2015-02-21, 19:51
Medlem
Untouchables avatar
Philip Haglund som numera spelar i Hammarby har läst på Handelshögskolan.

Något OT, men Socrates som spelade i Brasiliens VM-lag 82 var utbildad läkare. Även Olof Guterstam läste till läkare medan han spelade i BP.
Citera
2015-02-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gzola
Det kommer ju ett liv efter fotbollen, och alla kan ju inte bli tränare/agent/expert-kommentator. Tycker det bara är vettigt att utbilda sig under tiden man är proffs. Tid har de ju garanterat.

Har inte koll på allsvenskan, men det finns ett par spelare i Sirius som pluggar vad jag vet. Sen tror jag att Jonas Olsson (WBA) har en jurist kandidat. James Sinclair i Östersunds FK studerar idrottsvetenskap tror jag.

Vet inte vart du fått det ifrån men kan säga att det inte stämmer. Intresset från honom finns där, men han har lirat professionellt sedan 19-års ålder och lämnade Landskrona och Sverige redan som 21-åring.

Det finns nog dock en stor risk att han börjar studera juridik efter karriären.
Citera
2015-02-21, 20:20
Medlem
junkbords avatar
Adam Johansson har utbildning i historia och statsvetenskap.
Lasse Vibe har ekonomiexamen från Köpenhamns universitet.
Philip Haglund har examen från handelshögskolan.
Henrik Rydström har väl läst litteraturvetenskap?
Citera
2015-02-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Vet inte vart du fått det ifrån men kan säga att det inte stämmer. Intresset från honom finns där, men han har lirat professionellt sedan 19-års ålder och lämnade Landskrona och Sverige redan som 21-åring.

Han har ingen juristexamen, men han berättade i Lundhs podcast att han hade läst JÖKEN över internet när han spelade i NEC.
Citera
2015-02-21, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Adam Johansson har utbildning i historia och statsvetenskap.
Lasse Vibe har ekonomiexamen från Köpenhamns universitet.
Philip Haglund har examen från handelshögskolan.
Henrik Rydström har väl läst litteraturvetenskap?

Minns att det var ett inslag om att Jakob Johansson studerade för något år sedan.

Förre blåvitt-spelaren Gustav Andersson utbildade sig till lärare samtidigt som allsvensk spel.
Citera
2015-02-22, 00:17
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Minns att det var ett inslag om att Jakob Johansson studerade för något år sedan.

Japp, han läste historia minns jag.
Citera
2015-02-22, 00:35
Medlem
Verbeeks avatar
Mikael Dorsin är jurist.
Citera
2015-02-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Mikael Dorsin är jurist.

Nej, 1 år kvar enligt honom själv i Lundhs pod.
Citera
2015-02-22, 08:48
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathdigger
En konkurrents fattig sport där framgång knappt betyder någonting, pga för få utövare. Ta Carlina kluft, hur många utövare var det där? 100? Carolina Kluft är en lika stor idrottare som typ Christoffer Nyman i IFK Norköping...
Vilket jävla skitsnack. Alla elitidrottare (landslagsnivå) i små individuella fysiska idrotter är större idrottare än 99,999% av fotbollsspelare. Att "elitfotbollsspelare" inte utbildar sig parallellt med fotbollen beror på att de är lata, sitter på krogen, spelar dataspel.
Citera
2015-02-22, 09:56
Medlem
Bodström utbildade väl sig till advokat samtidigt som han spelade i Allsvenskan? Annars är det väl så att de flesta fotbollsspelarna i allsvenskan max har gymnasieexamen. Känns som de skulle må bra av att läsa distansstudier(med dagens tränings och matchschema är det nog för svårt att läsa kurser på plats) på högskolor och universitet så att de inte får sån chock när de lägger av och upptäcker att de måste börja på 0 igen.
Citera
2015-02-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg

Ja, så var det ja. Läste för några år sedan att han läste juridik och fick för mig NU att han läst klart en jur.kand på distans.
Citera
2015-02-22, 12:36
Medlem
svulles avatar
Minns jag inte helt fel så läser väl Per Karlsson någon form av civilingenjörsutbildning på KTH parallellt med spel i AIK. Är dock osäker på exakt hur det var, men någon form av studier bedriver han.

Tjerna, Sulan och även exempelvis Peter Forsberg har ju alla bedrivet studier på Handelshögskolan genom 'särskilda meriter'. Med andra ord att de har blivit antagna med hjälp av sina idrottsliga prestationer. Fanns även på min tid, och då var det individer som spelat Div 2/3-fotboll som kunde bli intagna. Minns att det störda många i min omgivning något kopiöst, då det annars krävs toppbetyg i samtliga ämnen för att bli antagen (marginellt lägre än idag på min tid). Det är ju lite utav en amerikansk modell, som var en nagel i ögat för vissa här då allting ska gå by the book i deras mening. Kan inte påstå att det störde mig nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in