Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 18:46
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jo men vad bra att länka till en privatpersons hemsida. En privatperson som helt saknar allt vad kriminalteknisk kunskap och erfarenhet heter och en privatperson som har alternativa teorier om också andra saker som väl får anses både uppseendeväckande och egensinniga.

Hur är det egentligen med källkritiken? Blåsa upp en skendiskussion kring saker som finns behandlade i den tekniska rapporten och hänvisa till vilken typ av källor.

Hans andra teorier handlar om.....

Estonia:

Big bang teorin som är helt fel. Istället gäller bibeln och argumenteras för att jorden skall bli en sol

Han har också lite egna ideer kring hur matematik är beskaffat. Allt redovisat på samma sajt. Jag tror nog att de flesta normalbegåvade och normalutbildade kan värdera grunderna för denna diskussion.

Bara för att ett påstående finns på nätet så behöver det som sagt inte vara en sanning och jag vågar lova att det inte finns så många vetenskapsmän i världen som ens anser det mödan värt att ens bemöta Remstams teorier om olika saker han anser sig har funnit revolutionernande förklaringar kring!

Att jag blir personligt påhoppad när jag påpekar dessa sakligaargument säger kanske det mesta om dessa tråddeltagares seriositet och agenda.

Först, jag tycker du verkar vara en skön "tjomme" Bobo. Dina kunskaper om mordet är omvittnade men allt som avviker från huvudlinjen är ju inte medveten desinformation. Vi måste ju kunna diskutera olika infallsvinklar på olika frågor. I det här fallet verkar ju dessutom de flesta av oss vara eniga om att det förefaller osannolikt att Palme skulle ha blivit skjuten med två skott. När det gäller hänvisningar till sidan så var min avsikt att visa bilderna eftersom det var dem som Custerson refererade till och dessa förefaller ju inte vara redigerade från Remstams sida. I viss mån kan jag dock förstå din irritation eftersom det ofta är så att när vi diskuterar en intressant fråga i tråden så dyker det upp en helt apart sidodiskussion som förstör flödet. Vore bra om vi alla kunde försöka att länka in i den diskussion som förs (gäller även mig).
Senast redigerad av riskybizzy 2015-02-21 kl. 18:49.
Citera
2015-02-21, 19:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vilken "horbock" avses? Åklagaren Denckert? Någon annan?

Sigurd Denckert som hade ihop det med Lars Tingströms dam, Anita .
Citera
2015-02-21, 19:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Portalfigur
Brottskod om Bombmannen Tingström vs Palmemordet

Advokaten Pelle Svensson:
"Tingströms kommentar till mig:

Olof Palme fick dö för horbockens skull.
"
Inte så mycket vevande av det just. Det togs upp som en del i programmet - mot slutet. Ett program som i huvudsak alltså handlade om Tingström och bombdåden.
Programmet gick på TV3 19 feb, och kan ses igen via http://www.tv3play.se/program/brottskod

Pelle Svensson är en som höjer mitt blodtryck, hans insatser med Lars Tingströms "testamente" finns i färskt minne.
Citera
2015-02-21, 22:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Först, jag tycker du verkar vara en skön "tjomme" Bobo. Dina kunskaper om mordet är omvittnade men allt som avviker från huvudlinjen är ju inte medveten desinformation. Vi måste ju kunna diskutera olika infallsvinklar på olika frågor. I det här fallet verkar ju dessutom de flesta av oss vara eniga om att det förefaller osannolikt att Palme skulle ha blivit skjuten med två skott. När det gäller hänvisningar till sidan så var min avsikt att visa bilderna eftersom det var dem som Custerson refererade till och dessa förefaller ju inte vara redigerade från Remstams sida. I viss mån kan jag dock förstå din irritation eftersom det ofta är så att när vi diskuterar en intressant fråga i tråden så dyker det upp en helt apart sidodiskussion som förstör flödet. Vore bra om vi alla kunde försöka att länka in i den diskussion som förs (gäller även mig).
Det är ytterst sällan som en fråga har helt dominerat tråden ens för en kort tid. Kan inte förstå hur sidodiskussioner kan störa varandra, så länge det inte handlar om provokationer och sabotage.

Jakten på Dan Kl*verskjöld var en sådan diskussion. P.g.a. det stora intresset, inte p.g.a. någon pådyvlad "tråd-disciplin". Upprepat tjat om upprepningar är däremot helt ovidkommande. Det är bara att konstatera att olika användare har olika intressen.
Citera
2015-02-21, 22:41
Medlem
Här kommer en kort upprepning: Kolla gärna helst ett par gånger,"KG Svensson berättar om Palmemordet"

Ord som:"kulan gick rakt över gatan,det vet vi av vittnen" (Jag tänker på den avskutna grenen).

"Min bestämda uppfattning:När en ny obduktion är utförd på OP och en seriös rekonstruktion är utförd så är Palmemordet löst". säger KGS

Mannen bakom youtubeinlägget: Lennart Remstam (it demokrati)
Senast redigerad av Custerson 2015-02-21 kl. 22:59.
Citera
2015-02-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Pelle Svensson är en som höjer mitt blodtryck, hans insatser med Lars Tingströms "testamente" finns i färskt minne.

Inte bara det fallet. Pelle Sving har varit inblandad i annat som mest verkar syfta till att placera honom själv i strålkastarljuset. Högprofilfall trots att han var en medioker advokat med uppenbarligen stora alkoholproblem. Karriären tog slutligt stopp med en fyllekörning där han hade osannolika 2,7 promille vilket för de allra flesta som inte är extrema missbrukare innebär medvetslöshet. Pelle försökte dock köra ifrån Polisen.
Citera
2015-02-21, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Här kommer en kort upprepning: Kolla gärna helst ett par gånger,"KG Svensson berättar om Palmemordet"

Ord som:"kulan gick rakt över gatan,det vet vi av vittnen" (Jag tänker på den avskutna grenen).

"Min bestämda uppfattning:När en ny obduktion är utförd på OP och en seriös rekonstruktion är utförd så är Palmemordet löst". säger KGS

Mannen bakom youtubeinlägget: Lennart Remstam

Du kommer med falska och vilseledande uppgifter här men det tror jag du är fullt medveten om. Syftet är att dränka seriösa teorier i stollerier så som det skett under 30 år. Det är Remstam som ligger bakom de två påståendena om en avskjuten gren och övertygelsen att en obduktion skulle visa att OP skjutits på ett helt annat sätt. Samme Remstam som är övertygad om att Bibeln och hans egen logik övertrumfar den kunskap vi har om universum och hävdar att jorden hettas upp och är på väg att bli en sol och med egna analyser hävdar att Estonia krockade med ett militärfartyg.

Det är kanske dags att begrava några av stolleteorierna som Ihesos ockulta spårteorier men olika anagram och hemliga meddelanden, Mollviks scenarion med sig själv i centrum och märkliga konspirationer styrda av Eskil Block och omfattande hans arbetsgivare och grannar, Utredarens till marken störtande förutsägelser, Flygares "luftslott" och Remstams amatörmässiga tekniska utläggningar med tillhörande fantasier som han inte ens själv står för längre. Låt dem vila med Krantz feministiska konspirationer och andra numera glömda teorier på platsen där också CP spåret och PKK-spåret funnit ro liksom Paul Smiths döfödda utpekanden.
Senast redigerad av boboslacke 2015-02-21 kl. 23:11.
Citera
2015-02-21, 23:11
Medlem
Citat:
Du kommer med falska och vilseledande uppgifter här men det tror jag du är fullt medveten om. Syftet är att dränka seriösa teorier i stollerier så som det skett under 30 år. Det är Remstam som ligger bakom de två påståendena om en avskjuten gren och övertygelsen att en obduktion skulle visa att OP skjutits på ett helt annat sätt. Samme Remstam som är övertygad om att Bibeln och hans egen logik övertrumfar den kunskap vi har om universum och hävdar att jorden hettas upp och är på väg att bli en sol och med egna analyser hävdar att Estonia krockade med ett militärfartyg.
Hann du kolla videon eller vräker du ut massa skit "för säkerhets skull" "man vill ju behålla jobbet"
Citera
2015-02-22, 00:15
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Han har också lite egna ideer kring hur matematik är beskaffat. Allt redovisat på samma sajt. Jag tror nog att de flesta normalbegåvade och normalutbildade kan värdera grunderna för denna diskussion.

Även fysik tycks vålla problem. Man kan bland annat läsa följande:

Citat:
Men om vi nu kopplar den röda kabeln till den svarta polen och den svarta kabeln till den röda polen så kommer mätinstrumentet att visa -12 volt. Men så är det: -12 volt finns inte och kommer aldrig finns.

Någon borde kanske informera honom om växelspänning?
Citera
2015-02-22, 00:19
Medlem
Citat:
Jo men vad bra att länka till en privatpersons hemsida. En privatperson som helt saknar allt vad kriminalteknisk kunskap och erfarenhet heter och en privatperson som har alternativa teorier om också andra saker som väl får anses både uppseendeväckande och egensinniga.

Hur är det egentligen med källkritiken? Blåsa upp en skendiskussion kring saker som finns behandlade i den tekniska rapporten och hänvisa till vilken typ av källor.

Hans andra teorier handlar om.....

Estonia:

Big bang teorin som är helt fel. Istället gäller bibeln och argumenteras för att jorden skall bli en sol

Bara för att ett påstående finns på nätet så behöver det som sagt inte vara en sanning och jag vågar lova att det inte finns så många vetenskapsmän i världen som ens anser det mödan värt att ens bemöta Remstams teorier om olika saker han anser sig har funnit revolutionernande förklaringar kring!

Att jag blir personligt påhoppad när jag påpekar dessa sakligaargument säger kanske det mesta om dessa tråddeltagares seriositet och agenda.

Ett litet påpekande: varken jag eller Riskybizzy har refererat eller ställt oss bakom Lennart Remtams teorier. Än mindre hans idéer om Estonia, Big Bang eller matematik. Så varför drar du in detta? Den fråga du undviker handlar om de två gåtfulla omständigheter som de facto, och alldeles oavsett Remstam, är för handen gällande OP:s beskjutna slips. I frånvaro av rimliga svar har jag svårt att avfärda dessa omständigheter som en skendiskussion. De källhänvisningar jag (och andra) gjort är till polisens officiella bilder på de beskjutna klädesplaggen, bl.a. slipsen. Dessa bilder finns tillgängliga på Remstams hemsida, liksom många andra dokument som det ofta refereras och länkas till i denna tråd. Dessa källdokument blir inte sämre för att de ligger "på en privatpersons hemsida". Polisens tekniska rapport(er) finns också på itdemokrati. Dessa ger dock inte någon förklaring till slipsens beskaffenhet efter MOP.

Remstam är, liksom Anér, värd en eloge för att han tagit sig en massa tid att begära ut dokument och sedan tillgängliggöra dem för fler, så att alla kan göra sina egna bedömningar. Deras egna slutsatser behöver man dock långt i från alltid ställa sig bakom, bara för att man läst deras sammanställningar och idéer. Men ibland kan man förstås göra det, som t.ex du själv gör med Remstam i detta inlägg: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2015-02-22, 00:32
Medlem
Portalfigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vilken "horbock" avses? Åklagaren Denckert? Någon annan?
Citat:
Sigurd Denckert som hade ihop det med Lars Tingströms dam, Anita .
Citat:
Jo, horbocken är mycket riktigt den i Landskrona födde åklagaren Sigurd Dencker - död 2007-12-08. Han var folkbokförd på Harövägen i Saltsjö-Boo när han mulade.

Grandioso skrev en del om det på Tråden om Christer Pettersson för två år sedan i detta inlägg: (FB) Tråden om Christer Pettersson

Svensson är en frisk blodtryckshöjare. Han brukar liva upp.
Citera
2015-02-22, 02:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är ytterst sällan som en fråga har helt dominerat tråden ens för en kort tid. Kan inte förstå hur sidodiskussioner kan störa varandra, så länge det inte handlar om provokationer och sabotage.

Jakten på Dan Kl*verskjöld var en sådan diskussion. P.g.a. det stora intresset, inte p.g.a. någon pådyvlad "tråd-disciplin". Upprepat tjat om upprepningar är däremot helt ovidkommande. Det är bara att konstatera att olika användare har olika intressen.

Må så vara men jag tycker vi släpper diskussionen nu och istället försöker återgå till den positiva anda som präglat tråden de senaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in