2015-02-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyflower
Det var ju det jag menade? Att de ska inte bara få tillgång till utbildning, utan de måste få lära sig att de kan och klarar av det. Jag skrev ju också att det sitter i deras mentalitet vilket då ofta hänger ihop med kultur...

Ja, jag håller med om att de är väldigt svårt att få integrerade i samhället vilket också har att göra med synen de har på sig själva. Det här är ett typexempel på att situationen måste förändras på plats och det är nu. Rumänska regeringen tar inte sitt ansvar för fem öre och det är bedrövligt.

Vem är du förresten som bestämmer vilka som hör hemma i Sverige?

Och jag vet att den "sortens" romer blev utjagade ur indien medan andra följde med som soldater.

De skiter i utbildning för att det är emot deras kultur. De lever i vårt samhälle men i sitt eget. De har sina egna lagar och regler och på grund av detta är de totalt ointegrerbara. Det definierar hur mycket de hör hemma i vår kultur - alltså inte alls. Inaveln är också ett stort problem som hör ihop med deras kultur. De kommer att dö ut och det med rätta - precis som med faraonerna.
Citera
2015-02-20, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Ja, men då påvisar du bara ännu en sak och det är att rumäner äger kor utan att veta vad de ska göra med dem.

Majoriteten av rumänerna bor i städer (70%). Du påstår att de flesta av dessa äger en ko? jag misstänker att 95% (min egen uppfattning,spekulerar) av rumänen inte äger en ko.
Citera
2015-02-20, 23:34
Medlem
Citat:
De skiter i utbildning för att det är emot deras kultur. De lever i vårt samhälle men i sitt eget. De har sina egna lagar och regler och på grund av detta är de totalt ointegrerbara. Det definierar hur mycket de hör hemma i vår kultur - alltså inte alls. Inaveln är också ett stort problem som hör ihop med deras kultur. De kommer att dö ut och det med rätta - precis som med faraonerna.

Men människa, snälla läs vad jag skriver! Jag skrev att deras mentalitet är ett stort problem och därför är det viktigt att vi ser till att framtida generationer av rumänska romer får en annan mentalitet. Det är en lång och svår process men inte omöjlig.

De är människor, precis som du och jag. Varje människa har ett värde i sig.

Jag rekommenderar dig att besöka "FORUM för levande historia" i gamla stan i Stockholm. Det har en intressant utställning om romer just nu.
Citera
2015-02-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Majoriteten av rumänerna bor i städer (70%). Du påstår att de flesta av dessa äger en ko? jag misstänker att 95% (min egen uppfattning,spekulerar) av rumänen inte äger en ko.

Håll käften om du aldrig varit i Rumänien. Gå och runka åt dina wikipediafakta.
Citera
2015-02-20, 23:37
Medlem
Citat:
Håll käften om du aldrig varit i Rumänien. Gå och runka åt dina wikipediafakta.

Och nu fallerar du, jävlar vad ägd du blev.
Citera
2015-02-20, 23:39
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Vet inte hur det är i andra städer men i linköping bor de utomhus under en bro. Där står ett tjugotal madrasser, antar att minst trettio fyrtio pers sover där. Har bara gått förbi dagtid och då har det vart tomt, men vet att de sover där under natten. Man ser nallar, dockor och annat som de ställt upp ovanför sina "sängar". Fruktansvärt sorgligt att se.

Inte fan hade de utsatt sig för det om de tjänat såpass att de kunde få tak över huvudet.

Ni hatare har huvudet i sanden helt enkelt. Helt omänskliga och världsfrånvända.

Dom sover bokstavligt talat på gatan i Stockholms innerstad också. Inte bara någon enstaka utan det fullkomligen dräller av sovande tiggare på många gator nattetid. Hur fasen dom står ut det fattar jag inte.

Det måste bli ett stopp för alla dessa tiggare för det är ett problem som bara tycks bli större och större och att dom tigger leder inte till ett bättre liv för dom själva, det cementerar bara deras livssituation.

Och när antalet tiggare bara blir fler och fler och kakan blir mindre och mindre och desperationen och hungern sätter in så fruktar jag att antalet personrån, fickstölder och snatterier kommer skjuta i höjden. Det är bara en tidsfråga så länge som fler och fler tiggare söker sig hit.
Citera
2015-02-20, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyflower
Men människa, snälla läs vad jag skriver! Jag skrev att deras mentalitet är ett stort problem och därför är det viktigt att vi ser till att framtida generationer av rumänska romer får en annan mentalitet. Det är en lång och svår process men inte omöjlig.

De är människor, precis som du och jag. Varje människa har ett värde i sig.

Jag rekommenderar dig att besöka "FORUM för levande historia" i gamla stan i Stockholm. Det har en intressant utställning om romer just nu.

Varför är det viktigt? De hör inte hemma här och får gärna ha sin mentalitet i ett annat land än Sverige. Är dina föräldrar alkoholister och är det därför du känner att du måste ta hand om alla?

De är människor men det innebär inte att de hör hemma i det svenska samhället.

Varför ska jag besöka en helt PK-influerad instutition när jag har internet och en massa böcker som beskriver det hela bättre?
Citera
2015-02-20, 23:41
Medlem
Citat:
Och nu fallerar du, jävlar vad ägd du blev.

Inte det minsta. Har du något argument eller söker du efter egenskaper du inte har?
Citera
2015-02-20, 23:44
Medlem
Citat:
Inte det minsta. Har du något argument eller söker du efter egenskaper du inte har?

Mitt argument är att vi i Sverige har råd eller kan komma över mer basvaror än medelrumänen. Medelsvensken har råd med mer mjölk,ost och mjöl än medelrumänen. Oavsett om rumänen suger av en ko själv eller inte. Och både du och jag vet att alla inte äger en ko i Rumänien.

För övrigt finns det faktiskt lagar och regler i Rumänien. T.ex registrerar man som i övriga EU (eftersom Rumänien faktiskt är med i EU) antal kor. Rumänien har totalt lite över 1 miljon kor kollade jag just upp på officiell EU fakta. Befolkningen är närmare 22 miljoner i Rumänien.
Senast redigerad av sampanl 2015-02-20 kl. 23:49.
Citera
2015-02-20, 23:47
Medlem
I Gävle har tiggarna flera gånger sagt i lokaltidningarna att dom tjänar runt 150 spänn om dagen.
Räkna 150 x 30 = 4500 SEK. Det är ca 472 euro (jag vet att dom har annan valuta i RU...) och betänk då att deras minimilön ligger på 130 euro i slavaktiga fabriker.

Varför tror ni att dom stannar för? Det är ju ren vinst. Nu har även svenska kyrkan betalat en vandrarhemsbuss åt 10 av dom som sov utomhus mitt i stan. Samma gäng sitter och smartphonesurfar på donken både morgon och kväll.

För övrigt så pissade en zigenarkärring utanför mitt fönster så jag är lite arg.
Tack för mig.
Citera
2015-02-20, 23:50
Medlem
Citat:
Mitt argument är att vi i Sverige har råd eller kan komma över mer basvaror än medelrumänen. Medelsvensken har råd med mer mjölk,ost och mjöl än medelrumänen. Oavsett om rumänen suger av en ko själv eller inte. Och både du och jag vet att alla inte äger en ko i Rumänien.

Sverige har inte råd. Vi lever i en kreditekonomi där all "tillväxt" varit fiktiv sedan år 2000 p.g.a. fractional reserve banking. Kort och koncist lever de flesta svenskar på lånade pengar. Vi har ingen som helst tillväxt i ekonomin utan lånade pengar och du tror att detta är något bra.

Du är en ekonomisk idiot. Du vet inte hur många mer kor vi har i Sverige jämfört med rumänien och du vet inte heller vad en svensk kossa har för yield i genomsnitt jämfört med den rumänska. Du uttalar dig om något som du inte har den minsta aning om fröken messerschmitt.

Jag har varit på plats men det har inte du. Du är en praktidiot.
Citera
2015-02-20, 23:54
Medlem
Varför ska ni miljö- och vänsterpartister alltid vurma för dessa tiggare? Vad vinner ni på att ta dessa förlorares parti? Djävla idioter är vad ni är, vem ska betala i slutändan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in