Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-02-02, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Jag satt i heta stolen för ett drygt år sedan och kan bekräfta att man får lämna upp till fem nummer/personer att använda i "Ring en vän" och det är BARA de numren man får ringa.

Dessa personer rings upp av kontrollrummet när man sätter sig i stolen och får berättat att "Nu börjar Coden spela, är du redo att eventuellt ta emot ett samtal?"
Får kontrollrummet inte tag på en eller flera på listan informeras spelaren om detta och dessa personer kan då INTE användas som livlina.

Jag hade syrran framför en dator med google framme men klämde i med någon halvkrystad anledning att hon i sin ungdom hade rört sig i kretsar som förmodligen hade kunskap om just min fråga men det enda hon gjorde var en snabb googling som gav mig 100K.

Google really IS your friend

Ok, 5 st.

Det var ju smart att rigga med datorn. Således finns det för mycket tid att tillgå för den som ska svara.
Citera
2015-02-02, 16:27
Medlem
KingStanniss avatar
Känns ändå som 5 personer borde kunna ha kunskap om det mesta, framförallt om man själv inte är helt pantad heller. Då det känns som frågorna är på ungefär några kategorier. Typ film/konst/historia/geografi/medicin osv. Hade ju garanterat tagit personer som man vet har ett expert område iaf.
Citera
2015-02-02, 16:35
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, 5 st.

Det var ju smart att rigga med datorn. Således finns det för mycket tid att tillgå för den som ska svara.
Har funderat på det där, att man allt som oftast med en enkel googling kan ta reda på rätt svar... Det är ju lite att "fuska", men varför sitter inte fler med datorn beredda när det ringer?

Enda man behöver göra är ju att få det att låta som att man verkligen funderar och resonerar medan man googlar.
Citera
2015-02-03, 00:53
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Har funderat på det där, att man allt som oftast med en enkel googling kan ta reda på rätt svar... Det är ju lite att "fuska", men varför sitter inte fler med datorn beredda när det ringer?

Enda man behöver göra är ju att få det att låta som att man verkligen funderar och resonerar medan man googlar.
Man behöver inte ens låtsas som något annat, google är tillåtet. Källa: mitt eget inlägg från 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Tidigare i år när det var studentspecial eller nåt liknande var det nån som lät livlinan sitta vid datorn. Den tävlande frågade t.o.m. om det var wikipedia eller google som skulle tackas för rätt svar. Rickard skrattade bara, han tyckte inte det var fusk.
Citera
2015-02-03, 04:02
Medlem
junazs avatar
Citat:
Man behöver inte ens låtsas som något annat, google är tillåtet. Källa: mitt eget inlägg från 2011
Då så. Varför kör inte alla Google när dem blir uppringda? Förvånansvärt många har ingen aning eller hinner inte ens ge ett svar...
Citera
2015-02-03, 06:33
Medlem
Kupongfritts avatar
Citat:
Då så. Varför kör inte alla Google när dem blir uppringda? Förvånansvärt många har ingen aning eller hinner inte ens ge ett svar...

Det är väl en del av spelet, att ha lite tur att få en fråga som är en "lättgooglad" faktafråga när man har den livlinan kvar. T ex vilken av fyra afrikanska städer som ligger längst norrut kan ju vara knepigt att få fram på 20-30 sek även om man har tillgång till Google eller en karta. Men som du säger, så verkar många som blir uppringda helt tagna på sängen.
Citera
2015-02-03, 10:08
Medlem
Codens avatar
Citat:

Exakt. Innan inspelningen drar igång har producenten ett litet informationsmöte tillsammans med Rickard och samtliga deltagare som ska vara med under dagen. Man får information om hur det rent formellt kommer gå till under inspelningen samt hur livlinorna fungerar.
Dom var väldigt noga med att påpeka att under "Ring en vän" så "får ni göra vad ni vill under de där 30 sekunderna, Googla, sjunga, prata om vädret..det är ERA sekunder"

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kupongfritt
Det är väl en del av spelet, att ha lite tur att få en fråga som är en "lättgooglad" faktafråga när man har den livlinan kvar. T ex vilken av fyra afrikanska städer som ligger längst norrut kan ju vara knepigt att få fram på 20-30 sek även om man har tillgång till Google eller en karta. Men som du säger, så verkar många som blir uppringda helt tagna på sängen.

Helt rätt. Vissa frågor är ju mer svårgooglade än andra. Jag hade gjort upp med syrran i förväg att jag i så stor utsträckning jag kunde skulle ringa henne på just en lättgooglad fråga. Typ "under vilken månad inträffade X" eller "vad är person Y mest känd för"

Vissa verkar vara väldigt oförberedda kan jag hålla med om. Syrran satt klistrad vid telefonen större delen av dagenmed hela hennes kontor hängandes över hennes axel för att höra hur det gick även fast hon visste att hon skulle bli uppringd först och förvarnad att NU sätter han sig i stolen
Citera
2015-02-13, 19:50
Moderator
Dr Kings avatar
Luffarschacksnissen verkar vara tillräckligt insnöad och nördig för att kunna gå riktigt långt. Han kan ju dock snubbla på någon "normal" fråga som alla medel-Svenssons klarar av.
Citera
2015-02-13, 20:36
Medlem
Ganonitos avatar
Hur kan man ta en livlina på vilken bok som handlar om Kapten Ahabs jakt på en vit val?
Citera
2015-02-14, 15:00
Medlem
KingStanniss avatar
Tycker dem är så jävla osmarta i sitt val i början, 4 livlinor känns ju givet. Snubben som tog 75 000 hade ju bara kunnat byta fråga så hade han vunnit minst lika mycket. Kan man inte frågan så bör man ju inte chansa ändå, framförallt inte om man ändå är över 100 000 kr. Har man kunskap nog att gå långt kan ett frågebyte vara skillnaden mellan en stor del pengar.
Citera
2015-02-14, 15:44
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingStannis
Tycker dem är så jävla osmarta i sitt val i början, 4 livlinor känns ju givet. Snubben som tog 75 000 hade ju bara kunnat byta fråga så hade han vunnit minst lika mycket. Kan man inte frågan så bör man ju inte chansa ändå, framförallt inte om man ändå är över 100 000 kr. Har man kunskap nog att gå långt kan ett frågebyte vara skillnaden mellan en stor del pengar.

Finns ju lite olika varianter. Man kan ju tänka sig att man nöjer sig med 100k. Sen gasar man på så länge man har lite feeling.

Annars är väl enda gången man har nytta av 100kgränsen är ju om man inte kan 150kfrågan och kan freerolla för 150k.
Citera
2015-02-20, 19:45
Medlem
TruckUrbans avatar
F.d. tjackpundare i dagens avsnitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in