2015-02-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Lite skillnad på att Ni:a någon och att kalla någon utefter deras yrkestitel, tycker du inte?
Nia är en annan sak numera mest i betydelsen alienation, jag tycker som slutord att kalla en chef för just chef inte alls är fel, utan en hedersbetygelse som på inget sätt betyder att man undervärderar sig själv, vanligt hyfs helt enkelt.
Citera
2015-02-19, 23:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nia är en annan sak numera mest i betydelsen alienation, jag tycker som slutord att kalla en chef för just chef inte alls är fel, utan en hedersbetygelse som på inget sätt betyder att man undervärderar sig själv, vanligt hyfs helt enkelt.
Varför ska bara höga personer bli kallade vid titel då? För man hör sällan en chef hälsa med god morgon lokalvårderska Bengtsson.
Citera
2015-02-20, 00:33
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Varför ska bara höga personer bli kallade vid titel då? För man hör sällan en chef hälsa med god morgon lokalvårderska Bengtsson.
Du verkar ha fått för dig att man kallar kökschefen för chef hela tiden, oavsett om man förbereder för en servering eller om man tar beställningar!

När man förbereder, exempelvis skivar grönsaker, skalar potatis och så vidare så är det laid back, då heter kökschefen Thomas och inte chef.
När man sedan går in i fasen där man ska pumpa ut käk till hungriga gäster och beställningarna kommer på löpande band, då sitter det i ryggmärgen att svara "Ja, chef" eller "Uppfattat, chef" när en beställning som du har hand om kommer in.
Det fick jag lära mig, både i skolan och när jag började jobba på restaurang.

Ni verkar tro att det går på en eftermiddag att gå från att skala potatis i källaren till att bli kökschef.

Att visa lite respekt kommer man långt med, men det verkar som att era mammor lärt er att ni är centrum i universum.
Citera
2015-02-20, 06:13
Medlem
SkitNerDigFans avatar
Citat:
Du verkar ha fått för dig att man kallar kökschefen för chef hela tiden, oavsett om man förbereder för en servering eller om man tar beställningar!

När man förbereder, exempelvis skivar grönsaker, skalar potatis och så vidare så är det laid back, då heter kökschefen Thomas och inte chef.
När man sedan går in i fasen där man ska pumpa ut käk till hungriga gäster och beställningarna kommer på löpande band, då sitter det i ryggmärgen att svara "Ja, chef" eller "Uppfattat, chef" när en beställning som du har hand om kommer in.

Ni verkar tro att det går på en eftermiddag att gå från att skala potatis i källaren till att bli kökschef.

Att visa lite respekt kommer man långt med, men det verkar som att era mammor lärt er att ni är centrum i universum.
Saken är ju att Filip sa det när de provsmakade hans mat, vilket är töntigt imo. Om han gör det när det är lagtävling i ett proffskök, then fine
Citera
2015-02-20, 08:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Jag är mycket väluppfostrad och ödmjuk i verkligheten, att kalla folk vid titlar 2015 är dock förlegat i min värld, men då jobbar jag inte inom kockvärlden heller.
Citera
2015-02-20, 11:08
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Har sagt det förr och tycker att det är trevligt att höra när filip säger "chef" I Sverige saknas det hyfs och takt och ton i många situationer jämfört med många andra länder. I Sverige verkar det vara mer uppskattad att visa brist på respekt.
Citera
2015-02-20, 11:12
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Har sagt det förr och tycker att det är trevligt att höra när filip säger "chef" I Sverige saknas det hyfs och takt och ton i många situationer jämfört med många andra länder. I Sverige verkar det vara mer uppskattad att visa brist på respekt.
Respekt sitter inte i en titel, utan hur man uppför sig mot andra människor i största allmänhet.
Citera
2015-02-20, 11:26
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Respekt sitter inte i en titel, utan hur man uppför sig mot andra människor i största allmänhet.

beror helt på plats och situation. mönstrar man på ett brittiskt eller amerikansk flaggat fartyg exempelvis är det obligatoriskt att säga sir och titlar åt alla i hierarkin ovanför egen befattning. detta gäller i regel inte längre på svenska båtar även om det finns gamla flaggskeppare kvar som onekligen vill bli ni:ade. Filip har säkert anammat sitt chef från valfritt Gordon Ramsay program
Citera
2015-02-20, 12:03
Medlem
Strossels avatar
Citat:

Sant men de man respekterar tilltalar men med titel eller hur och det är väl kanske så då att han respekterar "programledarna".
Edit
Kan ju säga som så att trots att jag slutade för ett antal år sedan, så när jag träffar min gamla personal så kallas jag fortfarande chef av dem och det är inget jag kräver men det visar på respekt för vad jag gjorde och kunde tillsammans med dem.
Senast redigerad av Strossel 2015-02-20 kl. 12:07.
Citera
2015-02-20, 23:32
Bannlyst
Fredrik är sååå snygg och mysig. Lite förälskad i honom

Gillar Ludvig mer och mer också...

Philip är ju hur gullig som helst, verkar trevlig och mjuk.
Citera
2015-02-21, 00:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Kan ju säga som så att trots att jag slutade för ett antal år sedan, så när jag träffar min gamla personal så kallas jag fortfarande chef av dem och det är inget jag kräver men det visar på respekt för vad jag gjorde och kunde tillsammans med dem.
Dom driver med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Fredrik är sååå snygg och mysig. Lite förälskad i honom

Gillar Ludvig mer och mer också...

Philip är ju hur gullig som helst, verkar trevlig och mjuk.
Nu gillar jag inte killarna på samma sätt som dig, men Ludvig tycker jag gått fram mycket, trodde han skulle åka rätt snabbt. Filip har levererat från dag ett och Fredrik är underhållande.
Citera
2015-02-21, 10:07
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Dom driver med dig.

Nu gillar jag inte killarna på samma sätt som dig, men Ludvig tycker jag gått fram mycket, trodde han skulle åka rätt snabbt. Filip har levererat från dag ett och Fredrik är underhållande.

Möjligt, eller så är dom verkligen så idiotiska och det skulle inte förvåna mig ett dugg efter min erfarenhet av vissa ungdomar av i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in