2015-02-20, 18:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Fy sjutton, så beklämmande att höra denna arroganta kvinna på SOS Alarm! Lika illa med den kvinnliga polisen. Det är inte svårt att känna killens ångest och desperation...

Så här ska det INTE få gå till. Påminner lite om samtalet från Emil, tror jag han hette, till SOS Alarm, som behandlades lika omänskligt och inhumant - men som dog.

Vissa människor har INTE hamnat på rätt plats i livet.

När jag lyssnade på det här 'Jönköpingssamtalet' som Aftonbluddret publicerade i förmiddags tänkte jag ungefär (ifall den skjutne hade varit jag): hade inte skotten dödat mig, hade definitivt larmsamtalet gjort det.

Att kvinnorna han ringer till tjatar så om vilket nummer han ringer från, har det att göra med att man ibland kan behöva lokalisera - på plats - den halvt om halvt nästan avlidne? Eller finns det någon annan finurlig tanke? Kommer ihåg att samma fråga var på tapeten i SOS-samtalet i Swartlings ridskole-mordet-fallet, men där var det ju i och för sig en telefonkiosk, så ja...
Citera
2015-02-20, 18:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Jonas
Pratar tyvärr inte gangsta-svenska.

Jag pratar inte heller någon "gangsta-svenska", och ändå förstod jag...
Citera
2015-02-20, 18:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
När jag lyssnade på det här 'Jönköpingssamtalet' som Aftonbluddret publicerade i förmiddags tänkte jag ungefär (ifall den skjutne hade varit jag): hade inte skotten dödat mig, hade definitivt larmsamtalet gjort det.

Att kvinnorna han ringer till tjatar så om vilket nummer han ringer från, har det att göra med att man ibland kan behöva lokalisera - på plats - den halvt om halvt nästan avlidne? Eller finns det någon annan finurlig tanke? Kommer ihåg att samma fråga var på tapeten i SOS-samtalet i Swartlings ridskole-mordet-fallet, men där var det ju i och för sig en telefonkiosk, så ja...

Ang. ditt första stycke: bra uttryckt.

Jag vet inte varför de frågar om telefonnummer. Kanske går det att lokalisera, om man ringer från ett hemnummer (och inte har skyddat nummer?)? Men många ringer ju efter hjälp via mobil, och det lär väl inte gå att spåra så fort? Och - har man kontantkort lär det ju inte ha någon betydelse, om man vet numret eller inte... Om killen inte visste vilket nummer han ringde från, så är det ju inte konstigt med tanke på hans tillstånd. Tycker att han - utifrån sin situation - är tydlig i sin "bön" om hjälp.

Operatören borde ha lugnat killen, sagt att det kommer att gå bra, talat om för honom ifall det fanns något han kunde göra och - framför allt - bemött honom vänligt och inte snorkigt. När killen säger något om att "Jag dör", så kommenterar ju operatören det bara med "Mhm." Har för mig att det var lika när han ber om hälsningar till familjen, om han dör (vilket han ha kunnat göra, om det hade velat sig ännu mer illa). "Mhm."

Den enda gången - peppar, peppar - jag har behövt ringa SOS Alarm, så blev jag vänligt bemött. Men det verkar som att det inte gäller vid varje samtal dit.
Citera
2015-02-20, 18:27
Medlem
Pinsamt Inkompetent operatör!
Citera
2015-02-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Jonas
Pratar tyvärr inte gangsta-svenska.
Du pratar förfan inte svenska öht om du inte förstod vad han säger, jag hörde då klart o jävla tydligt.

Fyfan så sur man blir på hon han snackar med, han upprepar ju jävla 10ggr "tallhöjden norrahammar"

Vilket av orden han sa var inte svenska?
Senast redigerad av Yolo1234 2015-02-20 kl. 18:48.
Citera
2015-02-20, 19:00
Medlem
Även om hon skulle höra fel, alltså "hallhöjden", så skulle en googlesökning (i värsta fall) på "hallhöjden norrahammar" (för norrahammar hörde hon ju rätt) resultera i: "Did you mean: Tallhöjden Norrahammar"

Annars tycker man ju att de lokala styrkorna som var på väg skulle veta direkt vart de skulle även om det fanns en felstavning/fel uttal:

Hon har inget där att göra, det är min åsikt.
Citera
2015-02-20, 19:13
Moderator
blomvattnares avatar
Det finns en tråd i Företagsskvaller som diskuterar SOS Alarm. Håll fortsatta diskussioner om larmsamtalet där.

(FB) Kan SOS Alarm vara så här inkompetenta?

/Mod
Citera
2015-02-20, 19:56
Medlem
Jag ger blanka faan i vad folk tycker om hans svenska, att han inte kan flytande svenska osv, är ni helt jävla efterblivna eller? Internetkrigare o oskulder hela bunten, för i helvete håll er till tråden.

Finns det NÅGON info om vad som faktiskt hände? Eller sitter det bara massa pinsamma smygrassar här?

Sjukt att 16åringar blir skjutna (av andra 16åringar(?).
Citera
2015-02-20, 20:34
Medlem
Läst om denna kille på flashback i någon annan tråd. Lever han idag eller blev han skjuten i Malmö senare? Om någon kan länka mig åt rätt håll hade det uppskattats
Citera
2015-02-20, 21:14
Medlem
CocZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjuckaTjuck
Läst om denna kille på flashback i någon annan tråd. Lever han idag eller blev han skjuten i Malmö senare? Om någon kan länka mig åt rätt håll hade det uppskattats
Jag hoppas att ni äckliga vänsterhoror är medvetna om att denna lilla "stackars" blatte skottskadat tre stycken andra blattar på Kantatgatan i Malmö allvarligt 20 dagar tidigare - något han fortfarande är misstänkt för.

Era äckliga jävla hycklare. Ni pratar om att sätta dit de kriminella och att polisen inte gör tillräckligt, men samtidigt tycker ni synd om dessa jävla apor när de inte får hjälp. Världen hade varit en bättre plats om denna horunge hade avlidit på plats. Finns inte något som är bra som kommer att komma ut ur denna håriga parasit i framtiden. Om fem år när han ligger död på marken skall jag återkomma och citera mig själv.

Tvi på sådana jävla hycklare som er. Tvi!
Senast redigerad av CocZ 2015-02-20 kl. 21:17.
Citera
2015-02-20, 21:29
Medlem
Moderator: lite OT, men är det för långt ute så sudda! Försöker hålla mitt inlägg sakligt!

Det jag fått som svar när jag frågat varför telefonnumret är så viktigt är att om samtalet bryts eller om de måste ha kompletterande uppgifter ( t ex att de faktiskt inte hittar dit), är telefonnumret det första (nästan) de frågar efter. Och även med ett mobilnummer kan de med en snabb pejling få en ungefärlig plats på var samtalet kommer ifrån.

Räddningschefen i Jönköping/Huskvarna berättade t ex att de fått ett larm om en trafikolycka på E4:an, och där de behövde hela räddningsstyrkan, och fick frågan: "Var har olyckan inträffat???" och de fick svaret : "Någonstans mellan Malmö och Jönköping..." Och då är det ju inte så lätt att veta vilken styrka som ska larmas eller var olyckan skett...

En erfaren busschaffis lärde mig ett knep, framför allt när han körde långturer och man inte helt har pejl på exakt var man är, när det t ex är mil efter mil med motorväg: Han kollade alltid avståndsskyltarna, hade t ex för en stund sedan passerat där det stod Värnamo 35, var på väg norrut, och något hade hänt. Då visste han när han ringde 112 på ett ungefär var det var: "Jag passerade för några minuter sedan Värnamo 35 och är på E4 på väg norrut" - så ger det I varje fall SOS en sportslig chans att direkt larma, och sedan lär väl flera ringa, och då får de mera info, men är då redan på väg.

I denna trådens sammanhang hade det väl initialt räckt med Norrahammar och skottskada för att få sprutt på ambulans och polis, och sedan börja reda ut exakt plats - men inte så lätt som när man sitter med facit I handen och (som dessvärre jag) har fått manga indikationer på vad som ligger bakom "dramatiska" larmsamtal. Därmed inte sagt att larmoperatören kanske hellre borde "fria än fälla", och kanske inte utgå ifrån att uppringaren var oseriös och bara hukade I buskarna för att se blåljus...
Senast redigerad av Jacques13 2015-02-20 kl. 21:40.
Citera
2015-02-20, 21:47
Medlem
Såg inte ditt inlägg CocZ då jag precis postade mitt, men ja, jag har bott på Kantatgatan I Malmö, och ja, jag och min fru och mina föräldrar blev beskjutna där på parkeringen 1978. Hade det inte varit för att jag just då var vältränad från militärbefälsskolan hade det kunnat gå riktigt illa...Så problemen där är inte nya. Och nej, man löser Inga problem med våld. Det gör ingen kristen människa i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in