2015-02-20, 23:48
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och lust och glädje när man dricker hans Chianti, öhhh blod, blod skall det vara...

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Till proconsul:

Glöm inte att också experimentera med att ta en spaghettisil på huvudet och säga: Ramen. Det tar högst en minut.

För lust och glädje är detta nog de två bästa tipsen till proconsul i hela tråden, för vad i denna värld är väl viktigare än lust och glädje?
Citera
2015-02-21, 00:26
Medlem
Om du bor i Stockholm så kan vi ses och då ska jag berätta för dig!
Citera
2015-02-21, 00:40
Avslutad
Det är svårt att tro. Världen är full av ondska och tragedi, och ibland (typ hela tiden) undrar jag vart vart fan Gud är.
Citera
2015-02-21, 00:48
Medlem
libbens avatar
Här finns en lista du kan fundera på.

http://i.imgur.com/BPxV6mL.jpg
Citera
2015-02-21, 00:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det är svårt att tro. Världen är full av ondska och tragedi, och ibland (typ hela tiden) undrar jag vart vart fan Gud är.
Det gör jag med men jag har också börjat tänka så här: Vad väntar jag på? vem är jag i det hela? Vad kan jag göra?
Om Gud har skapat mig så har väl också jag ett ansvar. Kanske alla har det ansvaret. Men vi överlåter det till staten, makten eller vad det nu än må vara.
Jag vet inte.
Citera
2015-02-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo

Jag hoppas du växer i din tro och kommer till all mer insikt om vår frälsare. Att du håller vid det budskap som anförtrotts dig och står ut vid lidandet. Den seger och det arv du blivit lovad genom din tro på Jesus Kristus.

Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss. Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? Det står ju skrivet:"För din skull dödas vi hela dagen, vi räknas som slaktfår". Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. (‭Romarbrevet‬ ‭8‬:‭31-39‬ SFB98)
Citera
2015-02-21, 01:32
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför är den förenklad? Om gud finns och har en plan kan jag bara luta mig tillbaka i förvissning om att allt kommer att lösa sig på bästa sätt eftersom gud älskar mig. Jag behöver heller inte fråga mig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor eftersom gud har en plan och den innehåller parasitmaskar och spetälska.

Din syn är förenklad därför att du vill att Gud ska fixa upp och ha en plan med ditt liv, men det får du göra själv. Bara för att du älskar ditt 13-åriga barn bär du inte runt på det 24/7; du vill att barnet ska bli självständigt. Vem har sagt att du inte behöver fråga dig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor? Jag fattar inte heller varför.

Citat:
Hur kan jag be till nåt jag inte tror på?

Det har du rätt i. Finns det något du tror på som du blir glad av? Kärlek?

Citat:
Så den är inte "guds ord"?

Nej, jag tror inte att bibeln är "Guds ord". Jag tror att det finns passager i den som är inspirerade av Gud; men mycket verkar vara människors förvrängningar för att få verktyg att utöva makt över andra.

Citat:
Vad mer kan jag välja bort? Jungfrufödsel och syndafloden är rätt centrala koncept i kristendomen. Kan jag välja bort några av budorden?

Vad är problemet? Undersök vilket gensvar du får i ditt inre när du prövar om det är en bra idé att inte dräpa, vara avundsjuk osv. Det finns en hel del kloka saker i kristendomen, välj de saker du uppskattar, lämna de andra.

Citat:
Men om det inte gör nån skillnad om man tror så behöver jag kanske inte börja göra det?

Du behöver ingenting, du är fri, varför skulle du tvinga dig om det bara känns förljuget?

Skillnaden för min del är att medvetandet om Gud ger livet en mer fullödig och rikare varseblivning av existensen; utan den skulle det vara torftigare att leva.

Citat:
Så heliga skrifter är inte din grej?

Det kan finnas passager i heliga skrifter som talar till mig och värmer hjärtat, men de är inte huvudsaken. Att kunskapa och ta vara på livet, förvalta det väl, står över allt annat.

Citat:
Vilken gud avser du?

Den Gud som jag möter i bön och kontemplation.
Citera
2015-02-21, 02:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och lust och glädje när man dricker hans Chianti, öhhh blod, blod skall det vara...

Citat:
Till proconsul:

Glöm inte att också experimentera med att ta en spaghettisil på huvudet och säga: Ramen. Det tar högst en minut.

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
För lust och glädje är detta nog de två bästa tipsen till proconsul i hela tråden, för vad i denna värld är väl viktigare än lust och glädje?

Möjligheten att proconsul har ett litet skratt på läppen OM han gör spaghettisils-experiment finns. Och detta är étt blant flera första steg till att bli deltids-troende pastafarian.
Citera
2015-02-21, 02:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om Gud har skapat mig så har väl också jag ett ansvar. Kanske alla har det ansvaret.

SAMTIDIG som du predikar underkastelses-teologi. Som så ofta: Självmotsägande.
Citera
2015-02-21, 02:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Jag hoppas du växer i din tro och kommer till all mer insikt om vår frälsare. Att du håller vid det budskap som anförtrotts dig och står ut vid lidandet. Den seger och det arv du blivit lovad genom din tro på Jesus Kristus.

Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss. Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? Det står ju skrivet:"För din skull dödas vi hela dagen, vi räknas som slaktfår". Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. (‭Romarbrevet‬ ‭8‬:‭31-39‬ SFB98)

Jag vet inte hur andra läsare har det, men OM jag hade ett tros-behov skulle detta bibelviftande skrämma bort mig från denna typ av tro.
Citera
2015-02-21, 03:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Din syn är förenklad därför att du vill att Gud ska fixa upp och ha en plan med ditt liv, men det får du göra själv. Bara för att du älskar ditt 13-åriga barn bär du inte runt på det 24/7; du vill att barnet ska bli självständigt. Vem har sagt att du inte behöver fråga dig varför barn får cancer eller varför dåliga saker händer bra människor? Jag fattar inte heller varför.

Falsk analogi.

Citat:
Hur kan jag be till nåt jag inte tror på?

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det har du rätt i. Finns det något du tror på som du blir glad av? Kärlek?

Frågans poäng är?

Citat:
Nej, jag tror inte att bibeln är "Guds ord". Jag tror att det finns passager i den som är inspirerade av Gud; men mycket verkar vara människors förvrängningar för att få verktyg att utöva makt över andra.

Och hur "sorterar" du?

Citat:
Undersök vilket gensvar du får i ditt inre när du prövar om det är en bra idé att inte dräpa, vara avundsjuk osv. Det finns en hel del kloka saker i kristendomen, välj de saker du uppskattar, lämna de andra.

Introspektion i all ära, men när/om introspektion ledar till ett svar ger det inte mer belägg för bibeln än för andra urkunder.

Citat:
Skillnaden för min del är att medvetandet om Gud ger livet en mer fullödig och rikare varseblivning av existensen; utan den skulle det vara torftigare att leva.

OK för dig. Men det finns inte minste anledning till att det skulle vara allmängiltigt.
Citera
2015-02-21, 08:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
SAMTIDIG som du predikar underkastelses-teologi. Som så ofta: Självmotsägande.
Jag diskuterar sakfrågor inne på ett religionsforum. OCH diskussionsämnet här är: Vill men kan inte tro.
Vad diskuterar du då? Flashback-användaren? Starta en tråd om ämnet så får du tala ut om det du vill. MIG bland annat.

Trådarna blir påtvingat dina och allt skall kretsa runt dig och dina påståenden i tid och otid. Börja respektera trådstartare och deras försök att dikutera sakernas natur.

Till Tubbo återigen nu då: Ja det är svårt att tro att det finns någon Gud bland alla sjuka människor som både mördar och beter som svin mellan varven.
Det handlar oftast om att själv inte bli ett svin. Svårt? Ja mycket svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in