboler

Citat:
Det är företaget Järva tolk & Översättning AB i Stockholm, en av Migrationsverkets och även flera andra svenska myndigheters större leverantörer av tolkar, som infört de nya direktiven. I ett internt brev som gått ut till alla anställda på företaget informerar man om att religiösa symboler från och med nu är förbjudna för företagets anställda.

Anna, som jobbar som tolk på Järva tolk, har hört av sig till Fria Tider och är upprörd över de nya reglerna.

– Jag kan inte med ord beskriva hur upprörd jag blev efter att ha läst den meningen. Hur kan folk klaga på att man har på sig sitt kors? På vilket sätt stör jag personen genom att ha på mig mitt kors? säger hon till Fria Tider.
Dom flesta flyktingar senaste åren är muslimer, det är uppenbart den kristna symbolen korset som är problemet för Migrationsverket och klagomålen dom fått. Hur kan Migrationsverket påstå att man är för integration och tolerans samtidigt som man främjar hat genom att gå med på hatiska muslimers krav att korset inte skall bäras av tolkarna?
Citera
2015-02-22, 12:42
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Dom flesta flyktingar senaste åren är muslimer, det är uppenbart den kristna symbolen korset som är problemet för Migrationsverket och klagomålen dom fått. Hur kan Migrationsverket påstå att man är för integration och tolerans samtidigt som man främjar hat genom att gå med på hatiska muslimers krav att korset inte skall bäras av tolkarna?

antar att inga tolkar får ha slöja heller då...
Citera
2015-02-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
antar att inga tolkar får ha slöja heller då...
Det framgår tydligt att det är främst den kristna symbolen korset som är problemet för Migrationsverket som uttryckligen påpekar korset.
Citera
2015-02-22, 12:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle

Eftersom att religiösa huvudbonader är tillåtna inom Polisen och Försvarsmakten så bör det vara så även inom Migrationsverket, tyvärr så finns det ingen typiskt kristen huvudbonad såvitt jag känner till så de kristna inom Migrationsverket får allt ta och acceptera att de tvingas vara anonyma med sin trosuppfattning.

EDIT;Ingen kan hindra dig att bära religiösa smycken, till exempel ett halsband med ett kors så länge det inte är synligt.
Citera
2015-02-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Även kippa är förbjudet då det kan reta opp Islamisterna ionödan.
Ironiskt så har judarna hjälpt och hjälper isliamisterna i Mellanöstern Syrien, Libyen, Irak, Turkiet och på Balkan. Missade att denna tråd redan fanns, moderatorerna kan ta min tråd: (FB) Många av Migrationsverkets tolkar förbjuds från och med nu att bära kristna symboler och sätta in den här.
Senast redigerad av Persetan 2015-02-22 kl. 12:53.
Citera
2015-02-22, 12:51
Moderator
OYs avatar
Det är helt klart diskriminering att inte få bära religiösa symboler som kors när det är tillåtet att bära religiösa plag såsom burqa m.m.
Citera
2015-02-22, 12:55
Medlem
Signalkabels avatar
i sak är det helt rätt, personliga attiraljer för att märka identitet ska inte användas av tjänstepersoner. Det intressanta blir ju huruvida det även blir förbjudet med kippa, burka, turban osv, isf är det ett helt korrekt beslut.
Citera
2015-02-22, 13:00
Medlem
Det framgår tydligt att det är främst den kristna symbolen korset som är problemet för Migrationsverket som uttryckligen påpekar korset. Går stick i stäv med integration och tolerans som dom påstås vara för.
Citera
2015-02-22, 13:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Betyder det att muslimska kvinnor heller inte får bära sjal på huvudet om de arbetar där? Det är ju en väldigt tydlig religiös symbol.

Det är ju en bra fråga. Men jag är helt säker på att de ser annorlunda på den saken. Det är bara symboler som förknippas med väst som är förbjudna. En islamsk symbol (som slöjan är) går givetvis helt utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in