Moderator: lite OT, men är det för långt ute så sudda! Försöker hålla mitt inlägg sakligt!
Det jag fått som svar när jag frågat varför telefonnumret är så viktigt är att om samtalet bryts eller om de måste ha kompletterande uppgifter ( t ex att de faktiskt inte hittar dit), är telefonnumret det första (nästan) de frågar efter. Och även med ett mobilnummer kan de med en snabb pejling få en ungefärlig plats på var samtalet kommer ifrån.
Räddningschefen i Jönköping/Huskvarna berättade t ex att de fått ett larm om en trafikolycka på E4:an, och där de behövde hela räddningsstyrkan, och fick frågan: "Var har olyckan inträffat???" och de fick svaret : "Någonstans mellan Malmö och Jönköping..." Och då är det ju inte så lätt att veta vilken styrka som ska larmas eller var olyckan skett...
En erfaren busschaffis lärde mig ett knep, framför allt när han körde långturer och man inte helt har pejl på exakt var man är, när det t ex är mil efter mil med motorväg: Han kollade alltid avståndsskyltarna, hade t ex för en stund sedan passerat där det stod Värnamo 35, var på väg norrut, och något hade hänt. Då visste han när han ringde 112 på ett ungefär var det var: "Jag passerade för några minuter sedan Värnamo 35 och är på E4 på väg norrut" - så ger det I varje fall SOS en sportslig chans att direkt larma, och sedan lär väl flera ringa, och då får de mera info, men är då redan på väg.
I denna trådens sammanhang hade det väl initialt räckt med Norrahammar och skottskada för att få sprutt på ambulans och polis, och sedan börja reda ut exakt plats - men inte så lätt som när man sitter med facit I handen och (som dessvärre jag) har fått manga indikationer på vad som ligger bakom "dramatiska" larmsamtal. Därmed inte sagt att larmoperatören kanske hellre borde "fria än fälla", och kanske inte utgå ifrån att uppringaren var oseriös och bara hukade I buskarna för att se blåljus...