Citat:
Ursprungligen postat av
VanDenBerg
I USA är det ju känt att idrottsstjärnorna i college-lagen ofta får ta simpla kurser där de i princip blir godkända oavsett hur de presterar. Upplevde du (eller tror du) att det är liknande för en del av dessa som kommer in på "särskilda meriter"?
Nu vet jag inte just vilket program Peter Forsberg läste men kan tänka mig att det kan vara lite dålig publicitet om det skulle komma ut att Foppa och andra kändisar skulle välja att hoppa av utbildningen.
Självklart är det så i USA. Dock sker det inte på mer välrenommerade lärosäten, som exempelvis Ivy League-skolorna. Jag läste en del av min masterutbildning på en av de mer ansedda skolorna i USA (också detta ett gäng år sedan givetvis) och där togs det visserligen in individer på enbart sportsliga meriter, men jag har mycket svårt att tro att det skulle gå att jogga sig igenom utbildningen. Det skulle skada skolornas rykte. Sen finns det mindre välrenommerade lärosäten med stor sportslig framgång, men där utbildningen i övrigt inte är extraordinär. Då är det klart att man kan tumma lite på det hela för att inte riskera att exempelvis en duktig fotbollsspelare kuggar tentor och sedermera blir utslängd. Detta är ju dock allmänt accepterat i USA och inget man höjer på ögonbrynen på som
average Joe, även om skolväsendet naturligtvis tycker det är oacceptabelt. I Sverige skulle det ta hus i helvete om något sådant uppdagades.
På samma sätt har jag mycket svårt att tro (rentutav orimligt) att antagna via 'särskilda meriter' skulle kunna slacka sig igenom en utbildning. Å andra sidan är det ju praktiskt taget omöjligt att inte lyckas avsluta sina studier i Sverige med tanke på hur gynnsamt systemet är. I teorin kan du ju försöka att tentera av en kurs i 50 år. Sen är det förstås inte så enkelt i praktiken då du behöver ha vissa saker avklarade för att påbörja nästföljande kurs på ämnet och så vidare.
Foppa och Tjerna läste inte en hel utbildning (program) utan någon kortare modiferad kurs/utbildning på 6-12 månader. Handels erbjuder ju (olikt andra lärosäten) enbart fullständiga program i vanliga fall, så det är ju någon specialare som tillämpats. Tror exempelvis Tjerna läste någon form av ledarskapskurs. Sulan har väl dock en fullständig kandidat, och den är jag övertygad om att han har tagit på samma premisser som alla andra.