• 2
  • 3
2015-02-22, 16:11
Bannlyst
Många elitfotbollsspelare kommer ju från fattiga familjer där fotbollen var en väg ut ur fattigdom. Tror inte dem är så sömnlösa över att de saknar examen...
Citera
2015-02-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Minns jag inte helt fel så läser väl Per Karlsson någon form av civilingenjörsutbildning på KTH parallellt med spel i AIK. Är dock osäker på exakt hur det var, men någon form av studier bedriver han.

Tjerna, Sulan och även exempelvis Peter Forsberg har ju alla bedrivet studier på Handelshögskolan genom 'särskilda meriter'. Med andra ord att de har blivit antagna med hjälp av sina idrottsliga prestationer. Fanns även på min tid, och då var det individer som spelat Div 2/3-fotboll som kunde bli intagna. Minns att det störda många i min omgivning något kopiöst, då det annars krävs toppbetyg i samtliga ämnen för att bli antagen (marginellt lägre än idag på min tid). Det är ju lite utav en amerikansk modell, som var en nagel i ögat för vissa här då allting ska gå by the book i deras mening. Kan inte påstå att det störde mig nämnvärt.

Vad är egentligen poängen med det från högskolans perspektiv? Enbart reklam? Man förstår ju varför det fungerar så i Nordamerika i och med hur stor college-idrotten är där men något sådant finns ju inte här i Sverige.

Jag trodde bara idrottsliga meriter avgjorde ifall två personer stod på samma betyg men det kan alltså vara så att en idrottare med medelmåttiga betyg går före en utan men mycket högre betyg?
Citera
2015-02-22, 17:46
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Vad är egentligen poängen med det från högskolans perspektiv? Enbart reklam? Man förstår ju varför det fungerar så i Nordamerika i och med hur stor college-idrotten är där men något sådant finns ju inte här i Sverige.

Jag trodde bara idrottsliga meriter avgjorde ifall två personer stod på samma betyg men det kan alltså vara så att en idrottare med medelmåttiga betyg går före en utan men mycket högre betyg?

Generellt så är det ju bara en reklamgrej. Sen kan jag väl visserligen ha viss förståelse för om det exempelvis är unga entreprenörer som har fått sina tidigare studier lidande på grund av att tid har lagts på sidoprojekt. Det är väl det som är tanken. Naturligtvis inte bara enbart idrottsmän som antas. Det kan vara lite allt möjligt vid sidan av gymnasiestudier som kan räknas till din EC. Sen tycker jag personligen att det är ett svepskäl. Jag hade alldeles för mycket vid sidan om mina gymnasiestudier, men gick ändå ut med toppbetyg. Så hela klyschan med "på grund av mina övriga engagemang så blev tyvärr mina betyg lidande" är bara trams i min bok.

Ja, man tar in 5-10% på 'särskilda meriter', så i praktiken kan det rendera i att någon med (mer eller mindre) toppbetyg blir bortsållad eftersom urvalsgruppen är mindre, och istället kommer någon bli antagen med sämre betyg, men i urvalsgruppen för 'särskilda meriter'.

Med det sagt så är Handelshögskolan privat, så du kan ju alltid köpa in dig också.
Citera
2015-02-22, 18:33
Medlem
Citat:
Generellt så är det ju bara en reklamgrej. Sen kan jag väl visserligen ha viss förståelse för om det exempelvis är unga entreprenörer som har fått sina tidigare studier lidande på grund av att tid har lagts på sidoprojekt. Det är väl det som är tanken. Naturligtvis inte bara enbart idrottsmän som antas. Det kan vara lite allt möjligt vid sidan av gymnasiestudier som kan räknas till din EC. Sen tycker jag personligen att det är ett svepskäl. Jag hade alldeles för mycket vid sidan om mina gymnasiestudier, men gick ändå ut med toppbetyg. Så hela klyschan med "på grund av mina övriga engagemang så blev tyvärr mina betyg lidande" är bara trams i min bok.

Ja, man tar in 5-10% på 'särskilda meriter', så i praktiken kan det rendera i att någon med (mer eller mindre) toppbetyg blir bortsållad eftersom urvalsgruppen är mindre, och istället kommer någon bli antagen med sämre betyg, men i urvalsgruppen för 'särskilda meriter'.

Med det sagt så är Handelshögskolan privat, så du kan ju alltid köpa in dig också.

I USA är det ju känt att idrottsstjärnorna i college-lagen ofta får ta simpla kurser där de i princip blir godkända oavsett hur de presterar. Upplevde du (eller tror du) att det är liknande för en del av dessa som kommer in på "särskilda meriter"?

Nu vet jag inte just vilket program Peter Forsberg läste men kan tänka mig att det kan vara lite dålig publicitet om det skulle komma ut att Foppa och andra kändisar skulle välja att hoppa av utbildningen.
Citera
2015-02-22, 19:23
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
I USA är det ju känt att idrottsstjärnorna i college-lagen ofta får ta simpla kurser där de i princip blir godkända oavsett hur de presterar. Upplevde du (eller tror du) att det är liknande för en del av dessa som kommer in på "särskilda meriter"?

Nu vet jag inte just vilket program Peter Forsberg läste men kan tänka mig att det kan vara lite dålig publicitet om det skulle komma ut att Foppa och andra kändisar skulle välja att hoppa av utbildningen.

Självklart är det så i USA. Dock sker det inte på mer välrenommerade lärosäten, som exempelvis Ivy League-skolorna. Jag läste en del av min masterutbildning på en av de mer ansedda skolorna i USA (också detta ett gäng år sedan givetvis) och där togs det visserligen in individer på enbart sportsliga meriter, men jag har mycket svårt att tro att det skulle gå att jogga sig igenom utbildningen. Det skulle skada skolornas rykte. Sen finns det mindre välrenommerade lärosäten med stor sportslig framgång, men där utbildningen i övrigt inte är extraordinär. Då är det klart att man kan tumma lite på det hela för att inte riskera att exempelvis en duktig fotbollsspelare kuggar tentor och sedermera blir utslängd. Detta är ju dock allmänt accepterat i USA och inget man höjer på ögonbrynen på som average Joe, även om skolväsendet naturligtvis tycker det är oacceptabelt. I Sverige skulle det ta hus i helvete om något sådant uppdagades.

På samma sätt har jag mycket svårt att tro (rentutav orimligt) att antagna via 'särskilda meriter' skulle kunna slacka sig igenom en utbildning. Å andra sidan är det ju praktiskt taget omöjligt att inte lyckas avsluta sina studier i Sverige med tanke på hur gynnsamt systemet är. I teorin kan du ju försöka att tentera av en kurs i 50 år. Sen är det förstås inte så enkelt i praktiken då du behöver ha vissa saker avklarade för att påbörja nästföljande kurs på ämnet och så vidare.

Foppa och Tjerna läste inte en hel utbildning (program) utan någon kortare modiferad kurs/utbildning på 6-12 månader. Handels erbjuder ju (olikt andra lärosäten) enbart fullständiga program i vanliga fall, så det är ju någon specialare som tillämpats. Tror exempelvis Tjerna läste någon form av ledarskapskurs. Sulan har väl dock en fullständig kandidat, och den är jag övertygad om att han har tagit på samma premisser som alla andra.
Citera
2015-02-22, 22:07
Medlem
Citat:
Foppa och Tjerna läste inte en hel utbildning (program) utan någon kortare modiferad kurs/utbildning på 6-12 månader. Handels erbjuder ju (olikt andra lärosäten) enbart fullständiga program i vanliga fall, så det är ju någon specialare som tillämpats. Tror exempelvis Tjerna läste någon form av ledarskapskurs. Sulan har väl dock en fullständig kandidat, och den är jag övertygad om att han har tagit på samma premisser som alla andra.
Tror att Sulan läste en fullständig kandidatutbildning fast något modifierat så att han hade något år extra på sig p.g.a fotbollen. Vet inte riktigt vad som krävdes för att komma in på Handels vid i början av 00-talet men han hade tydligen 4.6 i betyg från gymnasiet där han läste natur.

Kul att en så skärpt kille också lyckas bra på planen samt är med och sköter saker bakom kulisserna i klubben.
Citera
2015-02-22, 23:18
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Tror att Sulan läste en fullständig kandidatutbildning fast något modifierat så att han hade något år extra på sig p.g.a fotbollen. Vet inte riktigt vad som krävdes för att komma in på Handels vid i början av 00-talet men han hade tydligen 4.6 i betyg från gymnasiet där han läste natur.

Kul att en så skärpt kille också lyckas bra på planen samt är med och sköter saker bakom kulisserna i klubben.

Han har tydligen en masterexamen till och med, inriktning redovisning. Mycket möjligt att han dessutom då blev antagen i en vanlig urvalsgrupp om han hade 4,6 på den tiden. Omräknat med dagens betygssystem hade han däremot inte gjort det. Men visst var det något lägre på den tiden.

-

Verkligen. Precis som det är svårt för rivaliserande supportrar att tycka illa om Tjerna så gäller det samma Sulan. Känns som en helreko person såhär på avstånd. Fötterna på jorden och ödmjuk. Sen känns han, som du säger, kompetent. Skulle inte förvåna mig om han tar någon roll i Bajen i framtiden. Vad vet jag, ekonomichef kanske? Han har åtminstone rätt kvalifikationer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in