Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Varför är den förenklad? Om gud finns och har en plan kan jag bara luta mig tillbaka i förvissning om att allt kommer att lösa sig på bästa sätt eftersom gud älskar mig. Jag behöver heller inte fråga mig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor eftersom gud har en plan och den innehåller parasitmaskar och spetälska.
Din syn är förenklad därför att du vill att Gud ska fixa upp och ha en plan med ditt liv, men det får du göra själv. Bara för att du älskar ditt 13-åriga barn bär du inte runt på det 24/7; du vill att barnet ska bli självständigt. Vem har sagt att du inte behöver fråga dig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor? Jag fattar inte heller varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Hur kan jag be till nåt jag inte tror på?
Det har du rätt i. Finns det något du tror på som du blir glad av? Kärlek?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Så den är inte "guds ord"?
Nej, jag tror inte att bibeln är "Guds ord". Jag tror att det finns passager i den som är inspirerade av Gud; men mycket verkar vara människors förvrängningar för att få verktyg att utöva makt över andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Vad mer kan jag välja bort? Jungfrufödsel och syndafloden är rätt centrala koncept i kristendomen. Kan jag välja bort några av budorden?
Vad är problemet? Undersök vilket gensvar du får i ditt inre när du prövar om det är en bra idé att inte dräpa, vara avundsjuk osv. Det finns en hel del kloka saker i kristendomen, välj de saker du uppskattar, lämna de andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men om det inte gör nån skillnad om man tror så behöver jag kanske inte börja göra det?
Du behöver ingenting, du är fri, varför skulle du tvinga dig om det bara känns förljuget?
Skillnaden för min del är att medvetandet om Gud ger livet en mer fullödig och rikare varseblivning av existensen; utan den skulle det vara torftigare att leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Så heliga skrifter är inte din grej?
Det kan finnas passager i heliga skrifter som talar till mig och värmer hjärtat, men de är inte huvudsaken. Att kunskapa och ta vara på livet, förvalta det väl, står över allt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Vilken gud avser du?
Den Gud som jag möter i bön och kontemplation.