2015-02-21, 04:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Jo det är ju sant on man skulle göra rekonstruktionen ännu mer korrekt då borde ju dessa vara med.
Men om man inte ens återspeglar personer som är inom 15m från mordplatsen, då kan man inte ha så höga tankar om kvaliteten.
Men att den var godkänd av fd palme-spanare, det är ju då än mer märkligt

Ända sedan Holmer ändrade rikslarmet från 2 personer till 1 verkar både mordplats och omgivning silats för att tesen om en ensam gärningsman skulle uppfyllas.

Vilket utnyttjades i CP rättegångarna. Alla vittnen och resonemang som kunde störa åtalet togs aldrig med.

Om man av någon anledning behövt ändra sig under resans gång så hade det ju varit enkelt att fylla på med vittnen som skulle passat in i det scenariot. Händelser och personer som står redo.

Dvs. Tesen om en ensam mördare ger med lite justering 2 ingångar till lösning. En konspiration enbart en.
Citera
2015-02-21, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Jag håller helt med. Även den upplevda flatheten gällande ubåts incidenterna bör ha spelat roll.
Även om planerna säkert funnits fr mitten av 70-talet, tror jag dom eskalerade kraftigt först i början 80tal

Det finns ytterligare en sak som ev. kan ha betydelse.

Löntagarfonderna.

Som inbegriper ytterligare en potent maktspelare. Näringslivet och dess intressen och kapital. Där vissa flydde landet. Som familjen Rausing. Som än idag är aktuella genom Eva Rausings mail till Wall. Som enligt honom själv lett till att han ska skriva en ny bok om mordet.

Det fanns säkert krafter där som spelade med en önskan om avlägsnande. Men att koppla det till händelserna på Sveavägen är inte lätt. Vi får se vad Wall kommer fram till.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-21 kl. 05:21.
Citera
2015-02-21, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att tanken funnits på flera helt skilda håll under lång tid ända sedan sjuttiotalet (tipsen om hans sovjetkontakter t ex) oberoende av varandra där olika parter dels övervägt möjligheter och risker samt dels försökt komma åt OP andra politiska och ekonomiska vägar genom smutskastningskampanjer etc.

Avgörande var nog ett antal faktorer mot slutet.

Trots attackerna mot OP:s person via t ex skattemålet avseende sonens stipendium lyckades dels OP vinna valet åt S dels fortsatte processen där han allt mer överlät ekonomi och inrikespolitik åt andra krafter inom partiet med djärva nya utrikespolitiska utspel.

Kanske såg han det som hans arv till mänskligheten och det han tänkte bli ihågkommen för och det var något som gick stick i stäv med Natos och EU:s fredsprojekt. Det var det stora fredsprojekt som ville bryta Natos allt mer aggressiva östpolitik som avspeglade sig initiativet med ett "kärnvapenfritt" Norden.

Tidigare hade han haft stort stöd inom partiet för sitt internationella arbete till priset av att får offra delar av vänsterflygeln i partiet (Meidner mfl) och ge de mera företagarpositiva krafterna i partiet inflytande men när det handlade om det Östhot (ubåtsaffärer etc) som var högst påtagligt för många också inom Partiet underminerades hans interna ställning samtidigt som han slutligen tappade intresset för egen del när det gällde intresset för underrättelsetjänsterna vilket gav andra den livsluften.

Förutsättningarna fanns och efter valsegern tror jag det blev mera konkret samtidigt som man fick klart för sig att det kunde finnas konkreta förutsättningar (direkt och indirekt stöd) för att genomföra det hela. De sakerna fanns nog på plats några månader före mordet och man värderade nog möjligheterna.

Sedan var det säkert så att det blev operativt relativt nära inpå mordet och det kan ha dels med olika aktörers motivation att göra dels att man noterat Palmes sätt att röra sig privat. Plötsligt insåg man att det var möjligt men att man måste utnyttja tillfället medan det gavs.

Det som jag tycker är viktigt att poängtera i ditt resonemang är att det samtidigt på olika håll funnits tankar och planer. Som inte nödvändigtvis hade med varandra att göra. Vilket gör det komplicerat.

Frågan man måste ställa sig är var man hittar potenta personer. I vilken miljö har man både kunskap om Palme och tillgång till personer som är villiga att döda en Statsminister. Det är en sak att snacka och planera. En annan att exekvera.

Uppenbarligen fångade några tillfället i flykten. Men samtidigt tog man inget tillfälle där man långt i förväg visste var Palme skulle befinna sig. Hans offentliga framträdanden var ingen hemlighet. Hans rörelser inom Den Gyllene Triangeln likaså. Hans och Lisbets privata utflykter utan livvakter tidigare är omskrivna. Varför passade man inte på då, men nu.

Jag får en känsla av att de som passade på inte hade planerat utifrån Palmes kalender eller kända rörelsemönster. Utan att man fick honom serverad utifrån en tillfällighet. Man kanske redan fanns där i ett annat syfte.

Vilken grupp bland mängden plausibla grupper skulle göra så här. Men inte gjorde det på ett annat sätt. I så fall är ju mordet en ledtråd till de skilda håll som du nämner. Oavsett om mordets upprinnelse fanns på 70 eller 80 talet.

Kan rentav mordets Modus Operandi och efterföljande mörkläggning från vissa håll vara en snitslad väg till dess ursprung.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-21 kl. 06:14.
Citera
2015-02-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som vi diskuterat tidigare där detta var som jag uppfattar det slutdiskuterat flera gånger om har vi konstaterat att för det första så är Remstam ingen expert på vare sig det ena eller det andra utan en glad och fullständigt okunnig amatör som fritt efter eget huvud "tolkar" officiella bilder på ett helt eget sätt som inte har stöd av några som helst av de ferentiska experter som tittat på detta.

Om man är det minsta seriös i en sådan misstanke låter man naturligtvis oberoende experter titta på det och uttala sig. Inte en arbetslös diversearbetare.

Är man oseriös och fördomsfull fantiserar man gärna själv och framför det på internet som en sanning. Ganska vanligt bland t ex extremistiska grupper som finner egna "bevis" för att 911 är en hejdlös konspiration där de ser kryssningsmisiler och skyskrapor fyllda med sprängmedel av avancerad art med blotta ögat.

I detta fallet lånar du i tredje hand sådant som fakta mot bättre vetande upprepat trots att du inte kan bevisa din tes enbart i som det verkar syfte att snedvrida debatten och göra den oseriös.

Som alla haverister upprepar du felaktigheter om och om igen som ett mantra istället för att agera konstruktivt!

Tyvärr vimlar internet av helt felaktiga saker som man enkelt kan googla fram om man saknar förmåga att bedöma källor. Enligt internet är vi översvämmade av ufos och reptilaliens förklädda till människor styr oss, vi har aldrig besökt månen och myndigheterna ljuger för folket om det mesta, skapar våra egna sjukdomar i "labb" och jorden har gått under 100 gånger om samt har tiotusentals personer som jobbar med att iscensätta terrordåd utan att det är ett dugg sant.

Vi är inte förvånade ett dugg över ditt sätt att agera då vi känner dig sedan tidigare och du kört samma grej om och om igen.

Det enda det bevisar är att du är en haverist utan ambitioner att vara seriös eller konstruktiv.

Ange en enda expert på området som stödjer Remstams teser? Amatörmässiga gissningar och felslut kan vi nog lämna därhän.

Ditt humör är tyvärr vare sig seriöst eller konstruktivt. Jag begriper mig inte på varför du ger dig ut och "tokskriker" i tråden när det skrivs något du inte gillar. Reducera invektiven och öka på med sakargument och källhänvisningar, så kommer tråden vidare mycket bättre.

Särskilt i fråga om slipsen vore en annan attityd klädsam. Slipsen är långt ifrån färdigdiskuterad. Den är synnerligen gåtfull av två skäl: den är inte blodbesudlad (inte minsta stänk), och de två kulhålens inbördes placering gör att slipsen egentligen bara kan förstås som skjuten framifrån. Jag har utvecklat detta tidigare bl.a. här

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

och här (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I korthet konstaterar jag att ett överväldigande material talar för att OP blev skjuten med ett skott i ryggen. Inga större konstigheter med detta, även om det finns vittnesuppgifter som antyder att han blir skjuten framifrån. Däremot går det inte att förstå slipsen utifrån "axiomet" om endast ett skott i ryggen. Det beror på kulhålens placering (det som polisen anger som in- respektive utgångshål). Men även oaktat in- och utgångshål (1.6 och 1.7 med polisens beteckning) på slipsen, så är det ju helt osannolikt att slipsen inte skulle vara det minsta blodbesudlad. Särskilt inte om en kula gått rakt genom den efter att först ha passerat kroppen. Blodstänksbilden sträcker sig ju 5 meter fram över trottoaren och ca 2 meter i sidled. Det var alltså fråga om en påtaglig "fontän" i skottögonblicket. Om 1.6 var ingångshål i slipsen (efter ett skott i ryggen) skulle det naturligtvis vara krafigt nedstänkt av blod kring detta hål (även om slipsen rör sig ut från kroppen som följd av kulan). Därefter har ju slipsen rimligen suttit kvar på kroppen ett tag. Hela skjortans övre delar, inklusive kragen är kraftigt nedblodad av det blod som efter skottet sprids från mun och skotthål. Men slipsen är helt ren. Det är förstås totalt orimligt, om den inte tvättats. (Och varför skulle den i så fall ha tvättats?).

Jag har tidigare efterfrågat rimliga förklaringar till dessa två konstigheter med slipsen. Inga har givits. Därför står jag för egen del kvar vid att hela händelseförloppet inte är fullständigt känt.
Citera
2015-02-21, 13:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Ditt humör är tyvärr vare sig seriöst eller konstruktivt. Jag begriper mig inte på varför du ger dig ut och "tokskriker" i tråden när det skrivs något du inte gillar. Reducera invektiven och öka på med sakargument och källhänvisningar, så kommer tråden vidare mycket bättre.

Särskilt i fråga om slipsen vore en annan attityd klädsam. Slipsen är långt ifrån färdigdiskuterad. Den är synnerligen gåtfull av två skäl: den är inte blodbesudlad (inte minsta stänk), och de två kulhålens inbördes placering gör att slipsen egentligen bara kan förstås som skjuten framifrån. Jag har utvecklat detta tidigare bl.a. här

I korthet konstaterar jag att ett överväldigande material talar för att OP blev skjuten med ett skott i ryggen. Inga större konstigheter med detta, även om det finns vittnesuppgifter som antyder att han blir skjuten framifrån. Däremot går det inte att förstå slipsen utifrån "axiomet" om endast ett skott i ryggen. Det beror på kulhålens placering (det som polisen anger som in- respektive utgångshål). Men även oaktat in- och utgångshål (1.6 och 1.7 med polisens beteckning) på slipsen, så är det ju helt osannolikt att slipsen inte skulle vara det minsta blodbesudlad. Särskilt inte om en kula gått rakt genom den efter att först ha passerat kroppen. Blodstänksbilden sträcker sig ju 5 meter fram över trottoaren och ca 2 meter i sidled. Det var alltså fråga om en påtaglig "fontän" i skottögonblicket. Om 1.6 var ingångshål i slipsen (efter ett skott i ryggen) skulle det naturligtvis vara krafigt nedstänkt av blod kring detta hål (även om slipsen rör sig ut från kroppen som följd av kulan). Därefter har ju slipsen rimligen suttit kvar på kroppen ett tag. Hela skjortans övre delar, inklusive kragen är kraftigt nedblodad av det blod som efter skottet sprids från mun och skotthål. Men slipsen är helt ren. Det är förstås totalt orimligt, om den inte tvättats. (Och varför skulle den i så fall ha tvättats?).

Jag har tidigare efterfrågat rimliga förklaringar till dessa två konstigheter med slipsen. Inga har givits. Därför står jag för egen del kvar vid att hela händelseförloppet inte är fullständigt känt.
Han är en känd tok och inte mycket att bry sig om.

Det är märkligt att slipsen inte har en droppe blod på sig, men kunde dom tvätta kulorna så varför inte slipsen? Frågan är i så fall varför.

Men det är lika märkligt oavsett om kulan kom framifrån eller bakifrån. En kula bakifrån skulle kunna stöta bort slipsen innan blodet kommer (med betydligt lägre hastighet), vilket inte en kula framifrån kan förklara (han föll kraftigt blödande från bröstet). Med tanke på allt blod på platsen där han låg är det märkligt att slipsen kunde undgå att bli nedsölad efteråt.

Allt tyder på att slipsen blev tvättad och frågan är varför? Av samma anledning som kulorna tvättades? Eftersom en inflytelserik kärna av nazipoliser tycks vara inblandad kan det tänkas att kvalitén på det forensiska arbetet var under varje nivå som en normal människa kan föreställa sig.

De två hålen i slipsen är en gåta för sig.
Senast redigerad av iesho 2015-02-21 kl. 13:31.
Citera
2015-02-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Uppenbarligen fångade några tillfället i flykten. Men samtidigt tog man inget tillfälle där man långt i förväg visste var Palme skulle befinna sig. Hans offentliga framträdanden var ingen hemlighet. Hans rörelser inom Den Gyllene Triangeln likaså. Hans och Lisbets privata utflykter utan livvakter tidigare är omskrivna. Varför passade man inte på då, men nu.

Jag får en känsla av att de som passade på inte hade planerat utifrån Palmes kalender eller kända rörelsemönster. Utan att man fick honom serverad utifrån en tillfällighet. Man kanske redan fanns där i ett annat syfte.

Vilken grupp bland mängden plausibla grupper skulle göra så här. Men inte gjorde det på ett annat sätt. I så fall är ju mordet en ledtråd till de skilda håll som du nämner. Oavsett om mordets upprinnelse fanns på 70 eller 80 talet.

Kan rentav mordets Modus Operandi och efterföljande mörkläggning från vissa håll vara en snitslad väg till dess ursprung.
Serverat var ordet sa Bull. Repliker som anger mönstret.
Sosse tiil Ebbe Carlsson: "Hur kan du stå på så god fot med Östling? Han är ju
nazist"!
Ebbe: "Det skiter väl jag i".
Alltså inte "Det är inte så farligt, han är bara hobbynazist".
Citera
2015-02-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ytterligare en sak som ev. kan ha betydelse.

Löntagarfonderna.

Som inbegriper ytterligare en potent maktspelare. Näringslivet och dess intressen och kapital. Där vissa flydde landet. Som familjen Rausing. Som än idag är aktuella genom Eva Rausings mail till Wall. Som enligt honom själv lett till att han ska skriva en ny bok om mordet.

Det fanns säkert krafter där som spelade med en önskan om avlägsnande. Men att koppla det till händelserna på Sveavägen är inte lätt. Vi får se vad Wall kommer fram till.

Exakt. Det är dom inrikespolitiska händelserna som är avgörande för mordet enligt min mening.
Dom utrikespolitiska skeendena är möjligtvis grädden på moset, men i sig inte direkta orsaken
Citera
2015-02-21, 16:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Du anför som vanligt bra sakargument och jag personligen diskuterar gärna slipsen.
Jag tycker dock att det ser ut som om slipsen är färgad av blod - jämför gärna med bilden på slipsen innan skotten.
Sedan menar jag att slipsen har hasat upp något och även vridit sig vilket alla som har burit slips med en massa ytterplagg på sig vet att den brukar göra. Därav den marginella skillnaden mellan ingångs- och utgångshålen i vertikal riktning.

http://www.itdemokrati.nu/page16.html
Citera
2015-02-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Du anför som vanligt bra sakargument och jag personligen diskuterar gärna slipsen.
Jag tycker dock att det ser ut som om slipsen är färgad av blod - jämför gärna med bilden på slipsen innan skotten.
Sedan menar jag att slipsen har hasat upp något och även vridit sig vilket alla som har burit slips med en massa ytterplagg på sig vet att den brukar göra. Därav den marginella skillnaden mellan ingångs- och utgångshålen i vertikal riktning.

Det lilla röda man ser på bilden du länkar till är den röda färg som finns i slipsen (den har röda och blåa ränder). Slipsen borde ju dock har varit helt nedsölad med blod i närheten av skotthålet och knuten, även om den rört sig något i sidled. (Jämför skjortkragen och hela överdelen av skjortan)
Att skotthålen inte ligger helt i samma vertikal-linje tycker jag inte heller är konstigt. Det är helt inom ramen för det normala. Hade skotthålen 1.6 och 1.7 på slipsen dessutom varit omvänt placerade, hade det inte heller varit svårt att se hur det stämde med en (enda) skottlinje bakifrån ryggen, eftersom det är vid 1.7 som slipsen viker in sig något. Men nu är det 1.6 mitt på slipsens framsida som är ingångshål enligt polisen, och 1.7 i slipsens ytterkant som är utgångshål. Det är oerhört svårt att få ihop med en (enda) kulbana som kommer bakifrån ryggen.

Allra konstigast är dock att slipsen inte förefaller det minsta nedsölad av blod. Det är inte några enstaka stänk som saknas, det är en omfattande besudling. Detta öppnar för långtgående slutsatser i olika riktningar. Jag vill dock ogärna dra sådana långtgående slutsatser, och har därför som sagt tidigare efterlyst rimliga förklaringar till slipsens kulhål och frånvaro av blodbesudling.
Citera
2015-02-21, 17:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Det lilla röda man ser på bilden du länkar till är den röda färg som finns i slipsen (den har röda och blåa ränder). Slipsen borde ju dock har varit helt nedsölad med blod i närheten av skotthålet och knuten, även om den rört sig något i sidled. (Jämför skjortkragen och hela överdelen av skjortan)
Att skotthålen inte ligger helt i samma vertikal-linje tycker jag inte heller är konstigt. Det är helt inom ramen för det normala. Hade skotthålen 1.6 och 1.7 på slipsen dessutom varit omvänt placerade, hade det inte heller varit svårt att se hur det stämde med en (enda) skottlinje bakifrån ryggen, eftersom det är vid 1.7 som slipsen viker in sig något. Men nu är det 1.6 mitt på slipsens framsida som är ingångshål enligt polisen, och 1.7 i slipsens ytterkant som är utgångshål. Det är oerhört svårt att få ihop med en (enda) kulbana som kommer bakifrån ryggen.

Allra konstigast är dock att slipsen inte förefaller det minsta nedsölad av blod. Det är inte några enstaka stänk som saknas, det är en omfattande besudling. Detta öppnar för långtgående slutsatser i olika riktningar. Jag vill dock ogärna dra sådana långtgående slutsatser, och har därför som sagt tidigare efterlyst rimliga förklaringar till slipsens kulhål och frånvaro av blodbesudling.

Ok. Vad jag avsåg var att hela slipsen tycks ha fått en annan färgton vilket skulle kunna bero på att den sugit upp blodet som forsade ur Palme och som dränkte hans skjorta.
Citera
2015-02-21, 18:02
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Portalfigur
Brottskod om Bombmannen Tingström vs Palmemordet

Advokaten Pelle Svensson:
"Tingströms kommentar till mig:

Olof Palme fick dö för horbockens skull.
"
Inte så mycket vevande av det just. Det togs upp som en del i programmet - mot slutet. Ett program som i huvudsak alltså handlade om Tingström och bombdåden.
Programmet gick på TV3 19 feb, och kan ses igen via http://www.tv3play.se/program/brottskod
Vilken "horbock" avses? Åklagaren Denckert? Någon annan?
Citera
2015-02-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Jo men vad bra att länka till en privatpersons hemsida. En privatperson som helt saknar allt vad kriminalteknisk kunskap och erfarenhet heter och en privatperson som har alternativa teorier om också andra saker som väl får anses både uppseendeväckande och egensinniga.

Hur är det egentligen med källkritiken? Blåsa upp en skendiskussion kring saker som finns behandlade i den tekniska rapporten och hänvisa till vilken typ av källor.

Hans andra teorier handlar om.....

Estonia:
Citat:
Min bestämda uppfattning är att M/S Estonia krockade med en militärbåt, antingen från: NATO, Svergie eller Ryssland.

Militärbåten befann sig på Östersjön p.g.a. militärövning eller så övervakade den transporten av militärgodset som fanns på
M/S Estonia.

Om militärbåten kom från Ryssland kan den medvetet ha kört in i M/S Estonia för att sänka henne p.g.a. lasten eller helt enkelt felnavigerat in i M/S Estonia.
Om militär båten kom från väst är det en felnavigering.
1. Bucklan på bogvisiret är alldeles för stor.
2. Bucklan har raka märken som inte stämmer in på bulbens runda form.
3. Dom 3 märkena på babord sida har kommit till av 3 spetsiga föremål, troligtvis kanoner, en av kanonerna har gjort hål i M/S Estonias skrov.
4. Många vittnen berättar om en kraftig smäll, järn mot järn, plus att M/S Estonia bromsar in en kort stund, om en båt tappar farten med en knop under några millisekunder känns det som en kraftig inbromsning.

Big bang teorin som är helt fel. Istället gäller bibeln och argumenteras för att jorden skall bli en sol

Citat:
Min bestämda uppfattning är att The Big Bang har inte varit utan vi är på väg mot den och det är inget vi kan göra något åt. Vi kan däremot påskynda den genom överproduktion och ökad förbränning av våra naturresurser = stratosfären ökar, avståndet X blir längre "se nedan" och därmed fisonhastigheten.

Så shoppa på ni bara, köp större bilar som drar mer bensin. Flyg mer, helst i privata Jumbojets. Fyll era liv med mera dynga, helst med sånt som har långa transporter och kräver mycke energi. Öka avståndet X, för jag vill se när jorden förvandlas till en SOL.

Han har också lite egna ideer kring hur matematik är beskaffat. Allt redovisat på samma sajt. Jag tror nog att de flesta normalbegåvade och normalutbildade kan värdera grunderna för denna diskussion.

Bara för att ett påstående finns på nätet så behöver det som sagt inte vara en sanning och jag vågar lova att det inte finns så många vetenskapsmän i världen som ens anser det mödan värt att ens bemöta Remstams teorier om olika saker han anser sig har funnit revolutionernande förklaringar kring!

Att jag blir personligt påhoppad när jag påpekar dessa sakligaargument säger kanske det mesta om dessa tråddeltagares seriositet och agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in